Katowicki PKM ogłosił zakup 5 nowych autobusów. Przy okazji, przewoźnik podsumował swoje dane dotyczące okresu sprzed pandemii COVID-19, kiedy to odnotowywano nawet 50 mln przewiezionych pasażerów rocznie. Władze Katowic zaznaczają, że możliwy jest powrót do tych liczb, o ile komunikacja publiczna będzie atrakcyjna, czyli m.in. komfortowa.
Nowe pojazdy we flocie PKM Katowice to autobusy marki Man Lion's City 12. Każdy z nich może przewozić 99 pasażerów. Spełniają one wymagania normy EURO 6. Łączna liczba autobusów katowickiego przewoźnika wynosi obecnie 247 pojazdów.
Nowe autobusy wyposażone są m.in. w ładowarki USB, darmową sieć Wi-Fi, ogrzewanie, dwustrefową klimatyzację, głosowe zapowiedzi przystanków, duże wyświetlacze, a także przyciski dla niedowidzących w alfabecie Braille’a. Zakup był sfinansowany ze środków własnych PKM-u. Obecnie przewoźnik obsługuje 60 linii.
Czytaj także: Lubin jak Barcelona. Na ulice wyjadą nowe autobusy na gaz CNG
- Nowe autobusy mają system kontroli trzeźwości kierowcy i system zliczania pasażerów. Każdy z pojazdów kosztował ponad 1 mln zł. Nowoczesny i komfortowy tabor to jeden z elementów, który biorą pod uwagę osoby rozważające korzystanie z komunikacji publicznej, dlatego staramy się cały czas modernizować flotę katowickiego PKM-u – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Przy okazji zakupu nowych pojazdów, PKM przypomniał swoje statystyki przewozowe sprzed wybuchu pandemii COVID-19. I tak w 2019 r. odnotowano 50 490 196 przejazdów, czyli więcej - jak zauważa PKM Katowice - niż obywateli ma Korea Południowa. Najpopularniejszą linią jest nr 12 – pasażerowie przejechali nią 3 442 941 razy – tylu mieszkańców ma całe województwo małopolskie.
W dalszej kolejności były linie 48 (ponad 2,2 mln przejazdów), 297 (2,6 mln przejazdów), 11 (1,8 mln przejazdów). Najmniej pasażerów z regularnych linii przewiozła nocna linia 906N (2 214) – w sumie PKM obsługuje łącznie 11 nocnych połączeń.
Czytaj także: Nowe autobusy elektryczne dla polskich miast
W 2021 r. autobusy katowickiego PKM-u pokonały 17 297 778 km. Oznacza to, że łącznie okrążyły one Ziemię ponad 431 razy. W 2022 r. do końca maja przebyły już ok. 7,5 mln km. Najdłuższa linia katowickiego PKM to ta z nr. 149. W 2021 r. pokonała ona 632 891,85 km. To tak, jakby autobus tej linii objechał Polskę dookoła wzdłuż granic ponad 177 razy. Linia jeździ od Zawodzia przez Mysłowice, Imielin, aż do Chełma. Zatrzymuje się na ponad 50 przystankach. Średnia długość jej jednego kursu wynosi prawie 32 km.
Ponad połowa liczącego niemal 250 pojazdów taboru PKM Katowice, ma napęd spalinowy.
- 128 pojazdów, z tych pojazdów spełnia rygorystyczne wymagania normy Euro 6. Dodatkowo już 20 pojazdów posiada napęd elektryczny – zwraca uwagę Roman Urbańczyk, prezes PKM Katowice.
Pierwszy ,"elektryk” w barwach katowickiego PKM-u zaczął jeździć w 2018 r. – był to 18-metrowy Solaris.
Przewoźnik zwraca także uwagę, że przy wyborze nowych pojazdów do floty, coraz większe znaczenie ma komfort pasażerów. Obecnie wszystkie pojazdy są niskopodłogowe, 204 pojazdy posiadają klimatyzację, 125 dysponuje Wi-Fi a 140 ładowarkami USB.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!