PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Rybnik utrzyma dodatkowe pociągi

  • PAP/rs    20 lutego 2020 - 21:59
Rybnik utrzyma dodatkowe pociągi
Rybniccy radni zgodzili się w czwartek na przeznaczenie z budżetu miasta 600 tys. zł dotacji na dodatkowe kursy pociągów (Fot. PTWP)

Rybniccy radni zgodzili się w czwartek na przeznaczenie z budżetu miasta 600 tys. zł dotacji na dodatkowe kursy pociągów między Rybnikiem a Wodzisławiem Śląskim. Kwota ta ma zabezpieczyć połączenia do końca 2020 r., choć oba samorządy chciałyby z nich zrezygnować w połowie roku.




  • Samorządy Rybnika i Wodzisławia Śląskiego od czerwca 2018 r. dofinansowują ponad 30 dodatkowych kursów pociągów Kolei Śląskich łączących te miasta, dokładając po 600 tys. zł rocznie.
  • Pod koniec ub. roku oba magistraty informowały, że planują - z powodu oszczędności - zrezygnować z umowy z urzędem marszałkowskim, w którego gestii są Koleje Śląskie.
  • Przed końcem zeszłego roku marszałek woj. śląskiego przypomniał jednak o półrocznym terminie wypowiedzenia umowy. W efekcie oba miasta zabezpieczyły w swoich budżetach na 2020 r. pełną kwotę dotacji.

Podczas czwartkowej sesji rady miasta Rybnika tamtejszy magistrat przedłożył uchwałę o udzieleniu województwu dotacji na cały rok. Jak wyjaśniał wiceprezydent Rybnika Janusz Koper, miasto prowadzi rozmowy z urzędem marszałkowskim, aby skrócić czas obowiązywania umowy. "Jeżeli uda nam się wynegocjować skrócenie tego czasu, te pieniądze będziemy przenosili na inne zadania" - deklarował wiceprezydent.

Wiceprezydent przypomniał m.in., że ideą dotowania pociągów było zachęcenie pasażerów do tej formy transportu tym bardziej, że autobus na linii Rybnik - Wodzisław (i dalej do Jastrzębia-Zdroju) przy braku korków jedzie ok. 40 min., natomiast pociąg - 18 min. Dodatkowo pasażerowie tego połączenia mogą na podstawie biletu na pociąg jeździć też rybnickimi autobusami.

Koper mówił też, że ważą się losy autobusowego połączenia Rybnika z Wodzisławiem, które obsługuje przewoźnik z Jastrzębia-Zdroju. Sygnalizował, że jeżeli tamto miasto zdecyduje o likwidacji trasy w obecnej formule, być może jej pasażerowie przesiądą się do pociągów - jeżeli nie zostaną one do tego czasu zlikwidowane.

"Na razie mamy podpisaną umowę z marszałkiem i na jej kontynuację musimy zabezpieczyć w budżecie środki" - apelował wiceprezydent Rybnika. Radni opozycji sygnalizowali, że dotowane pociągi nie są popularne - korzysta z nich zwykle po kilkunastu pasażerów. Pytali też, czy faktycznie umowa z marszałkiem zostanie w czerwcu br. wypowiedziana.

"Wypowiedzenie umowy nastąpiło zbyt późno, bo nie przewidywaliśmy na etapie tworzenia budżetu, w okolicach września ub. roku, rezygnacji z tej linii, dając jej jeszcze szansę, żeby przyniosła ewentualne efekty" - wskazał Koper. Przyznał, że z porozumienia z marszałkiem, Wodzisławiem Śl. i Kolejami Śląskimi wynika, że "trzeba je wypowiadać zdecydowanie wcześniej i skutkuje to na koniec roku".

"Więc jeżeli marszałek podejmie decyzję, by zakończyć funkcjonowanie linii 30 czerwca, będziemy mieli połowę tej kwoty zaoszczędzoną (300 tys. zł). Gdyby się jednak okazało, że marszałek powie: przyjmuję wypowiedzenie Wodzisławia i Rybnika, ale ze skutkiem na koniec roku, wówczas całą tę kwotę (600 tys. zł) będziemy musieli wydać" - uściślił. "Trwają rozmowy" - dodał.

Samorządy Rybnika i Wodzisławia Śląskiego sygnalizowały w ostatnich miesiącach rezygnację z niekoniecznych wydatków - z powodu pogarszającej się sytuacji finansowej. Pod koniec listopada ub. roku Rybnik zapowiadał, że ponieważ w 2020 r. m.in. dopłaci 61 mln zł do zadań oświatowych subwencjonowanych przez państwo, zamrozi dotacje do pociągów i wybrane inwestycje.

Porozumienie o dofinansowaniu dodatkowych pociągów na linii Rybnik - Wodzisław Śląski przedstawiciele obu miast i samorządu województwa poprzedniej kadencji podpisali w czerwcu 2018 r. W efekcie pierwszej takiej współpracy w regionie, liczba pociągów między oboma miastami wzrosła z 18 do 54.

Poprzez projekt tzw. Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Rybnik - Wodzisław Śląski władze lokalnych samorządów chciały zachęcić do transportu publicznego i ograniczyć korki na swoich drogach. W umowie przewidziano, że miasta dopłacą na dodatkowe pociągi po 600 tys. zł rocznie w latach 2019-2023.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.