PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Przewoźnicy chcą mniejszych opłat za tory

  • PAP    1 czerwca 2012 - 17:41
Przewoźnicy chcą mniejszych opłat za tory

Obniżenie stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej, wydzielenie zarządzającej torami spółki PKP PLK z Grupy PKP czy usprawnienie remontów linii - to postulaty przedstawicieli firm kolejowych i ekspertów, zgłoszone podczas Forum Operatorów Kolejowych.




Jak poinformował w piątek na konferencji prasowej dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski, przyjęte stanowisko odzwierciedla poglądy największych kolejowych przewoźników pasażerskich i towarowych działających w Polsce.

"Wszystkie te postulaty są zapisane w programach rządowych, ale jakoś brakuje woli, by je przekuć w ustawy" - skomentował Furgalski.

Jak zaznaczył, operatorzy kolejowi będą w stanie skutecznie konkurować z transportem drogowym dopiero wtedy, gdy stawki opłaty za dostęp do infrastruktury spadną o co najmniej 30 proc.

Ekspert w ZDG TOR i b. minister w rządach Tadeusza Mazowieckiego i Jerzego Buzka Tadeusz Syryjczyk wskazywał, że przewoźnicy drogowi płacą wyłącznie za przejazd autostradami i niektórymi drogami krajowymi, natomiast przewoźnicy kolejowi nie tylko płacą za dostęp do torów, ale ponoszą także część kosztów ich utrzymania i modernizacji.

"Między sytuacją przewoźników drogowych i kolejowych jest dość duża asymetria. Konkurencja między nimi nie jest fair" - zauważył Syryjczyk.

Katarzyna Marciniak z DB Schenker Rail Polska zwracała uwagę, że opłaty za tory są w Polsce dwukrotnie wyższe niż w Niemczech, a stan infrastruktury kolejowej jest o wiele gorszy.

"Udział kolei w transporcie w ogóle od lat systematycznie w Polsce spada. Pada argument, że za kilka lat stawki będą niższe, ale co z tego, skoro za kilka lat już nie będzie czego wozić" - powiedziała.

Poza obniżeniem stawek, przewoźnicy postulują również uniezależnienie PKP PLK od Grupy PKP oraz zawarcie kontraktu między rządem a PKP PLK, w którym państwo określiłoby wymagany standard linii kolejowych i zobowiązało się do przekazywania pieniędzy na utrzymanie tego standardu.

Furgalski zwrócił uwagę, że prace nad takim kontraktem trwają, ale nie wiadomo, kiedy mogłyby się zakończyć. Dodał, że działalność PLK powinna zostać uporządkowana - przykładowo Straż Ochrony Kolei powinna zostać - jego zdaniem - wydzielona z PLK i przekazana do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (MSW).

Przewoźnicy chcą też, by remonty linii kolejowych były przeprowadzane sprawniej.

"Przykładem powinna być linia Warszawa-Gdynia, której remont ciągnie się od lat. Z tego powinna być wyciągnięta nauka na przyszłość" - powiedział Furgalski.

Ostatnim postulatem przewoźników jest usprawnienie zarządzania dworcami kolejowymi - przekazanie większości z nich samorządom i usprawnienie systemu informacji pasażerskiej.

Forum Operatorów Kolejowych - spotkanie przedstawicieli spółek kolejowych - odbywało się w czwartek i piątek w Warszawie. Podczas Forum przedstawiciele firm kolejowych i eksperci omawiali sprawy związane z funkcjonowaniem kolejowego transportu pasażerskiego i towarowego.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • nedpolams@op.pl, 2012-06-02 11:43:23

    W 2005 NIK w przeprowadzonej kontroli negatywnie ocenił gospodarowania majątkiem przez PKP, wskazując na liczne zaniedbania i utrzymywanie wielu zbędnych nieruchomości bez ich zagospodarowania czy zabezpieczenia, co doprowadziło je do ruiny. Do końca 2004 ponad 30% nieruchomości w posiadaniu PKP nie... było zagospodarowanych[4]. Jakie były konkretne działania pokontrolne. Czas na kolejną kontrolę wykorzystania środków i zależności oraz celowości funkcjonowania kolei w takim stanie prawno-finansowym.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.