PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Rybnik wycofał stare autobusy i wdrożył płatności kartą

  • PAP/AH    12 października 2018 - 12:41
Rybnik wycofał stare autobusy i wdrożył płatności kartą
Zdjecie ilustracyjne Fot. PTWP

Ostatnie wysokopodłogowe autobusy miejskie zniknęły z ulic Rybnika i okolic wraz z wprowadzaniem nowych wozów. Miasto zainstalowało też w autobusach nowe urządzenia systemu biletowego, umożliwiające opłacanie przejazdów kartą bankową.




  • Niedawne wprowadzenie do eksploatacji przez tamtejszego przewoźnika pięciu nowych autobusów spowodowało, że na miejscowych drogach przestały pojawiać się autobusy wysokopodłogowe.
  • Ostatnich kilka jelczy bez niskiej podłogi zakończyło tam swoją służbę we wrześniu.
  • Wprowadzone teraz udogodnienia są etapem prac nad integracją całej komunikacji w subregionie.

Przewoźnik, w ramach obowiązującej umowy z miastem, jest zobligowany do sukcesywnej wymiany taboru. Jak wyjaśnił cytowany wiceprezydent miasta Janusz Koper, wprowadzone ostatnio pięć autobusów jest częścią większej dostawy. Łącznie do miasta ma przyjechać piętnaście nowych autobusów.

- Ciągle jeszcze tabor pozostawia sporo do życzenia, ale jest on sukcesywnie odnawiany. W dalszej kolejności kasowane będą najstarsze egzemplarze - zadeklarował Koper. Obecnie dostarczane są pojazdy czeskiej marki SOR wyposażone we współczesne udogodnienia, m.in. w nowe urządzenia systemu biletowego, w których można płacić kartą bankową (bilet przyjmuje formę wirtualną).

- Takie rozwiązanie jest dziś koniecznością. Wiele osób dziś w ogóle nie używa gotówki, a drobne sprawunki załatwia po prostu "kliknięciem" karty bankowej w czytnik. Dlaczego w autobusach miałoby być inaczej - powiedział cytowany prezydent miasta Piotr Kuczera.

Obecnie już we wszystkich wozach w każdym kursie można zapłacić zbliżeniowo kartą bankową - umożliwiające to kasowniki znajdują się przy kierowcy. Ich instalacja była rozłożona w czasie: z wozami rezerwowymi objęła prawie sto pojazdów. Prócz fizycznego zamontowania kasowników, potrzebna była też wymiana oprogramowania.

Wprowadzone teraz udogodnienia są etapem prac nad integracją całej komunikacji w subregionie. Aby zachęcać mieszkańców do transportu publicznego wewnątrz miasta, Rybnik wiosną ub. roku obniżył ceny biletów komunikacji miejskiej, jednocześnie podwyższając opłaty za parkowanie.

W czerwcu br. władze Rybnika i Wodzisławia Śląskiego uruchomiły między tymi miastami dodatkowe połączenia kolejowe - po raz pierwszy w woj. śląskim dofinansowywane przez lokalne samorządy. W dni robocze kursuje między nimi 27 par pociągów w ciągu doby, m.in. ograniczając korki na łączącej miasta drodze krajowej nr 78.

Dostarczane do Rybnika nowe autobusy są też sukcesywnie oznaczane elementami graficznymi nowego miejskiego systemu identyfikacji wizualnej. To wdrażany od wiosny br. zbiór wytycznych dotyczących miejskiej symboliki oraz formy materiałów informacyjnych, promocyjnych czy urzędowych.

Graficzna część systemu oparta jest na uproszczonym miejskim herbie. Wykorzystuje też motywy z przedwojennych witraży w oknach sali posiedzeń rybnickiego urzędu miasta. Na bocznych ścianach autobusów pojawiają się więc postaci z witraży "mówiące" po śląsku: Jeżech (jestem) z Rybnika. Z kolei tyłu pojazdów ryba z rybnickiego herbu ostrzega: Dej pozōr! (uważaj).

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.