PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Przybywa podmiotów w Bazie Danych Odpadów. Kto nie musi wpisywać się do rejestru?

  • Michał Wroński    20 stycznia 2020 - 16:13
Przybywa podmiotów w Bazie Danych Odpadów. Kto nie musi wpisywać się do rejestru?
W ciągu doby wystawianych jest blisko 20 tys. kart przekazania odpadów komunalnych (fot. UG Legnica)

Już 200 tysięcy podmiotów zarejestrowanych zostało w systemie Bazy Danych Odpadów po tym, jak 1 stycznia uruchomione zostały jego nowe funkcje.




  • W ciągu doby wystawianych jest około 32 tys. kart przekazania odpadów oraz blisko 20 tys. kart przekazania odpadów komunalnych.
  • Przedstawiciele IOŚ są świadomi tego, że użytkownicy BDO „mają na razie zróżnicowany stosunek do jej funkcjonowania”.
  • W systemie została udostępniona funkcja samodzielnego dodawania miejsc prowadzenia działalności – mówi Krystian Szczepański, dyrektor Instytutu Ochrony Środowiska.

Przypomnijmy, że od 1 stycznia 2020 r. ewidencja odpadów prowadzona jest za pośrednictwem systemu BDO stworzonego przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy. Jak właśnie poinformował Instytut, w systemie zarejestrowanych jest 200 tys. podmiotów. Pracuje w nim już prawie 115 tys. użytkowników głównych do których przypisane jest 56 637 podmiotów oraz 35 978 użytkowników. A liczby te stale rosną, gdyż w ciągu doby wystawianych jest około 32 tys. kart przekazania odpadów oraz blisko 20 tys. kart przekazania odpadów komunalnych.

Liczby rosną, pytanie jednak, czy rośnie też zaufanie do tego przedsięwzięcia? Pierwsze dni nowego roku przyniosły wiele doniesień na temat problemów z funkcjonowaniem BDO. Przedstawiciele IOŚ są świadomi tego, że użytkownicy BDO „mają na razie zróżnicowany stosunek do jej funkcjonowania”.

- Analizujemy wszystkie zgłaszane uwagi. Z tego powodu w systemie została udostępniona funkcja samodzielnego dodawania miejsc prowadzenia działalności – mówi Krystian Szczepański, dyrektor Instytutu Ochrony Środowiska.

Czytaj: Minister uspokaja w sprawie Bazy Danych Odpadowych

Urzędnicy z IOŚ tłumaczą, że jeśli jakiś podmiot rozpoczyna działalność w nowym miejscu lub stwierdzi brak takich danych w systemie, ma możliwość ich samodzielnego dodania z poziomu konta użytkownika głównego. Podmiot, dodając nowe miejsce prowadzenia działalności, automatycznie uzyskuje możliwość wystawiania kart przekazania odpadów, kart przekazania odpadów komunalnych oraz prowadzenia ewidencji w tym miejscu. Po dodaniu nowego miejsca, podmiot ten jest zobowiązany do złożenia wniosku aktualizacyjnego do właściwego Urzędu Marszałkowskiego w ciągu 30 dni od wystąpienia zmiany.

Instytut przypomina zarazem, że 30 grudnia 2019 r. opublikowane zostało nowe rozporządzenie ministra klimatu w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji. Dokument ten poszerzył grupę podmiotów, które nie mają obowiązku wpisywania się do rejestru, a więc i prowadzenia ewidencji i sprawozdawczości. Zmiana dotyczy przede wszystkim właścicieli małych punktów handlowych i wytwarzanych przez nich odpadów opakowaniowych do ilości określonej w rozporządzeniu. Również przeterminowana lub nieprzydatna do spożycia żywność nie musi podlegać ewidencji. Także świetlówki i baterie, które powstają w ramach zwykłej eksploatacji w biurach, sklepach czy punktach użyteczności publicznej nie podlegają wpisowi do bazy. To samo dotyczy niewielkich, określonych w rozporządzeniu ilości odpadów budowlanych powstających w wyniku prowadzonych prac w domach jednorodzinnych i mieszkaniach.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA


Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.



×
KOMENTARZE (1)

  • w.potega@neostrada.pl, 2020-01-21 10:47:51

    Rozumuję, że BDO to początek normalnej handlowo-podatkowej dokumentacji.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.