PARTNER PORTALU

Przyszłość transportu zbiorowego. COVID-19 wymusza zmiany i niestety podwyżki

    PW    2 września 2020 - 19:14
Przyszłość transportu zbiorowego. COVID-19 wymusza zmiany i niestety podwyżki
Samorządy szykują się na wzrost kosztów utrzymania komunikacji. Fot. Archiwum

Nawet po zakończeniu pandemii liczba pasażerów w transporcie zbiorowym może nie wrócić do stanu sprzed epidemii. Samorządy szykują się na wzrost kosztów utrzymania komunikacji. Uczestnicy debaty "Publiczny transport - rewolucja z przeszkodami" w ramach XII Europejskiego Kongresu Gospodarczego nie mają wątpliwości, że wszyscy to odczujemy.




  • Pewnie trzeba będzie wprowadzić specjalne systemy wentylacji, specjalne powłoki uniemożliwiające osadzanie się wirusa - stwierdził prof. Robert Tomanek.
  • Były minister środowiska Marcin Korolec podał przykłady zachodnich miast, gdzie szerzej zainwestowano w drogi rowerowe.
  • Wiceprezydent Katowic Bogumił Sobula stwierdził, że wszyscy będziemy musieli niebawem dołożyć do komunikacji publicznej. 

Prof. Robert Tomanek z Katedry Transportu Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach zauważył, że zmniejszył się wolumen popytu i najprawdopodobniej jest to spadek trwały.

- Zakres telepracy będzie niewątpliwe szerszy niż do tej pory. Zmieni się też zakres popytu i organizacji podaży. Pewnie trzeba będzie wprowadzić zmiany technologiczne w autobusach. Mam na myśli specjalne systemy wentylacji, specjalne powłoki uniemożliwiające osadzanie się wirusa - nie tylko koronawirusa, ale i znacznie groźniejszych, które mogą się pojawić - skomentował prof. Tomanek w odpowiedzi na pytanie o przyszłość publicznego transportu zbiorowego i zmiany, które się pojawią lub które powinny zaistnieć, żeby jego organizacja była łatwiejsza. 

Zdaniem byłego rektora UE w Katowicach, trzeba się liczyć z tym, że miasta będą musiały szerzej  inwestować w ciągi infrastruktury, żeby następujące zmiany obsłużyć.

- To co zaskoczyło nas w marcu to jedna strona medalu. Nie możemy sobie pozwolić, żeby w przyszłości groźniejszy wirus zaskoczył nas znowu - skwitował.

Były minister środowiska, a obecnie prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych Marcin Korolec przyznał, że popyt spadł, co jest absolutnie zrozumiałe, skoro jest obowiązek zachowania dystansu i obawa, że można się zarazić.

- Patrząc na doświadczenia Paryża czy Londynu oraz innych miast, widzę uprzywilejowanie transportu indywidualnego – samochodowego i rowerowego. Z tym, że oczywiście nie jest wskazane, żeby wszyscy jechali do pracy samochodami, bo będziemy stali w korkach i potrujemy się.

Wiceprezydent Katowic Bogumił Sobula i członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Grzegorz Kwitek zgodnie stwierdzili, że koszty utrzymania transportu publicznego będą rosły. A to z kolei może zakończyć się kolejnymi podwyżkami np. cen biletów. Z kolei przerzucenie się na samochody osobowe doprowadzi do zakorkowania miast. Sytuacja jest więc trudna.

- Myślę, że wszyscy będziemy musieli dołożyć, nie ma innej alternatywy. Rentowność będzie się zmniejszała. Mamy sytuację, w której w komunikacji publicznej będzie mogła przebywać mniejsza liczba pasażerów – z rozsądku lub w wyniku przepisów. Nie damy rady rozciągnąć ciągów komunikacyjnych tak, aby obsłużyć wszystkich, którzy zdecydowaliby przesiąść się do własnych samochodów - zauważył wiceprezydent Katowic, dodając jednak, że pojawia się pytanie czy generalne wnioski można wyciągać już teraz. 

- Transport rowerowy musimy rozwijać, ale łączenie różnych form transportu to niestety często jak godzenie ognia z wodą. To co jest merytorycznie i jakościowo dobre dla jakiegoś eksperta z jednej części miasta, jest nie do przyjęcia dla mieszkańców z innej części miasta. Nie zawsze da się wytyczyć ścieżkę rowerową w linii prostej. Wszędzie potrzebne są kompromisy. Myślę, że wiele miast będzie tu miało spore dylematy - powiedział Bogumił Sobula. 

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia planuje podwyżki biletów. 

- Tego się nie da uniknąć. Trzeba się będzie podzielić po równo – częściowo zapłacą pasażerowie, częściowo miasta. Nie planujemy jednak tak drastycznych podwyżek jak np. Poznań. A koszty rosną o kilkadziesiąt mln zł co roku, niezależnie od epidemii, która jeszcze bardziej je powiększyła - zwrócił uwagę Grzegorz Kwitek z zarządu GZM. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!



Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę


×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.



Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!