PARTNER PORTALU
  • BGK

Poznań ma pomysł, jak wykorzystać pieniądze z ZIT

  • bad    14 maja 2014 - 17:52
Poznań ma pomysł, jak wykorzystać pieniądze z ZIT

Metropolia Poznań za pieniądze ze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) chce wybudować system kolei. Mieszkańcom ma to zapewnić sprawny transport publiczny. Projekt był w środę jednym z tematów poznańskiej konferencji naukowej o granicach metropolii.




Zintegrowane Inwestycje Terytorialne są częścią nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej. ZIT-y mają objąć przedsięwzięcia realizowane przez miasta i okoliczne samorządy, które tworzą tzw. obszary funkcjonalne. W wyborze inwestycji do realizacji będą brały również udział samorządy wojewódzkie - pieniądze zapisano w regionalnych programach operacyjnych.

W Wielkopolsce powstaną dwa ZIT-y: aglomeracji poznańskiej i kalisko-ostrowskiej. W ich ramach łącznie do wydania będzie ponad 265 mln euro. Według szacunków Poznań otrzyma na swoje projekty ok. 160 mln euro.

"Kolej metropolitarna to największy projekt Metropolii Poznań w ramach ZIT. Partnerem w jego realizacji ma być samorząd regionalny, który z innych programów UE przekaże pieniądze na tabor i modernizację linii kolejowych" - mówił o projekcie podczas konferencji dyrektor centrum badań metropolitarnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, prof. Tomasz Kaczmarek.

W ramach projektu mają powstać nowe dworce i przystanki kolejowe, a obecnie istniejące zostaną przebudowane. Dodatkowo w ich pobliżu pojawią się parkingi oraz centra usługowe.

Samorządy zrzeszone w stowarzyszeniu Metropolia Poznań liczą, że projekt uda się zrealizować w nowej perspektywie finansowej UE. "Jest nadzieja, że za kilka lat będziemy jeździć szybką koleją miejską i podmiejską, tak jak to ma miejsce w miastach Europy Zachodniej" - dodał prof. Kaczmarek.

Projekt ma objąć linie kolejowe położone na terenie samorządów tworzących metropolię.

W skład Stowarzyszenia Metropolia Poznań wchodzi miasto Poznań wraz z powiatem poznańskim i 22 okolicznymi gminami. Współpraca samorządów sięga 2007 roku i wywodzi się od Rady Aglomeracji Poznańskiej.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Aktywna Mobilność, 2014-05-15 08:46:17

    Budowa obszernych darmowych parkingów dla samochodów przy stacjach kolei podmiejskiej to marnowanie przestrzeni publicznej i wsparcie procesu suburbanizacji, co niszczy finanse publiczne. Warto zadbać bardziej o komfort dostępu do stacji dla pieszych i rowerzystów.



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.