PARTNER PORTALU
  • BGK

Samorządowi przewoźnicy kolejowi są bez sensu - mówi prezes Przewozów Regionalnych Krzysztof Zgorzelski

  • Paweł Szygulski    22 listopada 2018 - 06:00

Przewozy Regionalne kończą restrukturyzację i zapowiadają ofensywę ofertową i taborową. Prezes firmy Krzysztof Zgorzelski mówi wprost, że powoływanie odrębnych samorządowych przewoźników to niepotrzebne mnożenie kosztów, co będzie coraz bardziej odczuwalne przy okazji przeglądów taboru.




Prezes Przewozów Regionalnych uważa, że nie ma sensu funkcjonowanie przewoźników kolejowych powoływanych przez poszczególne samorządy, takich jak choćby Koleje Małopolskie czy Koleje Wielkopolskie.

- Poza może Kolejami Śląskimi, które są w miarę stabilne, wszystkie samorządowe spółki nie wnoszą żadnej dodatkowej wartości do rynku przewozów kolejowych - mówi serwisowi PortalSamorzadowy.pl Krzysztof Zgorzelski, prezes Przewozów Regionalnych.

Czytaj także: Polskie miasta połączy superszybka kolej. Znamy już datę

Zwraca przy tym uwagę, że samorządowe spółki jeżdżą zwykle pociągam, które należą nie do nich, ale do organizatorów przewozów, czyli poszczególnych samorządów. Jego zdaniem to samo mogą robić Przewozy Regionalne więc samorządowe spółki są tak naprawdę niepotrzebnym mnożeniem kosztów.

- Gdy spotykam prezesa Kolei Wielkopolskich, to pytam się, czy złożył już wniosek o likwidację, ponieważ rocznie tylko to, że istnieje drugi podmiot, kosztuje podatnika więcej o ponad 10 mln zł - opowiada.

Według Zgorzelskiego koszty samorządowych przewoźników będą w najbliższych latach jeszcze większe, ponieważ wraz z kolejnymi przeglądami będą rosły koszty przeglądów eksploatowanego taboru.

- My mamy tę unikatową wartość, że mamy własne zaplecze naprawcze, w którym naprawiamy nasz tabor aż do poziomu P4. Teraz będziemy się starać, żeby móc wykonywać we własnym zakresie również przeglądy P5, czyli modernizacje - deklaruje Krzysztof Zgorzelski.

Agresywne działania i pociągi hybrydowe

Jak dodaje, w Przewozach Regionalnych nadchodzi czas zupełnie nowych działań, które będą możliwe po finiszu procesu restrukturyzacji z końcem 2018 roku.

- Od początku nowego roku chcemy bardziej agresywnie zacząć się pojawiać na rynku, nie tylko jako przewoźnik kolejowy, ale również jako wykonawca przeglądów taboru i też jako ten, który daje bardzo dobra ofertę dla pasażera - deklaruje.

- Będziemy się starać dążyć tak budować ofertę, żeby obsłużyć pasażera od jego wyjścia z domu, aż do dojechania do pracy, szkoły czy szpitala. Nie zamykamy się tylko na obszar kolejowy - zaznacza.

Jednocześnie zastrzega jednak, że nowa oferta wymaga jeszcze pewnych prac koncepcyjnych.

Jej budowaniu mają towarzyszyć zmiany taborowe, choć nadal modernizacje będą przeważać nad zakupami zupełnie nowych pociągów.

- Dlaczego modernizacje? Bo jest to tańsze, a z punktu widzenia pasażera będzie to ta sama jakość. W zmodernizowanych pociągach będziemy mieli choćby Wi-Fi czy indukcyjne ładowarki telefonów, które już teraz pojawiają się w niektórych naszych pociągach - tłumaczy Krzysztof Zgorzelski.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (25)

  • Tan, 2018-11-30 10:21:42

    No nie wiem, czy to ta sama jakość tabor nowy czy modernizowany, jak można wsiąść samodzielnie do pociągu, a jak trzeba wołać asystę na 48 godzin przed podróżą do wsiadania i wysiadania, bo się jedzie z dzieckiem na spacer... 3 lata i nadal PRy odpadają, bo ja do nich 15 kg dziecka nie wrzucę. Trzeb...a być super sprawnym fizycznie, żeby jeździć starym taborem. A pan Zgorzelski porozumienie na rzecz dostępności podpisał osobiście.  rozwiń
  • RJW, 2018-11-30 02:09:23

    Obsesja jednoczenia kolei zamiast organizowania systemu po prostu przeraża. Gdyby nie osobne przedsiębiorstwo SKMWA do dziś by nie było kolei miejskiej w Warszawie. PKP nie chciały, KM twierdziły, że pasażera miejskiego nie będzie i że to niepotrzebna konkurencja dla nich.
  • Rad, 2018-11-29 12:11:53

    Prezes jednego z przewoźników otwarcie domaga się likwidacji konkurencji. Jak już pan prezes zrealizuje swoje obietnice o ofercie przewozowej skrojonej na miarę zapotrzebowania, a zadowoleni pasażerowie będą wybierać tylko jego usługi, to na pewno samorządowi przewoźnicy stracą rację bytu. Żeby to z...robić to trzeba mieć pomysł i nie bać się nowych technologii, a nie bredzić o reanimacji taboru z lat 60-tych. Czekam na autonomiczne drony z logo PR, dowożące pasażerów na punktualne połączenia, czy na brak konieczności rezerwowania pomocy dla osoby niepełnosprawnej z wyprzedzeniem 24h. Od biedy wystarczy zacząć aplikacji mobilnej, która wskaże on-line, w którym wagonie jest więcej miejsca w czasie podróży, aby nie trzeba było samemu losowo kierować się na czoło lub koniec składu. Jest całe mnóstwo pożytecznych działań, gdzie pan prezes mógłby skierować swoją energię. Postulat likwidacji konkurencji jest zupełnie kontrproduktywny.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.