PARTNER PORTALU
  • BGK

Publiczny transport zbiorowy wymaga nowej ustawy

  • AW    7 marca 2017 - 13:27
Publiczny transport zbiorowy wymaga nowej ustawy
Powiaty zwracają uwagę na możliwości dublowania przez przewozy komercyjne linii uznanych za linie użyteczności publicznej (fot.commons.wikimedia.org/Artur Andrzej)

• Liczba pasażerów komunikacji publicznej w ostatnich latach spadła o 25 proc.
• - Coraz większe obszary kraju stają się białymi plamami transportowymi – skazując mieszkające tam osoby albo na poruszanie się własnym pojazdem, albo na trudności w wyjechaniu gdziekolwiek ze swojej miejscowości zamieszkania - alarmują przedstawiciele Związku Powiatów Polskich.
• Ich zdaniem tylko opracowanie projektu nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym daje realną szansę na poprawę obecnego, niekorzystnego stanu rzeczy.




Jak przypomina w swoim stanowisku Związek Powiatów Polskich, przez wiele lat publiczny transport zbiorowy, zarówno w zakresie jego finansowania, jak i pełnej dostępności komunikacyjnej dla pasażerów, nie był dostatecznie wydajny. Co więcej – system ten ulega stopniowej degradacji.

- Liczba pasażerów tylko w latach 2010-2015 spadła z 467 mln do 347 mln (o 25 proc.), przy stałej pracy przewozowej – co świadczy o rozwoju przewozów długodystansowych, przy ograniczaniu transportu lokalnego. Coraz większe obszary kraju stają się białymi plamami transportowymi – skazując mieszkające tam osoby albo na poruszanie się własnym pojazdem, albo na trudności w wyjechaniu gdziekolwiek ze swojej miejscowości zamieszkania – podnosi Ludwik Węgrzyn, starosta bocheński, prezes ZPP.

Nadziei powiatów na poprawę nie spełniła uchwalona w roku 2010 ustawa o publicznym transporcie zbiorowym. Wynika to z wielu czynników. Jednym z najważniejszych jest duże rozproszenie odpowiedzialności za organizację transportu pomiędzy jednostki samorządu terytorialnego różnych poziomów przy braku skutecznych bodźców i narzędzi umożliwiających ich współpracę.

Czytaj też: Nowelizacja ustawy o transporcie zbiorowym: Gminy biją na alarm. U prezydenta i premier Szydło

- Podkreślić należy, że w bardzo wielu krajach transport pozamiejski jest domeną jednostek szczebla powiatowego. Skala gminy jest bowiem zbyt mała do stworzenia spójnego systemu transportu zbiorowego – czytamy w stanowisku ZPP.

Starostowie zwracają uwagę na duże ryzyko finansowe wynikające z braku praw wyłącznych i wynikającej stąd możliwości dublowania przez przewozy komercyjne linii uznanych za linie użyteczności publicznej. Nie bez znaczenia jest też brak odpowiednich środków adekwatnych do kosztów realizacji zadań przewozowych.

- Powiaty są gotowe – w trosce o dobro mieszkańców i zgodnie z kierunkami wskazanymi w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju – podjąć się zadania przeciwdziałania wykluczeniu transportowemu. Muszą jednak otrzymać od prawodawcy niezbędne narzędzia prawne oraz źródła finansowania – kontynuuje Węgrzyn.

Związek Powiatów Polskich z zadowoleniem przyjął stworzenie w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa zespołu do spraw opracowania projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.

- Daje to realną szansę na poprawę obecnego, niekorzystnego stanu rzeczy. Podkreślić należy, że ZPP wraz z częścią środowisk przewoźników złożył obszerne propozycje zmian legislacyjnych. Z tego też względu ZPP liczy na pozytywne odniesienie się Rady Ministrów do zaproponowanych zmian – czytamy w podsumowaniu.

Czytaj też: W Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju "zapomniano" o wzroście dochodów JST

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (7)

  • busik, 2018-03-13 20:20:24

    Ustalony ustawowo, minimalny poziom obsługi transportem zbiorowym, powinien być ustawowym obowiązkiem Marszałka , jak też i przewozy wojewódzkie.
  • BAJZEL !, 2018-03-13 20:12:39

    Niestety projekt MI z dnia 16.02.2018 , nie przewiduje podstawy prawnej dla odmowy wydania potwierdzenia przewoznikowi na potw. zgłoszenia przewozu, z przyczyn zagrożenia konkurencyjnego dla przewozów realizowanych na umowę z operatorem.
  • WOLNOAMERYKANKA ?, 2018-03-13 20:01:38

    Jedną z podstawowych wad propzycji nowelizacji ustawy o ptz, wg. wersji z dnia 16.02.2018, byłoby pozwolenie wolnorynkowym przewożnikom międzywojewódzkim ( kursującym na tzw. potwierdzenie zgłoszenia przewozu) , na zabieranie pasażerów od operatorów kursujących na umowę za pieniądze samorządowe lub... na umowę za przyznanie prawa wyłącznego, zamiast wypłaty rekompensaty finansowej do wysokośći rozsądnego zysku.  rozwiń



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.