PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Przewozy Regionalne, Arriva RP i Koleje Dolnośląskie korzystały ze stacji bez umowy

  • Michał Wroński    29 lipca 2019 - 14:00
Przewozy Regionalne, Arriva RP i Koleje Dolnośląskie korzystały ze stacji bez umowy
Zdaniem UTK Koleje Dolnośląskie naruszyły przepisy z zakresu kolejnictwa korzystając ze stacji pasażerskich bez zawartej umowy (fot. mat. KD)

Przewozy Regionalne, Arriva RP oraz Koleje Dolnośląskie naruszyły przepisy z zakresu kolejnictwa korzystając ze stacji pasażerskich bez zawartej umowy - podaje Urząd Transportu Kolejowego. Prezes zobowiązał spółki do „usunięcia nieprawidłowości” do 30 września. W tle całej sprawy pojawia się pytanie, czy sam fakt, że pociąg danego przewoźnika zatrzymuje się na danej stacji oznacza, że pasażerowie tym pociągiem podróżujący faktycznie z tej stacji korzystają.




  • PKP wystawiły przewoźnikom faktury za bezumowne korzystanie ze stacji, ale ci ich nie przyjęli i nie dokonali płatności.
  • W korespondencji z UTK spółki broniły się twierdząc, że wszędzie tam, gdzie korzystają z powierzchni usługowych, mają zawarte umowy o najem. Z kolei perony, w ich opinii, powinny być traktowane jako infrastruktura i udostępniane w ramach tzw. minimalnego dostępu.
  • Zdaniem prezesa UTK, to zbyt liberalne podejście. Uważa on, że przewoźnik poprzez samo zatrzymanie pociągu przy stacji, korzysta z niej poprzez swoich pasażerów, którzy mają możliwość przebywania w poczekalni, czy pobytu na powierzchni przeznaczonej do odprawy podróżnych.

W marcu 2019 r. prezes UTK wystąpił do PKP o informację czy ze wszystkimi przewoźnikami kolejowymi, korzystającymi z obiektów infrastruktury usługowej (stacji pasażerskich zarządzanych przez PKP) zostały zawarte stosowne umowy, wynikające z art. 36c ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym. Zwrócono się też o wskazanie przewoźników, z którymi takie umowy nie zostały zawarte oraz o informację czy złożyli oni wnioski o udostępnienie stacji pasażerskich i jaka jest przyczyna niezawarcia umów.

Czytaj: W pierwszym kwartale 93 proc. pociągów dojechało na czas

W wyniku tej korespondencji PKP wskazało na Przewozy Regionalne, Koleje Dolnośląskie oraz spółkę Arriva RP. Jak poinformowano UTK ,przewoźnicy ci nie złożyli wniosku o udostępnienie stacji i nie podpisali umowy. Mimo tego PKP wystawiła im za okres od 10 grudnia 2017 r. do 31 grudnia 2018 r. faktury za bezumowne korzystanie ze stacji, ale spółki ich nie przyjęły i nie dokonały płatności.

Tłumacząc swój punkt widzenia przewoźnicy przekonywali prezesa UTK, że nie korzystają bezumownie z żadnych usług świadczonych na terenie stacji. Spółki wskazywały, że w każdym przypadku, gdy korzystają z powierzchni usługowych (np. w formie kas biletowych), mają zawarte umowy o najem tych powierzchni. Tam jednak, gdzie nie dochodzi do korzystania z konkretnych pomieszczeń, płacić nie zamierzają. W korespondencji z UTK pojawiły się argumenty, że perony powinny być traktowane jako infrastruktura kolejowa i udostępniane być w ramach minimalnego dostępu, a poza tym zatrzymywanie się pociągu przy stacji pasażerskiej nie oznacza konieczności korzystania z usług świadczonych przewoźnikom na stacji pasażerskiej.

Prezes UTK nie zaakceptował jednak tych tłumaczeń i stwierdził, że doszło do naruszenia przepisów z zakresu kolejnictwa. W wydanych decyzjach pisze, że przewoźnik poprzez samo zatrzymanie pociągu przy stacji, korzysta z niej „poprzez swoich pasażerów, którzy mają możliwość korzystania z powierzchni przeznaczonej do odprawy podróżnych (...) oraz z usług świadczonych na tej stacji np. poprzez oczekiwanie na pociąg w poczekalni, kupno biletu”. 

Czytaj: Pasażerowie na stacjach kolejowych w Polsce. Tłumy i kompletne pustki





REKLAMA




×
KOMENTARZE (24)

  • obieżyświat, 2019-07-31 00:13:03

    Czytając artykuł pomyślałem dokładnie to samo co poprzednicy. Podwyżka na bank się zasługą Kolei Dolnośląskich, które to ostatnio też dość drastycznie wywindowały ceny na niektórych połączeniach, a teraz Bilet Euro Nysa również idzie mocno w górę. Rozumiem jeszcze podwyżkę do 30zł, ale z 25zł na 40z...ł - to już lekka przesada. Poza tym, jak korzystałem kilka lat temu z biletu Euro Nysa - nie było mowy o żadnych dopłatach przy wjeździe kolejką linową na górę Jested. W tej chwili rzeczywiście - bardziej opłaca się pojechać do Liberca samochodem, pomimo że lubię jeździć koleją i trasa z Jeleniej Góry do Liberca jest bardzo ciekawą trasą kolejową  rozwiń
  • Grzegorz, 2019-07-31 00:11:54

    Teraz to sobie mogą wsadzić ten bilet (wiadomo gdzie). 100 zł za bilet to taniej dla całej rodziny wyjdzie jazda samochodem do takiego Liberca czy Czeskiego Raju. Bez tłuczenia się pociągiem w żółwim tempie, czekania na przesiadki na stacjach i innych tego typu "atrakcji". Przejażdżka czes...ką ciuchcią owszem, była fajna, ale przy cenie biletu na komunikację publiczną wyższej niż samochodem przestało to mieć sens.  rozwiń
  • Tomek_wro, 2019-07-31 00:10:50

    A ja często korzystałem z Euro-Nysy i obecnie nie będę mógł sobie na to pozwolić. Ta cena mocno bije po kieszeni. Zwłaszcza że trzeba jeszcze dojechać do Jeleniej Góry i kupić bilet a potem do tego dokupić jeszcze Euro-Nysę. Mocno spadnie liczba wrocławian jeżdżących w góry bo ludzi nie stać na tak...ie wydatki. Podnieście lepiej cenę biletu Weekend z KD, a Euro-Nysę zostawcie tak jak było!  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.