PARTNER PORTALU
  • BGK

Sejm za tym, by papierową sprawozdawczość ws. odpadów można było prowadzić jeszcze pół roku dłużej

  • PAP    9 stycznia 2020 - 15:54
Sejm za tym, by papierową sprawozdawczość ws. odpadów można było prowadzić jeszcze pół roku dłużej
Jak zapewniał podczas prac w Sejmie wiceminister klimatu Ireneusz Zyska, BDO działa bez zastrzeżeń (fot. pixabay.com)

Do 30 czerwca 2020 roku prowadzona przez przedsiębiorców ewidencja odpadów będzie mogła być jeszcze sporządzana w formie papierowej - stanowi uchwalona w czwartek przez Sejm nowela ustawy w tej sprawie. Będzie ona musiała jednak być później wprowadzona do BDO.




Za uchwalaniem noweli ustawy o odpadach oraz ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zagłosowało 437 posłów, jeden był przeciw, a trzech wstrzymało się od głosu. Teraz nowelą zajmie się Senat.

Jeszcze przed ostatecznym głosowaniem ustawy, posłowie zgodzili się wprowadzić do niej poprawkę (PiS) usuwającą błąd legislacyjny. Chodziło o to, by za pomocą Bazy Danych Odpadowych (bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami) nie trzeba było prowadzić sprawozdawczości dotyczącej nieczystości płynnych. Sprawozdawczość w przypadku tego rodzaju odpadów jest bowiem przekazywana do Ministra Infrastruktury.

Posłowie nie poparli za to poprawek zaproponowanych przez Lewicę i PSL-Kukiz'15. Jedna z nich pozwalała jeszcze przez pół roku na rozliczenie się z zeszłorocznej ewidencji odpadowej. Druga z kolei pozwalała na prowadzenie dokumentacji w formie papierowej do końca stycznia 2021 roku.

Nowelizacja była inicjatywą posłów PiS i - jak podkreślali autorzy - odpowiadała na postulaty branży śmieciowej, szczególnie małych i średnich przedsiębiorców ws. konieczności ewidencjonowania odpadów za pomocą BDO. Zgodnie z przepisami, firmy zajmujące się gospodarką odpadami tj.: odbiorem, transportem, przetwarzaniem odpadów, muszą być zarejestrowane w BDO i za pomocą tej platformy od 1 stycznia cyfrowo "rozliczać" się z odpadów.

Czytaj też:  "System BDO działa jak wersja beta". Problemy z odpadami w całej Polsce

Znowelizowana w czwartek ustawa pozwoli przedsiębiorcom do końca czerwca br. prowadzić ewidencję odpadową również w formie papierowej. Nie oznacza to jednak, że te dokumenty nie będą musiały znaleźć się w BDO. Zgodnie z nowelą mają one być wprowadzane do Bazy niezwłocznie i zależy to zakończyć najpóźniej 31 lipca 2020 r.

Przedstawiciele partii rządzącej tłumaczyli, że to rozwiązanie ma pozwolić firmom lepiej dostosować się do nowych wymogów np. w przypadku, kiedy z braku odpowiedniej infrastruktury technicznej nie mogą jeszcze w pełni korzystać z BDO.

Nowela przewiduje ponadto, że w przypadku awarii BDO przedsiębiorcy będą mogli sporządzać dokumenty dot. ewidencji odpadów w formie papierowej lub elektronicznej prowadzonej poza Bazą. Firmy będą miały obowiązek wprowadzenia informacji do BDO niezwłocznie po ustaniu awarii, nie później jednak niż w 30 dni od dnia jej usunięcia.

Jak zapewniał podczas prac w Sejmie wiceminister klimatu Ireneusz Zyska, BDO działa bez zastrzeżeń. Ministerstwo informowało ponadto, że w bazie zarejestrowanych jest obecnie ponad 177 tys. podmiotów.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (5)

  • TEDI, 2020-01-12 18:12:14

    Bo to jest Polska i tu jak coś się dzieje to rząd nagle wie wszystko i nawet więcej od tych u których to się dzieje ale jak ktoś się pytał przed tym jak to się wydarzyło co ma robić i jak i potrzebował pomocy to nikt nic nie wiedział.TAK JAK TERAZ URZĘDY W SPRAWIE BDO .KOMU Z BRANŻY URZĘDY ZAPROPONO...WAŁY POMOC W OSTATNICH LATACH BO DZIAŁAJĄC 15 LAT ANI DZIĘKUJE ANI POCAŁUJ NAS W .....  rozwiń
  • eryk, 2020-01-11 12:59:54

    Dlaczego nie dać ludziom i nam wszystkim 1 rok na testowanie i na wprowadzenie spokojne wszelkich zmian ? Dlaczego ? Im więcej chaosu tym lepiej ?
  • Mirek, 2020-01-11 12:58:15

    Do Paweł : Ustawodawcom brakuje czasami wyobraźni, te działania są po prostu nie do końca przemyślane i skonsultowane z praktykami.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.