PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

  • AKC    28 maja 2019 - 18:50
Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
Rząd przyjął nowelizację tzw. ustawy śmieciowej (fot. pixabay)

Wzmocnienie kontroli gmin nad systemem gospodarowania odpadami komunalnymi, zwiększenie kontroli nad strumieniem odpadów komunalnych oraz zwiększenie ilości odpadów zbieranych selektywnie to główne założenia nowelizacji ustawy "śmieciowej". Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra środowiska.




  • Projekt przewiduje usprawnienie funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.
  • Chodzi m.in. o zwiększenie kontroli gmin nad sposobem gospodarowania odpadami komunalnymi oraz zwiększenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
  • Zaproponowane rozwiązania realizują rekomendacje zawarte w Krajowym planie gospodarki odpadami do 2022 r.

Najważniejsze propozycje projektu:

- wzmocnienie kontroli gmin nad systemem gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym nadzoru nad firmami odbierającymi odpady komunalne - chodzi o uniemożliwienie ryczałtowego rozliczania się gminy z podmiotem odbierającym odpady komunalne, np. przez określenie płatności przez gminy za odbiór odpadów wyłącznie w odniesieniu do masy odpadów przekazanych do przetwarzania;

- zniesienie konieczności przekazywania odpadów komunalnych do instalacji w ramach regionu, co powinno podnieść konkurencyjność i wyeliminować praktyki monopolistyczne, w tym ograniczenie ryzyka dokonywania zmowy cenowej;

- możliwość zmniejszenia opłaty za gospodarowanie odpadami ze środków finansowych pochodzących ze sprzedaży surowców wtórnych zebranych selektywnie (mechanizm ten ma charakter nieobowiązkowy i powinien skutecznie zachęcać mieszkańców do segregowania odpadów);

- usprawnienie realizacji zasady „zanieczyszczający płaci” - umożliwienie niezwłocznego usuwania odpadów przez odpowiednie organy ochrony środowiska ze względu na zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi, z obowiązkiem zwrotu kosztów przez posiadacza odpadów;

- urealnienie różnicy między stawką opłaty za odbieranie odpadów zebranych selektywnie i stawką opłaty w przypadku, kiedy obowiązek selektywnego zbierania odpadów nie jest realizowany (wprowadzenie 2-krotnie wyższej stawki);

- zmiana zasad ustalania ryczałtowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe:
a) zmiana polega na określeniu przez radę gminy w uchwale, stawki ryczałtowej dla domków letniskowych lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe – nie wyższej niż 10 proc. przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem za rok od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe,
b) ze względu na specyfikę, opłata dla Rodzinnych Ogrodów Działkowych będzie ustalana jak dla nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne;

- uelastycznienie możliwości korzystania z kryteriów różnicujących stawki opłat w gminach oraz związkach międzygminnych;

- zwolnienie z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości, mających przydomowe kompostowniki i zagospodarowujących w nich bioodpady;

- wprowadzenie odpowiedzialności wytwórcy odpadów niebezpiecznych za gospodarowanie odpadami aż do momentu ich odzysku lub unieszkodliwienia;

- wprowadzenie rozwiązania zapewniającego, że w przypadku stwierdzenia nieważności, uchylenia lub wygaśnięcia decyzji dotyczącej gospodarki odpadami, stosuje się procedurę usuwania skutków prowadzonej działalności, tak jak w przypadku cofnięcia decyzji z zakresu gospodarowania odpadami - ma to ograniczyć skalę problemu zalegania odpadów stwarzających zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi oraz środowiska;

- zaostrzenie kar za gospodarowanie odpadami niezgodne z przepisami;

- dodanie przepisu regulującego kwestie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku śmierci właściciela nieruchomości;

- wprowadzenie sankcji za składanie nieprawdziwych oświadczeń o spełnianiu warunków prowadzenia działalności przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli, w momencie składania wniosku o wpis do rejestru działalności regulowanej;

- rozszerzenie opłaty recyklingowej na torby foliowe powyżej 50 mikrometrów.

Czytaj też: Projekt ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Wójtowie będą interweniować

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • Adam, 2019-06-02 13:33:49

    Do Marysia: Poprawka - są trzy a czasem cztery kontenery: Mokre Suche (czase osobno szkło) Bio. Przynajmniej w stanie NSW. Pozdrawiam
  • Marysia, 2019-05-29 13:51:16

    W Australii np sa tylko 2 pojemniki: odpady segregowane i odpady niesegregowane. Przecież plastik, szkło i makulatura wrzuca zakład do jengo pojemnika pomimo, że są oddzielnie zbierane i dodatkowo trzeba kupić odpowiedniego koloru worek - to ABSURD. Segregacja odbywa się w domu, szkole urzędzie pop...rzez nienalezienie znaczka na towarze, opakowaniu, a nie wg wypisu - wykazu co wrzucamy: butelka plastikowa, puszka po piwie itd Nasza ustawa to jest 20 lat do tylu, wprowadzenie "komisji śledczych" nie ułatwi segregacji - o segregacji decyduje kultura osobista mieszkańców.  rozwiń
  • w.potega@neostrada.pl, 2019-05-29 09:23:29

    Kierunek jest dobry, a nawet bardzo dobry. Jednak, odkąd wynaleziono wagę należy dążyć ustaleń, że np. Kowalski przekazał 10 kg PET, które było warte...zł. Po uwzględnieniu kosztów transportu do tych 10 kg trzeba dopłacić... Natomiast uzysk z 20 kg stłuczki wyszła nadwyżka, czyli zwrot dla dostawcy.... Do bioodpadów Kowalskiego trzeba dopłacić...itd, etc. To się nazywa gospodarowanie, także w wymiarze gminy. Gospodarowanie gminy jest wynikiem gospodarowań gospodarstw domowych, kosztów transportowych, kosztów składowania, uzysku z... Te rachunki staną się podstawą oczekiwanych zmian w zachowaniach, w kierunkach proekologicznych. Krótko mówiąc zmierzamy do uszczegółowień, jak we wszystkich innych dziedzinach. Precyzja rozliczeń i rozumowania jest pozytywną perspektywą. Na razie wójt (burmistrz, prezydent) niewiele wie i dlatego nie wpływa na wzrost efektywności gospodarowania. Jeszcze gorzej jest z orientacją obywatela.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.