PARTNER PORTALU
  • BGK

Poznań: Miasto zamierza podnieść opłaty za parkowanie

  • PAP    9 stycznia 2020 - 16:22
Poznań: Miasto zamierza podnieść opłaty za parkowanie
Zmiany miałyby wejść w życie od kwietnia. Decyzję w sprawie nowych zasad parkowania w stolicy Wielkopolski miejscy radni podejmą 21 stycznia. (fot. pixabay.com)

Zmianę struktury strefy płatnego parkowania oraz wyższe niż dotąd opłaty za postój pojazdu panuje wprowadzić w najbliższych miesiącach Poznań. Pierwsza godzina parkowania w centrum miasta kosztowałoby 7 zł, obecnie to koszt 3 zł.




  • Obecnie strefa płatnego parkowania obejmuje teren osiedla Stare Miasto, Jeżyce oraz okolice Międzynarodowych Targów Poznańskich.
  • Strefa podzielona jest na trzy podstrefy cenowe, opłata za pierwszą godzinę postoju wynosi w nich od 2 zł do 3 zł.
  • Zgodnie z założeniami ZDM, wprowadzona od 1 kwietnia ŚSPP miałaby objąć obszar Starego Miasta, zaś od czerwca Jeżyc do ul. Polnej.

Zmiany miałyby wejść w życie od kwietnia. Decyzję w sprawie nowych zasad parkowania w stolicy Wielkopolski miejscy radni podejmą 21 stycznia.

Agata Kaniewska z Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu (ZDM) poinformowała w czwartek, że w stolicy regionu z roku na rok wzrasta liczba zarejestrowanych samochodów. W 2018 r. było ich 389 tys., co daje 725 aut na 1 tys. mieszkańców.

"Do tego należy doliczyć ponad 170 tys. pojazdów, które codziennie wjeżdżają do miasta spoza jego granic. To powoduje, że poruszanie się po mieście staje się coraz trudniejsze. Odczuwają to również mieszkańcy śródmieścia, do którego wiele osób ciągle jeszcze wjeżdża samochodem i szuka miejsca parkingowego" - podkreśliła.

Jak dodała, ostatnia nowelizacja ustawy o drogach publicznych pozwala wprowadzić zmiany w funkcjonowaniu strefy płatnego parkowania poprzez wyznaczenie śródmiejskiej strefy płatnego parkowania (ŚSPP), która umożliwia urealnienie stawki za postój pojazdów oraz wprowadzić opłaty również w weekendy.

"Opłaty, które od wielu lat pozostawały na stałym, niskim poziomie można obecnie zwiększyć maksymalnie do 0,45 proc. minimalnego wynagrodzenia, czyli do 11,70 zł za pierwszą godzinę parkowania i nawet 16,80 zł za trzecią" - wskazała.

Obecnie strefa płatnego parkowania obejmuje teren osiedla Stare Miasto, Jeżyce oraz okolice Międzynarodowych Targów Poznańskich. Strefa podzielona jest na trzy podstrefy cenowe, opłata za pierwszą godzinę postoju wynosi w nich od 2 zł do 3 zł.

Zgodnie z założeniami ZDM, wprowadzona od 1 kwietnia ŚSPP miałaby objąć obszar Starego Miasta, zaś od czerwca Jeżyc do ul. Polnej. Za pozostawienie pojazdu na obszarze Starego Miasta kierowcy musieliby zapłacić 7 zł za pierwszą godzinę, 7,4 zł za drugą, a 7,9 zł za trzecią. Na Jeżycach opłata byłaby niższa i wynosiła odpowiednio 5 zł, 6 zł i 6,9 zł. Strefa funkcjonowałaby także w soboty.

Wprowadzenie ŚSPP będzie się wiązało z ujednoliceniem stawki za parkowanie w pozostałych obszarach działania strefy, która miałby zostać poszerzona o Wildę i Łazarz. Stawka za pierwszą godzinę ma wynieść tam 3,5 zł, kolejne godziny będą kosztowały odpowiednio 4,2 zł i 4,9 zł.

Miasto planuje też wprowadzenie zmian w opłatach abonamentowych za parkowanie w strefie. Kaniewska podała, że według planów uprawniający do parkowania na preferencyjnych warunkach abonament mieszkańca, będą mogły zakupić tylko osoby zameldowane na pobyt stały lub czasowy na obszarze danego sektora strefy i płacące podatki w Poznaniu. Planowane zmiany dotyczą również wysokości opłat za abonament - z 10 do 30 zł. Nie będzie już można zakupić abonamentu na samochód użyczony przez członka rodziny czy inną osobę fizyczną a jedynie użyczony np. na zasadzie leasingu czy samochodu służbowego.

Według władz miasta zaproponowane zmiany zwiększą dostępność miejsc parkingowych, zwłaszcza dla osób mieszkających w strefie, podniosą konkurencyjność transportu zbiorowego, poprawią jakość przestrzeni i powietrza w centrum Poznania i w efekcie jakość życia mieszkańców śródmieścia.

Kaniewska podkreśliła, że prawo nakazuje, by nie mniej niż 65 proc. wpływów za postój w śródmiejskiej strefie trafiało na poprawę publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej, rowerowej lub zieleń. "Oznacza to, że pozyskane od kierowców pieniądze wrócą na obszar działania ŚSPP w postaci m.in. remontów lokalnej infrastruktury" - przypomniała przedstawicielka ZDM.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • wioska nie płaci., 2020-01-12 13:06:05

    koszty parkowania samochodów z obcą tablicą rejestracją (czyli pozamiejską) powinien być co najmniej 2 razy wyższy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.