PARTNER PORTALU
  • BGK

Przez naszą wygodę miastom grozi chaos. Wyzwanie nie tylko dla samorządów

  • Tomasz Jakubowski    13 listopada 2019 - 06:01
Przez naszą wygodę miastom grozi chaos. Wyzwanie nie tylko dla samorządów
Tylko w stolicy działa kilkanaście firm kurierskich (Fot. Shutterstock.com)

Polacy coraz częściej robią zakupy online, rośnie więc liczba firm zajmujących się dostarczaniem przesyłek lub rozwożeniem zakupów. Wciąż rozbudowują one swoje floty i zwiększają liczbę aut. W niektórych, wielkich miastach ich liczba przechodzi w tysiące i zaczyna być problemem, bo wpływają one na strukturę i tkankę miejską. Niektórzy eksperci zwracają uwagę na wpływ, jaki nasza wygoda wywiera na korki, bezpieczeństwo na drogach oraz zanieczyszczenie. A także fakt, że włodarze miast nie są przygotowani na chaos, który się z tym zjawiskiem wiąże.




  • Polacy robią coraz częściej zakupy online z dostawą „pod drzwi”.
  • W dużych miastach rośnie liczba samochodów firm kurierskich.
  • To najczęściej samochody spalinowe, bardzo rzadko elektryczne lub hybrydy.

Klik! Zakup zrobiony, „kurier dostarczy ci paczkę jutro przed godz. 12". Następnego dnia zadowolony wsiadasz do samochodu, by dojechać do pracy. Mija pół godziny i już stoisz w korku. Przed tobą i za tobą samochody firm kurierskich. W dużych miastach tysiące samochodów dostawczych wyruszają codziennie na ulice, by dostarczyć ci twoje zakupy. Po czym stoją razem z tobą w korkach. Nie tylko blokują ruch i zanieczyszczają powietrze. Parkują też w niedozwolonych miejscach, nie tylko niszcząc chodniki, ale i zwiększając niebezpieczeństwo na drodze. Wszystko to dla twojej wygody.

Zakupy online też trzeba dowieźć

Z opisanego przez PortalSamorządowy.pl rankingu najbardziej zakorkowanych miast wynika, że w najbardziej zatłoczonym mieście w Polsce, czyli Łodzi, mieszkańcy spędzają w korkach średnio 44 proc. więcej czasu, który poświęciliby na zwyczajny przejazd. To wysokie, ósme miejsce w Europie. W pierwszej "10" tej listy znajdziemy też jeszcze jedno polskie miasto - Kraków.

To proces stały. W ciągu ostatniej dekady natężenie ruchu wzrosło na całym świecie, zwiększyło się w ponad 70 proc. miast uwzględnionych w nowym raporcie TomTom Traffic Index. Spadki zanotowano zaledwie w kilkudziesięciu miastach świata. Z roku na rok słupki pokazujące wzrost natężenia idą w górę.

Jednocześnie rośnie też liczba robiących zakupy w sieci. Z raportu „E-commerce w Polsce 2019. Gemius dla e-Commerce" wynika, iż już 62 proc. internautów korzysta z sieci do robienia zakupów. To o 6 punktów procentowych więcej niż rok wcześniej (56 proc.). 26 proc. internautów kupuje już towary za granicą. Te liczby stale rosną o kilka procent w skali roku.

Lubimy, by było nam wygodnie. Wśród trzech najczęściej wymienianych zalety e-zakupów 72 proc. pytanych wymienia "brak konieczności jechania do sklepu" (72 proc.). Inne to "możliwość kupowania w każdym momencie oraz "nieograniczony czas wyboru". Liczba internautów w Polsce (dane za październik 2019 roku) wyniosła ogółem 28,1 mln. Oznacza to, że już ponad 17 milionów Polaków robi zakupy w sieci. Zakupy, które trzeba im do domu dowieźć.

Zmiany w tkance miasta

Firmy transportowe są zwykle świetnie zorganizowane logistycznie, a jeden samochód dostawczy bierze ze sobą nawet 100 przesyłek. Nie oznacza to jednak, że gdyby nie to auto, na ulice wyjechałaby setka samochodów indywidualnych. Po pierwsze kiedyś musielibyśmy się pofatygować na znajdujący się zwykle niedaleko oddział poczty. Po drugie sami wybralibyśmy godzinę odbioru. Ponadto często walczymy z tzw. "muchowozami". Na jednym z paneli Forum Rozwoju Miast 2018 pokazano tabele, z których wynikało, ze samochody kurierów zwykle są zapełnione tylko do połowy, a czasem nawet mniej.   





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • w.potega@neostrada.pl, 2019-11-13 10:55:51

    Samochody firm kurierskich miewają 50% obciążenia, a samochody personalne (osobiste) wożą najczęściej kierowcę plus powietrze!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.