PARTNER PORTALU
  • BGK

Samorządy niezainteresowane reaktywacją przewozów autobusowych?

  • Michał Wroński    27 sierpnia 2019 - 00:01
Samorządy niezainteresowane reaktywacją przewozów autobusowych?
Zaledwie garstka samorządów sięgnęła po pieniądze z funduszu rozwoju przewozów autobusowych (fot. powiatwodzislawski.pl)

Zaledwie garstka samorządów sięgnęła po pieniądze z funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Z kwoty 300 mln złotych, jakie rząd przeznaczył na ten cel, zdecydowana większość pozostanie niewykorzystana. I to wszystko w kraju, gdzie wedle wyliczeń ekspertów blisko 14 milionów osób mieszka w gminach pozbawionych zorganizowanej przez samorząd komunikacji lokalnej.




  • Można się było spodziewać, że pierwszy nabór wniosków o dofinansowanie z funduszu rozwoju przewozów autobusowych dla wielu samorządów okaże się zbyt trudny. Rzeczywistość okazała się jednak bardziej brutalna, aniżeli zakładano.
  • W zależności od regionu szansę na zagospodarowanie ma od kilkunastu do zaledwie ok. 1 procenta pieniędzy, jakie rząd przeznaczył na odbudowę połączeń autobusowych.
  • Znaczna część samorządów nawet nie próbowała o te pieniądze walczyć. Niestety wyszły skutki tego, że przez 8 lat nie robiono tam wokół tematu transportu zbiorowego dokładnie nic – mówi Bartosz Jakubowski, ekspert ds. transportu Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego.

Utworzeniu funduszu rozwoju przewozów autobusowych towarzyszyły duże nadzieje (tak duże jak wielka jest skala potrzeb i wykluczenia transportowego wielu powiatów), ale im więcej konkretów wychodziło na światło dzienne, tym bardziej oczywiste stawało się, że sięgnięcie po zgromadzone w tym funduszu pieniądze wcale nie będzie takie łatwe.

Napięty kalendarz (nabór wniosków został ogłoszony 2 sierpnia, czas na ich składanie mijał dziesięć dni później), niezbędne do spełnienia wymogi formalne (nowelizacja budżetu i ogłoszenie o zamiarze przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia), mnogość wątpliwości związanych z interpretacją przepisów (chociażby kwestia, co jest, a co nie jest nową linią) oraz ryzyko możliwych komplikacji w razie formalnych uchybień - kazały przypuszczać, że samorządów chętnych do złożenia wniosku o dofinansowanie przewozów może nie być tak wiele, jak można by sądzić oceniając faktyczną kondycję transportu publicznego w Polsce powiatowej. Mimo wszystko wyniki naboru mogą zaskakiwać. Niestety na minus.

Czytaj: PKS-y wjechały do kampanii wyborczej. A wjadą też do powiatów?

W województwie dolnośląskim, gdzie do wzięcia było 20,19 mln zł, między 8 gmin i 6 powiatów rozdysponowane zostanie zaledwie ponad 800 tys. zł (tj. niespełna 4 proc.). Na Warmii i Mazurach do podziału było blisko 23 mln zł, tymczasem do wojewody trafiło zaledwie 9 wniosków o dopłatę 294,5 tys. zł (czyli raptem ok. 1,3 proc.). Nie lepiej wyglądają te proporcje w kolejnych regionach – w zachodniopomorskim samorządy z blisko 18 mln zł mają szansę wykorzystać zaledwie niespełna 264 tys. zł (1,4 proc.), w Wielkopolsce z prawie 20 mln zł samorządowcy z kilkunastu gmin i powiatów zgłosili zapotrzebowanie na niespełna milion złotych (ok. 5 proc.), na Podkarpaciu z 19,6 mln zł szansę na wykorzystanie ma niespełna 3,3 mln zł (niespełna 17 proc.), zaś na Mazowszu z 19,7 mln zł rozdysponowane ma zostać ok. 2,5 mln zł (ok. 12,69 proc.).





REKLAMA




×
KOMENTARZE (32)

  • Rb, 2019-09-09 08:02:01

    Widzę, że portal jest sponsorowany przez BGK. Stąd prorządowe manipulacje na każdym kroku. Po prostu program jest nie po to by aktywować PKS-y, lecz po, to by można było emitować reklamy propagandowe w TVPiS. Dopłata jest śmiesznie niska, a ekonomii nie da się oszukać. Do tego PIS zabrał samorządom ...część dochodów i teraz się dziwi, że nie są chętne. Do tego pseudoekspert zrzucający winę na samorządy. Standard „ obiektywnego” dziennikarstwa.  rozwiń
  • Magdalena, 2019-09-03 11:37:04

    Odpowiedź dlaczego jest bardzo prosta i bardzo brutalna: w samorządach siedzą najczęściej ludzie którzy nie mają pojęcia jak wypełnić cokolwiek, a co dopiero j.w. Nie zmienia tego obecność tzw merytorycznych pracowników, ani iluzorycznej obsługi prawnej. A wszystko za pieniądze podatnika. Prezes (j...eden i drugi: Rady Ministrów i Naczelnik) powinni po prostu zweryfikować jakość ludzi w terenie. Chyba, że wiedzą. Łatwiej rządzić nie zmieniając stanu rzeczy.  rozwiń
  • każdy widzi takie nr., 2019-08-31 08:43:00

    rentowność działalności firmy nie zależy tylko od kosztów, ale przede wszystkim od przychodów - SYTUACJA IDEALNA : gdyby zaistniała normalność , czyli jeden przewożnik obsługiwałby cały duży obszar komunikacyjny NP. OBSZAR CAŁEGO JEDNEGO WOJEWÓDZTWA LUB KILKU OBECNYCH POWIATÓW KTÓRE PRZED REFORMĄ TW...ORZYŁY WOJEWÓDZTWO, to ceny biletów musiałyby zapewnić przyzwoity zysk i nie byłyby potrzebne jakiekolwiek dopłaty, czyli nie byłaby potrzebna ta 1 zł. - decydowałby przetarg na cały obszar. W Polsce, nie wiem czy w sposób zamierzony, ale system stoi na głowie, bo "busiarska wolnoamerykanka" kursuje tylko na najlepszych liniach, a PKS musi robić to samo aby nie zbankrutować, więc co raz następne linie są likwidowane - takim sposobem (zgodnym z wyjątkowo "chytrą" , dogłębnie przemyślaną precyzyjnie opisaną ustawą o publicznym transporcie zbiorowym) został wyniszczony pozamiejski drogowy ptz - ZAGADKĄ POZOSTAJE TYLKO FAKT, dlaczego PiS przez 4 lata swoich rządów , nie zmienił tych szkodliwych naszemu narodowi przepisów, jak rozumiem.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.