PARTNER PORTALU
  • BGK

Prezes Kolei Dolnośląskich odpowiada na zarzuty szefa Przewozów Regionalnych: koleje samorządowe są tańsze i lepsze

  • Michał Wroński    20 grudnia 2018 - 06:00
Prezes Kolei Dolnośląskich odpowiada na zarzuty szefa Przewozów Regionalnych: koleje samorządowe są tańsze i lepsze
Jesteśmy liderem, jeśli chodzi o powrót pasażerów do kolei - podkreśla Piotr Rachwalski, prezes Kolei Dolnośląskich (fot. mat. prasowe)

O tym, czy istnienie kolejowych spółek samorządowych ma sens, konkurencji ze strony Leo Express, skutkach rosnących cen energii i powrocie kolei do miejscowości, gdzie od lat nie widziano pociągu, rozmawiamy z Piotrem Rachwalskim, prezesem Kolei Dolnośląskich i szefem rady Związku Samorządowych Przewoźników Kolejowych.




  • Wzrost czy stabilizacja następuje tylko w tych województwach, które posiadają jakąkolwiek konkurencję, zwykle w postaci kolei samorządowych. Natomiast spadki w 100 procentach pokrywają się z tymi regionami, gdzie występuje monopol jednej spółki – stwierdza Piotr Rachwalski.
  • Prezes Kolei Dolnośląskich zapewnia, że kierowana przez niego spółka nie obawia się konkurencji ze strony czeskiego Leo Expressu.
  • Kolej to sprawa samorządów, to jest okno na świat – ocenia prezes Rachwalski. Przyznaje jednak, że samorząd nie będzie się angażował w kolej, jeśli jej rola jest marginalna, a oferta kolejowa jest słaba.

Wszystkie samorządowe spółki nie wnoszą żadnej dodatkowej wartości do rynku przewozów – twierdzi prezes Przewozów Regionalnych. Czuje pan, że po 10 latach działalności Koleje Dolnośląskie nie wnoszą żadnej dodatkowej wartości na rynku przewozów?

- Chciałbym zwrócić uwagę, że większości inwestycji taborowych w transporcie regionalnym dokonują właśnie spółki samorządowe. One także odpowiadają de facto za cały nowy wizerunek kolei. Robią to, zdobywając pieniądze zewnętrzne bądź też inwestując własne. Pamiętajmy, że największe zamówienie taborowe w Polsce – na 71 pociągów – przeprowadziły Koleje Mazowieckie, czyli przewoźnik samorządowy. To pokazuje, że koleje samorządowe jak najbardziej wnoszą dodatkową wartość i jeśli wnikniemy w strukturę rynku, to okaże się, że tylko one też ciągną ów niewielki wzrost liczby pasażerów kolei.

Jeśli sprawdzimy, jak w ciągu ostatnich pięciu lat w regionach zmieniała się liczba osób korzystających z kolei, to zauważymy, że wzrost czy stabilizacja następują tylko w tych województwach, które posiadają jakąkolwiek konkurencję, zwykle w postaci kolei samorządowych.

Natomiast spadki w 100 procentach pokrywają się z tymi regionami, gdzie występuje monopol jednej spółki. Spółki kierowanej przez autora przytoczonej wypowiedzi... Nasza dodatkowa wartość to właśnie wzrost liczby podróżnych korzystających z kolei. Dla porównania na Dolnym Śląsku ten wzrost wyniósł 75 procent, wobec spadku o 25 procent w tym samym czasie na Lubelszczyźnie czy Opolszczyźnie, gdzie jeździ tylko Polregio.

Wspomniany prezes Przewozów Regionalnych twierdzi ponadto, że pociągi, które mają do dyspozycji samorządowe spółki kolejowe, kupują urzędy marszałkowskie, a zatem równie dobrze mogłyby nimi jeździć Przewozy Regionalne. W domyśle: koleje samorządowe są faworyzowane przez marszałków.

Czytaj: Czy marszałkowie pożegnają się z Przewozami Regionalnymi?

- Nie są faworyzowane, jest wręcz przeciwnie - ponieważ są tańsze i dostają mniejsze dotacje, spółki samorządowe wykonują usługę taniej i lepiej. Samorząd ma pełną kontrolę nad wykonaniem tej usługi, a zatem nie ma takiej sytuacji, że pociągi na jakiejś lokalnej relacji są zarządzane przez centralę z Warszawy, która może nie dostrzegać rangi czy wagi tego typu połączeń dla społeczności lokalnych.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (43)

  • Krzysztof Czarnecki, 2018-12-28 18:23:37

    Sukcesem to by było gdyby Rachwalskiemu udało się rozkręcić frekwencję na bocznych liniach. A mają one potencjał. Wystarczy popatrzeć ile jest dużych miast np. przy linii Wałbrzych - Kłodzko. Albo linia lwówecka, jedna z najpiękniejszych w Polsce, gdzie na samych turystach można by zarabiać krocie. ...Tyle że Koleje Dolnośląskie olewają takie linie, oferta marna, więc pociągi nie przyciągają pasażerów, nawet z biletami za pół ceny. Postawienie przez KD tylko na najpopularniejsze trasy przede wszystkim wokół Wrocławia to tania sztuczka żeby zwiększyć sobie liczbę pasażerów, inne województwa dlatego mają gorsze wyniki, że bardziej równomiernie dbają o rozwój kolei w całym województwie, rozumiejąc na czym polega misja społeczna. Dolny Śląsk niestety nie.  rozwiń
  • greenman1435, 2018-12-28 18:21:58

    A linię kolejową do Lwówka Śląskiego Koleje Dolnośląskie zaorały, pomimo że uważana jest przez fachowców za najpiękniejszą w Polsce. Bo potoki za małe i za wolno rosły słupki frekwencji dla Kolei Dolnośląskich. Zatrudniono starego busiarza na stanowisko prezesa w KD, to robi "byznes" i kur...czy siatkę połączeń kolei SAMORZĄDOWEJ tylko do linii z największą frekwencją. A potem bezczelnie chwali się że mu szybko rosną słupki frekwencji. Pogonić tego człowieka jak najszybciej, zanim do szczętu zniszczy kolej w województwie!  rozwiń
  • endru, 2018-12-28 18:19:45

    Rachwalski jedynie niszczy transport w województwie. Tak jak zauważył ktoś niżej, słupki frekwencji dla KD może rosną, ale dla mieszkańców to tylko gorzej jak ubywa połączeń. KD powinny współpracować z innymi przewoźnikami a nie ich niszczyć, korzystając z publicznych dotacji. Wywalić takich idiotów... z władz województwa dbających tylko o własne karierki, a zatrudnić ludzi znających się na transporcie. Pojedźcie do Czech gdzie pociągi i autobusy jeżdżą razem na tych samych trasach, i jedni i drudzy są dotowani i wszyscy na tym korzystają, bo ludzie mając dobrą ofertę przyzwyczajają się do komunikacji publicznej, co napędza pasażerów wszystkim przewoźnikom. Ale takie zakute łby jak Rachwalski czy wielu podobnych mikoli tego nie zrozumieją.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.