PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Problemy komunikacyjne opolskiego: jeden przewoźnik się wycofuje, drugi na skraju bankructwa

  • PAP/rs    9 maja 2019 - 18:47
Problemy komunikacyjne opolskiego: jeden przewoźnik się wycofuje, drugi na skraju bankructwa
Koszt przejechania jednego kilometra przez autobus oscyluje między 3 a 5 złotych (Fot. Facebook/Arriva)

Duża liczba przewoźników konkurujących ze sobą na dochodowych liniach i planowane wycofanie się z województwa Arrivy, to główne problemy komunikacji autobusowej w województwie opolskim.




  • Na terenie województwa opolskiego największy problem z komunikacją autobusową ma powiat kędzierzyńsko-kozielski, prudnicki i namysłowski.
  • Dwa pierwsze obsługują autobusy Arriva Bus Transport Polska, która od połowy roku wycofuje się z województwa opolskiego ze względu na niską rentowość obsługiwanych linii.
  • Z kolei będący w rękach pracowników PKS Namysłów od kilku miesięcy znajduje się na krawędzi bankructwa.

"Zgodnie z uzyskanymi informacjami, jeżeli chodzi o Prudnik i Kędzierzyn-Koźle, to w starostwach trwają rozmowy z przewoźnikami z innych powiatów na temat funkcjonowania transportu na ich terenie. Marszałek województwa nie ma odpowiednich narzędzi, żeby taki transport zorganizować. W przypadku powiatu namysłowskiego połączenie ze stolicą regionu zapewnia PKS Opole, ale ze względu na niską rentowność połączeń lokalnych, mieszkańcy wsi oddalonych od trasy do Opola mogą mieć problem z dostępem do komunikacji publicznej" - wyjaśnia Remigiusz Widera, dyrektor departamentu IiG urzędu marszałkowskiego.

Zdaniem Widery, ustawa o funduszu rozwoju przewozów autobusowych, która zakłada dofinansowania do linii użyteczności publicznej w samej idei jest słuszna, jednak obawia się, że proponowana dopłata w wysokości 80 gr za wozokilometr może być zbyt niska, by zachęcić przewoźników do powrotu na niedochodowe linie.

"W tej chwili słyszymy od przewoźników, że koszt przejechania jednego kilometra przez autobus oscyluje między 3 a 5 złotych. Obawiam się, że w przypadku, kiedy trzeba będzie zorganizować linie do małych miejscowości, gdzie będzie istniało ryzyko +wożenia powietrza+ zamiast pasażerów, dopłaty w tak niskiej wysokości nie przekonają przewoźników. Dodatkowo rozwiązania w najnowszym projekcie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz obowiązki, które nakłada na organizatorów, prawdopodobnie doprowadzą do chaosu komunikacyjnego" - uważa Widera.

Urząd marszałkowski uważa, że przypadku, gdy Województwo Opolskie zostanie organizatorem publicznego transportu autobusowego(obecnie jest organizatorem tylko transportu kolejowego), priorytetem będzie zintegrowanie przewozów kolejowych i autobusowych, w tym wprowadzenie ujednoliconego systemu informacyjnego i biletowego.

Według informacji Departamentu Infrastruktury i Gospodarki opolskiego urzędu marszałkowskiego, obecnie na terenie województwa działa 4 operatorów w komunikacji miejskiej, 10 w przewozach gminnych, 2 w przewozach powiatowych i 1 w związku powiatowo-gminnym. Tylko urząd marszałkowski, który wydaje zezwolenia na przewóz drogowy autobusami na liniach łączących co najmniej dwa powiaty lub dwa województwa, wydał 140 takich zezwoleń, a 26 przewoźników otrzymuje od województwa dopłaty do biletów ulgowych na mocy podpisanych z nami umów o honorowaniu ustawowych ulg. Kursy do sąsiadujących gmin wykonują także MZK Nysa i MZK Opole.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.