PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Przegubowe trolejbusy znów wyjadą na gdyńskie ulice

  • AKC    13 lutego 2019 - 09:47
Przegubowe trolejbusy znów wyjadą na gdyńskie ulice
Nowy Trollino 18 od Solarisa przyciąga spojrzenia mieszkańców (fot. Kamil Złoch)

Chociaż jeszcze nie trafiły na regularne kursy, już wzbudzają zainteresowanie pasjonatów i przyciągają spojrzenia przechodniów. Na ulicach Gdyni ostatnie testy przechodzi nowy Solaris Trollino 18 - przegubowy trolejbus, który dzięki bateriom może przejechać ponad 20 kilometrów poza siecią. Lada moment nowoczesne „trajtki” zaczną wozić pierwszych pasażerów.




  • To jedna z części dużego, opiewającego na kilkadziesiąt milionów złotych kontraktu, który Gdynia podpisała w zeszłym roku z polską firmą Solaris.
  • Producent dostarczy 14 nowych trolejbusów Trollino 12 czwartej generacji, 16 przegubowych Trollino 18 oraz zamontuje baterie litowo-jonowe w 21 już używanych pojazdach.
  • To jeden z największych kroków w modernizacji ekologicznego taboru w Gdyni.

 Na kilku liniach można już zauważyć standardowe trolejbusy najnowszej generacji, natomiast do wyjazdu na gdyńskie ulice szykuje się prawdziwa gratka wśród fanów komunikacji publicznej – przegubowce zasilane energią elektryczną. Pojazdy przechodzą niezbędne próby.

- Aktualnie te trolejbusy wyposażane są we wszystkie niezbędne numery, napisy i loga. Po wyposażeniu i po krótkich jazdach testowych ruszą na ulice Gdyni. To faktycznie nowość, co prawda starsi mieszkańcy mogą pamiętać przegubowe trolejbusy z ulic Gdyni, jednak były to trolejbusy marki Ikarus przerabiane ze starych autobusów. Było ich tylko 9, to jeszcze lata 90. Jeżeli chodzi o fabrycznie nowe trolejbusy, to dopiero początek - podkreśla Michał Podgórniak, dyspozytor ruchu, który testuje nowego Trollino 18.

Z bateriami i bogatym wyposażeniem

Nowe przegubowce to przede wszystkim oszczędność środowiska. Pojazdy, oprócz korzystania z sieci trakcyjnej za pomocą tzw. „szelek”, będą też wyposażone w nowoczesne baterie Solaris High Power. Dzięki temu będą mogły przejechać około 20-30 kilometrów na zasilaniu bateryjnym, w miejscach poza siecią, dając możliwość zastąpienia niektórych spalinowych autobusów.

Czytaj też: Wkrótce Warszawa jak Londyn. Przetarg gigant bliski rozstrzygnięcia

Warto dodać, że przełączenie z „szelek” na baterie będzie możliwe za pomocą kilku przycisków, bez wysiadania z kabiny. Akumulatory doładują się dodatkowo podczas jazdy, dzięki rekuperacji, czyli zbieraniu energii wytwarzanej podczas hamowania.

Sami kierowcy odczują zresztą więcej zmian. W porównaniu do starszych modeli Solarisa pojawi się m.in. w pełni sterowalny, podgrzewany fotel, elektrycznie sterowane lustra, a nawet tak istotne drobiazgi, jak gniazda USB. Tych nie zabraknie także w reszcie wnętrza, gdzie pasażerowie bez problemu naładują telefony.

Do tego automatyczna klimatyzacja, wygodny rozkład siedzeń, gustowne podświetlenia. W przegubowych trolejbusach zmieści się do 120 osób, jest też miejsce na 2 wózki. Na zewnątrz nieco zmienił się design karoserii, który nawiązuje do nowych trendów w branży motoryzacyjnej.

Czytaj też: Tramwaje nie pojadą z Łodzi do Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska

Gdzie trafią nowe trolejbusy? Jedną z linii, na które mają wyjechać Trollino 18 jest linia nr 181, która łączy gdyńskie Kacze Buki, Dąbrowę i Mały Kack z Sopotem.

Tym samym przegubowe trolejbusy wracają do Gdyni po prawie dwóch dekadach przerwy, chociaż, co warto jeszcze raz podkreślić, pierwszy raz jako fabrycznie nowe pojazdy. Przypomnijmy, że Gdynia obok Lublina i Tychów jest jedynym miastem w Polsce, które posiada sieć komunikacji trolejbusowej.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.