PARTNERZY PORTALU

Rowery to nie wszystko. Alternatywny transport czeka rewolucja

  • ABC    26 października 2020 - 12:39
Rowery to nie wszystko. Alternatywny transport czeka rewolucja
Tomasz Wojtkiewicz, Nextbike Polska, wśród rowerów miejskich (fot. PTWP)

Gościem Rafała Kergera w podcaście 20. piętro jest Tomasz Wojtkiewicz, wieloletni prezes Nextbike Polska, twórca sukcesu spółki, która zarządza 20 tysiącami rowerów miejskich w Polsce. Nasz rozmówca latem, po dwóch latach przerwy, wrócił do zarządzania Nextbike'iem. Zadanie, jakie przed nim stoi, jest poważne. Po pierwsze restrukturyzacja. Po drugie zmagania ze skutkami pandemii, które mocno zaburzyły działalność sieci bezobsługowych wypożyczalni rowerów w Polsce. Po trzecie poszerzenie oferty alternatywnego transportu i negocjacje nowych kontraktów, a wśród nich tak skomplikowanych i do tego medialnych, jak w Trójmieście i Warszawie.




Tomasz Wojtkiewicz miał przerwę w prezesowaniu Nextbike'owi. Odszedł po wygranym przetargu na obsługę pomorskiego systemu Mevo. To początek kłopotów Nextbike Polska. Dlaczego nasz gość zdecydował się na powrót, co wówczas zawiodło?

Decyzją Krajowej Izby Odwoławczej Nextbike wrócił do gry o Mevo. Czy uda się odbudować zaufanie zleceniodawców? Na początku pandemii w Polsce zabrakło rowerów, czego przyczyną jest nie tylko większe zainteresowanie jednośladami. Polska jest czwartym producentem rowerów w Europie, ale montaż rowerów w naszym kraju opiera się na dostawach komponentów zza granicy. Tymczasem łańcuchy dostaw zostały zerwane. Czy nie ma obawy, że trwająca pandemia może utrudnić realizację zobowiązań takich firm, jak Nexbike, choćby z przyczyn sprzętowych?

Obecnie Nextbike jest w procesie restrukturyzacji. Zgodnie z procedurą, plan restrukturyzacji należy przedłożyć bankom i sądowi, następnie odbywają się negocjacje. Co będzie w tym planie?

Spółka kierowana przez Tomasza Wojtkiewicza ma spore szanse na dalszą obsługę Veturilo w Warszawie. Kraków natomiast ma ambicje, by stworzyć – o ile będą na to środki w miejskiej kasie – flotę elektrycznych rowerów w liczbie nawet 3 tys. Wprawdzie to melodia przyszłości, ale chyba na takie melodie operatorzy systemów rowerowych czekają.

Czy rowery na minuty nadal mają sens? Czy – skoro chcemy walczyć o ochronę powietrza i przestrzeń miejską – nie lepiej zdecydować się np. na abonamenty?

Samorządy dopłacają do wypożyczeń rowerów naprawdę duże pieniądze. Leszno, Gliwice, Łódź – te miasta zrezygnowały z rowerów miejskich w 2020 r. Powód – oszczędności. Jak obniżyć koszty umów, by podobnych decyzji o rezygnacji nie było więcej? Niektórzy twierdzą, że przyczyną niepowodzeń systemów są źle skonstruowane zamówienia przetargowe.

Między innymi na te pytania Tomasz Wojtkiewicz odpowiada Rafałowi Kergerowi w niemal 50-minutowej rozmowie.

- Widzimy, że dotychczasowy model zarządzania rowerami musi przejść gruntowną zmianę. O tym rozmawiamy z samorządami i do tych zmian ich namawiamy. Potencjał polskiego rynku jest bezdyskusyjny. Szacujemy, że do 2025 roku powinno jeździć około 45-50 tys. rowerów - mówi m.in. Wojtkiewicz. 

Jak podkreśla, misją Nextbike'a jest zagospodarowanie potrzeb ludzi w poruszaniu się po mieście w granicach 5 kilometrów. Jednocześnie zapowiada dość istotne zmiany w biznesie, którym kieruje.

- Nie postrzegamy się tylko i wyłącznie jako firma rowerowa. Mamy przetestowane inne urządzenia mobilnościowe, które już w przyszłym roku chcielibyśmy testować na ulicach miast. Chcemy tak rozszerzać nasze portfolio, by móc proponować samorządom nie tylko rowery, ale pakiety różnych pojazdów, którymi będą poruszać się użytkownicy aplikacji - dodaje.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!