PARTNER PORTALU
  • BGK

Rozszerzona elektroniczna baza danych odpadowych. Na razie w wersji testowej

  • aw    26 listopada 2019 - 17:14
Rozszerzona elektroniczna baza danych odpadowych. Na razie w wersji testowej
BDO ma pomóc uszczelnić system gospodarki odpadami i pozwolić na „śledzenie” odpadów od ich zebrania do utylizacji (fot.shutterstock)

Ruszył pilotaż otwartego systemu bazy danych o odpadach. Udział może wziąć w nim każdy pomiot posiadający wpis w obecnie funkcjonującym rejestrze BDO. Celem pilotażu jest wykrycie i skorygowanie ewentualnych błędów czy niejasności w systemie, który w wersji elektronicznej powinien funkcjonować w pełni już od stycznia 2020 r.




  • Organizatorem testowej wersji bazy danych odpadowych (BDO) jest Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy. Uczestnicy mogą się logować do testu pod adresem https://bdo-test.mos.gov.pl.
  • Aby system działał zgodnie z założeniami, wszystkie podmioty wytwarzające odpady, które są zobowiązane do prowadzenia ewidencji, powinny jeszcze przed końcem roku znaleźć się w elektronicznym systemie BDO.

BDO to elektroniczna baza danych, w której gromadzone są wszystkie informacje o odpadach. W styczniu mają zostać uruchomione jej kolejne moduły: sprawozdawczości i ewidencji. Dzięki nim, pełna ewidencja odpadów od momentu ich wytworzenia i przekazania do transportu, jego śledzenie aż do miejsca przeznaczenia będą się odbywały drogą elektroniczną. Oznacza to, że na każdym etapie gospodarowania odpadami, uprawnione instytucje będą miały dostęp do informacji na temat tego, co się z odpadami dzieje i gdzie się znajdują.

Ruszył pilotaż

Na stronie głównej wersji testowej https://bdo-test.mos.gov.pl znajdują się zasady pilotażu obejmujące m.in. instrukcje dotyczące: nawigacji po systemie i logowanie, moduł ewidencji odpadów czy moduł elektronicznych wniosków.

Przypomnijmy, że zgodnie z czerwcową nowelą tzw. ustawy śmieciowej, od 1 stycznia 2020 r. prowadzenie ewidencji odpadów odbywać się będzie wyłącznie elektronicznie za pośrednictwem indywidualnego konta w systemie BDO.

Nowela przewiduje również możliwość elektronicznego przekazywania przez BDO dokumentów potwierdzających zbieranie, odzysk oraz recykling odpadów opakowaniowych, odpadów powstałych z olejów smarowych i opon, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, a także zużytych baterii i akumulatorów.

Ustawa zakłada ponadto, że identyfikacja drobnych wytwórców odpadów, np. części rolników, odbywać się będzie za pomocą numeru PESEL. System w latach 2019-2028 ma kosztować ponad 45 mln zł.

Ministerstwo pełne optymizmu, przedsiębiorcy mniej

Od stycznia ewidencja odpadów ma być prowadzona w czasie rzeczywistym tj. karta przekazania odpadów musi być wystawiona przed rozpoczęciem transportu odpadów. Wcześniej istniała możliwość wystawiania zbiorczych kart przekazania odpadów np. po zakończeniu miesiąca.

System będzie zawierał informacje o dacie i godzinie rozpoczęcia oraz zakończenia transportu odpadów. Znajdzie się w nim także informacja o wadze odpadów, a także numery rejestracyjne pojazdów transportujących odpady. Kierowca przewożący odpady musi mieć ze sobą wygenerowane z BDO potwierdzenie karty.

Autorzy nowych przepisów podkreślają, że głównym celem ich stworzenia było umożliwienie szczegółowej kontroli pełnej ścieżki odpadów. Dostęp do danych będzie miała m.in. Inspekcja Ochrony Środowiska, co ma ułatwić kontrolę wszystkich podmiotów zaangażowanych w gospodarowanie odpadami. Nowy system ma także w założeniu ułatwić skuteczną walkę z szarą strefą, np. nielegalne przewożenie odpadów, czy eliminowanie nieuczciwej konkurencji. Wykonywanie analiz, sprawozdawczości, kontroli i monitoringu – to dodatkowe funkcje, dla których nowy system zostanie wprowadzony.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.