PARTNER PORTALU

Przewozy Regionalne vs. samorząd 1:0

    PAP    11 marca 2011 - 13:53
Przewozy Regionalne vs. samorząd 1:0

Zmiany w rozkładach jazdy pociągów, ograniczające ilość połączeń Przewozów Regionalnych w woj. śląskim, wejdą w życie 22 marca. Szczegóły zmian pasażerowie poznają tydzień wcześniej - podała w piątek spółka.




Wcześniej informowano, że decyzja w tej sprawie, która nadal jest przedmiotem sporu między przewoźnikiem a regionalnym samorządem, została wstrzymana do 15 marca. W piątek Magdalena Tosza ze śląskiego zakładu Przewozów Regionalnych w Katowicach powiedziała jednak, że decyzja o zmianach w rozkładzie od 22 marca została już podjęta.

Czytaj też: Wielka awantura na samorządowej kolei

"Obecnie trwają prace nad przygotowaniem wprowadzenia zmian" - powiedziała rzeczniczka, zapowiadając bliższe informacje, zarówno dla pasażerów jak i dla mediów, na najbliższy wtorek, 15 marca. Zgodnie z przepisami, informacja o zmianach musi zostać podana tydzień przed jej wejściem w życie.

Tosza przyznała, że nastąpi ograniczenie połączeń, nie zdradziła jednak, czy będzie aż tak dotkliwe jak wcześniej zapowiadano. W ubiegłym tygodniu przedstawiciele śląskiego zakładu PR poinformowali o planach wycofania z rozkładu w regionie 100-110 pociągów. Jak argumentowali, powodem jest rosnący deficyt.

"Ponowne uruchomienie zawieszonych połączeń możliwe będzie po otrzymaniu z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego decyzji o pełnym pokryciu deficytu" - podały Przewozy Regionalne w piątkowym komunikacie.

Według rzeczniczki urzędu marszałkowskiego, Aleksandry Marzyńskiej, na wtorek 15 marca zaplanowano spotkanie w tej sprawie marszałka Adama Matusiewicza z prezes PR Małgorzatą Kuczewską-Łaską. Ma to być kolejny etap rozpoczętych w poniedziałek rozmów o liczbie połączeń kolejowych w regionie i wysokości ich dofinansowania.

"Z tego co wiemy, spotkanie pana marszałka z panią prezes jest aktualne. Prosiliśmy, żeby do tego czasu wstrzymać decyzje dotyczące rozkładu" - przypomniała w piątek Marzyńska.

Według PR, utrzymanie obecnego rozkładu kosztowałoby w tym roku ok. 160 mln zł - ok. 50 mln zł więcej, niż zgadza się wyłożyć urząd marszałkowski. Marszałek zaproponował w negocjacjach ograniczenie dotacji do 80 mln zł i przejęcie połowy połączeń przez tworzącą się samorządową spółkę Koleje Śląskie, która dzierżawiłaby część pociągów od PR.

Wcześniejszy plany wycofania z rozkładu 100-110 pociągów - poprzez zlikwidowanie czterech połączeń i ograniczenie kursów na pozostałych liniach - przewoźnik uzasadniał rosnącymi kosztami. Mimo obowiązującej od 2008 r. pięcioletniej umowy między samorządem a przewoźnikiem, która zakłada coroczne dofinansowanie średnio 100 mln zł, śląski zakład PR - według spółki - miał w ubiegłym roku 29,6 mln zł deficytu, rok wcześniej 29 mln zł, a w 2008 r. - 20 mln zł.

Wśród powodów deficytu, który w tym roku mógłby sięgnąć 50 mln zł, przedstawiciele firmy wymieniają m.in. rosnące koszty prądu i dostępu do torów. Śląski zakład PR dotknęła też trudna sytuacja taborowa. Z powodu nagromadzenia koniecznych tzw. napraw rewizyjnych - spowodowanych np.ubiegłorocznymi opóźnieniami po stronie wykonawców - w grudniu zawieszono ok. 10 proc. kursów w woj. śląskim. Dotychczas przywrócono tylko kilka z nich.

Jeżeli dojdzie do ograniczenia liczby połączeń, według ubiegłotygodniowych zapowiedzi PR, pociągi przestaną jeździć na liniach Katowice-Wisła Głębce, Rybnik-Chałupki, Rybnik-Bielsko-Biała oraz Bytom-Gliwice. Prócz tego, ograniczenia objęłyby wszystkie pozostałe linie w woj. śląskim - w najmniejszym stopniu najbardziej oblegane i przynoszące najmniejsze straty połączenie Gliwice-Częstochowa, gdzie z rozkładu wypadłby tylko jeden pociąg.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!



Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę


×
KOMENTARZE (3)

  • piotrek Smetana, 2011-03-18 18:34:42

    dlaczego panuje taki bałagan na kolei.dlaczego nie przyjmuje się s powrotem zwalnianych z kolei ludzi np.cargo tarnowskie góry za rok 2010 miało zysk 180 mld zł a tam zamiast przyjąć nowych ludzi to planuje się zwolnienia. kto odpowie za ten cały bałagan.Polska jest teraz krajem bezprawia .wszech o...becny chaos ,bałagan.a ceny ciągle rosną.  rozwiń
  • piotrek z Bytomia, 2011-03-18 18:32:11

    dlaczego panuje taki bałagan na kolei.dlaczego nie przyjmuje się s powrotem zwalnianych z kolei ludzi np.cargo tarnowskie góry za rok 2010 miało zysk 180 mld zł a tam zamiast przyjąć nowych ludzi to planuje się zwolnienia. kto odpowie za ten cały bałagan.Polska jest teraz krajem bezprawia .wszech o...becny chaos ,bałagan.a ceny ciągle rosną.  rozwiń
  • Blandyna Kąkol, 2011-03-16 13:12:21

    proszę podać, które połączenia, planowane do zawieszenia od 22.03.2011r., pozostaną. Szczególnie chodzi o pociągi relacji Katowice - Lubliniec. Lub proszę o wskazanie, gdzie takie informacje można uzyskać.


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!