PARTNER PORTALU
  • BGK

Przewozy Regionalne wreszcie staną się dochodową spółką?

  • PAP    1 kwietnia 2014 - 06:57
Przewozy Regionalne wreszcie staną się dochodową spółką?

Nowy prezes Przewozów Regionalnych Tomasz Pasikowski podał, że stratę sięgającą blisko 50 mln zł za rok ubiegły w tym roku zamierza zmniejszyć do 28 mln zł, a rok 2015 zakończyć bez strat. By to osiągnąć, chce m.in. zmniejszyć koszty zakupu towarów i usług.




W rozmowie z PAP w poniedziałek w Opolu, podczas wizyty w opolskim urzędzie marszałkowskim, Pasikowski powiedział, że w krótkiej perspektywie zamierza zadbać o to, by koszty były niższe niż przychody i by spółka była dochodowa.

Jego zdaniem największym problemem Przewozów są ujemne kapitały i historyczne zadłużenie, które - jak podał PAP - sięga 1,2 mld zł. Zapowiedział też, że "przy stabilizacji strony przychodowej celem jest takie zarządzanie kosztami, aby spółka wyszła na zero już w przyszłym roku". Zapewnił, że jest to możliwe. "W dłuższej perspektywie musi natomiast zostać rozwiązany problem zadłużenia historycznego i musi zostać rozwiązany problem ujemnych kapitałów" - dodał.

Powiedział, że w odniesieniu do zadłużenia historycznego jest deklaracja ministra infrastruktury, że jeżeli stworzony zostanie scenariusz dający gwarancje trwałej rentowności PR, to nastąpi ich oddłużenie.
Pasikowski powiedział PAP, że według deklaracji oddłużenie miałoby dotyczyć całości zobowiązań. Podkreślił, że pomysłów na to, jak sprawić, by Przewozy były rentowne, jest wiele, ale obecnie "za wcześnie mówić o jedynym słusznym".

Wśród pól do szukania cięć wydatków wskazał np. koszty zakupu usług i towarów, na które PR wydają rocznie - jak podał - 800 mln zł. "Zakładam, że trzeba przejrzeć umowy i zastanowić się, czy wszystkie powinny być nadal kontynuowane. Być może z niektórych można zrezygnować, a niektóre renegocjować tak, by płacić mniej" - wyjaśnił.

Dodał, że najpoważniejszym wydatkiem jest korzystanie z infrastruktury, ale w tym przypadku pole negocjacyjne jest trudne, bo w grę wchodzą taryfy urzędowe. "Ale kupujemy na przykład usługi remontowe, usługi zapleczowe, dzierżawimy nieruchomości. To wszystko chcemy przejrzeć i zracjonalizować" - zapowiedział prezes PR.

Przyznał też, że jednym ze sposobów cięcia kosztów mogłoby być również zmniejszenie zatrudnienia. "Ale nie jest to celem samym w sobie, ani też jedynym celem" - dopowiedział. Poinformował, że obecnie PR zatrudniają 9,6 tys. osób. "To na pewno nie jest jeszcze docelowa liczba pracowników, ale też jest poważna część naszych kosztów" - dodał.

Pytany o to, jakiej liczby osób i w jakiej perspektywie czasowej miałaby dotyczyć redukcja zatrudnienia Pasikowski tłumaczył, że dostosowywanie strony kosztowej i cięcia w poszczególnych segmentach zależeć mają od tego, jak kształtować się będzie rynek i popyt. "Analizujemy teraz, jak wygląda perspektywa na dłużej niż rok, żeby poukładać stronę kosztową. Wówczas ta odpowiedź będzie znana" - mówił.

Zapewnił, że w kwestii zmniejszania liczby przejazdów "żadnych radykalnych kroków spodziewać się nie należy". "Zakładam, że ponieważ tory i infrastruktura są mocno remontowane, to za jakiś czas będzie się jeździło wygodniej i tam, gdzie będzie to uzasadnienie liczbą pasażerów - tam będziemy przywracać takie połączenia" - zadeklarował. Dopowiedział: "Naszym celem jest zarabianie pieniędzy na świadczeniu usług przewozowych. Tam gdzie są pasażerowie, którzy chcą z nich korzystać i płacić za bilety, to tam jesteśmy".

Pasikowski w lutym zastąpił na stanowisku prezesa PR Ryszarda Kucia, który został powołany na to stanowisko kilka miesięcy temu.

Przewozy Regionalne są w trudnej sytuacji finansowej. Właściciele firmy, czyli marszałkowie województw nie ukrywają, że nie są zadowoleni z jej usług i kolejno powołują własne spółki przewozowe. Spółka ma wielomilionowe długi m.in. wobec zarządzającej infrastrukturą spółki PKP PLK. Ugoda Przewozów Regionalnych z PKP PLK jest zabezpieczona na majątku samorządowego przewoźnika. Ponadto związki zawodowe grożą strajkiem w spółce.

Przewozy Regionalne uruchamiają średnio 1,8 tys. pociągów w ciągu doby, z których korzysta dziennie ok. 300 tys. osób.
Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.