PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Rowery miejskie mają zadyszkę. Spada liczba wypożyczeń

  • pt    9 marca 2020 - 17:09
Rowery miejskie mają zadyszkę. Spada liczba wypożyczeń
Gminy dopłacają miliony do systemów rowerów publicznych (Fot. ZTM)

We wszystkich 108 miastach, gdzie działa system roweru miejskiego, zanotowano w ubiegłym roku mniejszą liczbę wypożyczeń w przeliczeniu na jeden rower - wynika z raportu Stowarzyszenia Mobilne Miasto.




  • W Polsce działa 96 systemów roweru miejskiego (95 publicznych i 1 komercyjny), funkcjonują one w 108 miejscowościach, a dostęp do rowerów miejskich ma 12,4 mln mieszkańców.
  • We wszystkich systemach bikesharingu w Polsce jest zarejestrowanych 2,6 mln użytkowników.
  • Po okresie szybkiego rozwoju rower miejski przeżywa jednak kryzys.

Czytaj: Kłopoty samorządów z rowerem miejskim. Łódź na razie bez operatora

87 procent systemów roweru miejskiego zanotowało sumaryczne spadki liczby wypożyczeń. We wszystkich systemach roweru miejskiego zanotowano także mniejszą liczbę wypożyczeń w przeliczeniu na jeden rower. Średni spadek efektywności (wykorzystania 1 roweru w systemie) wyniósł aż 24 procent – wynika z raportu Stowarzyszenia Mobilne Miasto (mobilne-miasto.org) pt. "Ostre hamowanie roweru miejskiego. Bikesharing w Polsce 2019/2020".

Na ogólny kryzys nakładają się kłopoty w poszczególnych miastach. Pod koniec 2019 roku nieoczekiwanie zakończyły działanie systemy roweru miejskiego Mevo w Trójmieście oraz Wavelo w Krakowie. Na 2020 podpisanej umowy z operatorem nie ma Łódź.

Autorzy raportu dostrzegają co najmniej kilka przyczyn spadku popularności rowerów miejskich. Oto najważniejsze: 

* Obawy rowerzystów o bezpieczeństwo i ogólne poczucie zagrożenia związane z dominacją samochodów w przestrzeni drogowej i złymi nawykami kierowców (przekraczanie dozwolonej prędkości, piractwo drogowe, nieprzepisowe parkowanie, nieustępowanie pierwszeństwa) – co jest tym bardziej dotkliwe, że rowerzyści są dużo słabszymi uczestnikami ruchu niż kierowcy samochodów;

* Zbyt powolny przyrost infrastruktury rowerowej w miastach, rozumianej jako spójna, wygodna i bezpieczna sieć połączeń i dróg rowerowych;

* Elektryczne hulajnogi, które odebrały rowerom część użytkowników;

* Niska jakość systemów roweru miejskiego - wysoka awaryjność, niewystarczająca dostępność, niemożność polegania na rowerze jako stałym elemencie mobilności;

* Umowy, które nie zachęcają operatorów do zwiększania liczby wypożyczeń, wręcz przeciwnie - są tak skonstruowane, że większa popularność systemu generuje głównie jego zwiększone koszty;

* Niewydolne postępowania przetargowe, w wyniku których w niejednym mieście sezon rowerowy startował z dużym opóźnieniem, zamiast w marcu/kwietniu;

* Duża dostępność tanich usług samochodowego transportu pasażerskiego w formacie door-to-door, np. taxi- i ride-hailing, których operatorzy prowadzą (nie tylko w Polsce) wojnę cenową, posługując się nierzadko stawkami niemal dumpingowymi.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • wolność, prywatność, 2020-03-09 23:07:51

    Rowery miejskie w obecnej formie z tymi stacjami nie są potrzebne na dobrą sprawę, gdyż rowerzyści w znaczącej mierze wybierają własny sprzęt, który jakościowo jest lepszy( raz kupiony rower i należycie eksploatowany i zadbany by nie zniszczył się służy przez długie lata). Dużo lepszym rozwiązaniem ...byłoby zamiast stacji rowerów miejskich montowanie sieci budek telefonicznych, kabelkami pod ziemią połączyć telekomunikacyjnie miasta, ich dzielnice, a czemu? Ano temu by okiełznać plagę fonoholizmu i siecioholizmu dając ludziom czas, zdrowie, prywatność i wolność - można zapomnieć komórki i wówczas udać się pod automat, wpłacić drobne lub kartą abonamentową uiścić opłatę i porozmawiać chwilę - dużo lepsze to niż nieustanne czatowanie czy sms-owanie, które to rzeczy męczą i nadto absorbują uwagę - po co wszędzie wi-fi? A zostawić internet tam gdzie jego miejsce - w domu i miejscu pracy na kablu/przewodzie w komputerze. Po co smartfony? do kontaktu podstawowego rozmowa/sms-y w zupełności wystarczają komórki sieci 2G i 3G oraz rozbudowa sieci miejskich budek telefonicznych. Po co social media? Nie lepiej aparatem robić zdjęcia i je sobie móc potem wywołać dla siebie, rodziny czy przyjaciół oraz robić filmy by ewentualnie je zrzucić na CD? Jasne że lepiej niż żyć na pokaz i poklask przed cyfrowymi gawiedziami.  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.