PARTNER PORTALU
  • BGK

Przybywa pasażerów opolskich autobusów

  • PAP    25 stycznia 2015 - 09:13
Przybywa pasażerów opolskich autobusów
Opolski MZK ma 85 autobusów (fot:mzkopole.pl)

Rok 2014 był kolejnym, w którym Miejski Zakład Komunikacyjny (MZK) w Opolu zanotował spadek liczby pasażerów autobusów jeżdżących "na gapę". Jednocześnie był to kolejny rok, w którym wzrosła liczba osób korzystających z przejazdów autobusami opolskiego MZK.




Prezes MZK w Opolu Tadeusz Stadnicki poinformował, że liczba mandatów nałożonych na pasażerów miejskich autobusów w ub.r. wyniosła 6667. To o ponad 1,1 tys. mniej niż nałożono na gapowiczów w 2013 r. i o blisko dwa tysiące mniej niż dwa lata temu.

Stadnicki zaznaczył, że liczba gapowiczów karanych mandatami z roku na rok maleje, pomimo że liczba kontroli utrzymuje się na podobnym poziomie - ok. 50 tys. "Wzrosła natomiast skuteczność i nieuchronność windykacyjna, co powoduje, że coraz mniejsza liczba pasażerów decyduje się na podróż bez wniesienia opłaty za przejazd" - wyjaśnił prezes opolskiego MZK.

Normalny bilet jednorazowy kosztuje w Opolu 2,60 zł, a jednorazowy ulgowy 1,3 zł. Kara za przejazd bez biletu to 150 zł.

Obecny rok jest kolejnym, w którym miasto nie podniosło cen biletów MZK zakładając, że dzięki temu komunikacja miejska będzie bardziej atrakcyjna dla mieszkańców. Z danych MZK wynika, że w ostatnich latach liczba pasażerów miejskich autobusów stale rośnie.

Stadnicki podał, że łączna liczba pasażerów MZK w 2014 r. sięgnęła 18 mln 560 tys. - o 50 tys. więcej niż w 2013 r., gdy miejskimi autobusami podróż odbyło w sumie 18 mln 510 tys. pasażerów. Szef opolskiego MZK dodał, że wzrost liczby pasażerów widoczny jest w ostatnich czterech latach i utrzymuje się - jak dodał - pomimo "niesłabnącej konkurencyjności transportu indywidualnego", a także "bardzo dynamicznie rozwijającego się systemu roweru miejskiego, spadku liczby studentów i niekorzystnych zmian demograficznych".

Sieć wypożyczalni rowerów miejskich uruchomiono w Opolu w czerwcu 2012 r. Obecnie trwa przetarg na operatora tego systemu. Zdaniem Stadnickiego miejskie rowery to "sprzymierzeniec" MZK w systemie transportu, ale mają one duży wpływ na liczbę pasażerów, szczególnie wśród studentów.

Prezes MZK w Opolu przypomniał, że "spektakularny spadek liczby pasażerów" miejskich autobusów - z 18,7 mln do 17,8 mln - miał miejsce w 2010 r. Powodem, jego zdaniem, był remont i zamknięcie dla autobusów wiaduktu na ul. Ozimskiej. "Od tego czasu mozolnie odrabiamy straty" - uznał Stadnicki.

Dodał, że w latach 2011-2014 MZK np. intensywnie odbudowywał swój tabor, wykorzystując do tego m.in. pieniądze europejskie. "Do systemu trafiło łącznie 28 nowych pojazdów o nieporównywalnym do dotychczasowego komforcie, niezawodności i przyjazności dla osób starszych i niepełnosprawnych" - zaznaczył szef opolskiego MZK.

W jego opinii to właśnie nowoczesny tabor, ale też udogodnienia takie jak np. dostęp do bezprzewodowego internetu w autobusach, rozwijanie i modernizacje sieci przystanków i informacji pasażerskiej; bieżące dostosowanie oferty MZK i zwiększenie częstotliwości przejazdów, a także "polityka niskiej ceny biletu" mają wpływ na wzrost liczby pasażerów.

Od września ub.r. obniżono ceny biletów miesięcznych pozamiejskich i biletów na autobusu nocne w mieście. Zwiększono też liczby kursów na liniach nocnych. Cena biletu w kursach nocnych spadła wtedy z 6 zł 40 gr do 3 zł 60 gr.

Stadnicki poinformował, że obniżki te, a także uruchomienie kursów nocnych we wszystkie dni tygodnia (wcześniej autobusy te kursowały tylko w weekendy) spowodowały niemal pięciokrotny wzrost liczby pasażerów autobusów nocnych w stosunku do analogicznego okresu 2013 r. Podał, że od września do grudnia ub. roku z nocnych autobusów skorzystało 5 748 osób, a w analogicznym okresie 2013 roku - 989 osób. Po obniżce cen biletów okresowych pozamiejskich wzrost liczby pasażerów w ostatnich 4 miesiącach 2014 r. w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego wyniósł niemal 34 proc.

Wzrost liczby pasażerów w miejskich autobusach w Opolu nie przełożył się jednak na wzrost przychodów z systemu. W roku 2014 r. wyniosły one niespełna 16,1 mln zł, a rok wcześniej - 16,6 mln zł.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.