PARTNER PORTALU
  • BGK

Senat krytycznie o tzw. pakiecie mobilności. "Może prowadzić do załamania istotnego sektora"

  • PAP/KDS    27 lipca 2017 - 16:11
Senat krytycznie o tzw. pakiecie mobilności. "Może prowadzić do załamania istotnego sektora"
Według Senatu proponowane zmiany mogą przyczynić się do załamania istotnego sektora polskiej gospodarki, związanej z transportem drogowym (fot. rpo.gov.pl)

Senat negatywnie opowiedział się ws. propozycji Komisji Europejskiej dotyczącej tzw. pakietu mobilności. -  Proponowane zmiany mogą przyczynić się do załamania istotnego sektora polskiej gospodarki, związanej z transportem drogowym - uważają senatorowie. 




• W przyjętej opinii Senat stwierdza, że projekt zmiany, w tym dyrektywy 2014/67/UE dotyczącej delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego, jest niezgodny z zasadą pomocniczości, o której mowa w art. 5 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej.

• Zdaniem senatorów proponowane zmiany mogą przyczynić się do załamania istotnego sektora polskiej gospodarki, związanej z transportem drogowym.

•  Za opinią głosowało 86 senatorów, jeden się wstrzymał.

 

Senat wyraża w opinii stanowisko, że wspólna polityka transportowa UE powinna realizować cele Traktatów, "w szczególności odnoszące się do funkcjonowania rynku wewnętrznego, w oparciu o trwały rozwój Europy, zrównoważony wzrost gospodarczy w ramach społecznej gospodarki rynkowej o wysokiej konkurencyjności zmierzającej do pełnego zatrudnienia i postępu społecznego". Senat przypomina również art. 3 ust. 1 TUE głoszący, że celem Unii jest wspieranie dobrobytu jej narodów.

Według Senatu proponowane zmiany mogą przyczynić się do załamania istotnego sektora polskiej gospodarki, związanej z transportem drogowym. "Opracowane raporty wskazują na potencjalnie istotne negatywne konsekwencje proponowanych regulacji, związane z upadkiem firm transportowych oraz zwolnieniami pracowników sektora transportu. Skutki te niewątpliwie stoją w sprzeczności z celami funkcjonowania wspólnego rynku, opartego na fundamentalnej swobodzie przepływu usług oraz poszanowaniu prawa konkurencji" - brzmi opinia.

Zgodnie z nią, zmiany w proponowanym kształcie naruszają postanowienia odnoszące się do wspólnej polityki transportowej, wymagające uwzględnienia przypadków, w których zastosowanie środków z zakresu transportu międzynarodowego może poważnie wpływać na jakość życia i poziom zatrudnienia w pewnych regionach. Zdaniem Senatu taka sytuacja ma miejsce w odniesieniu do proponowanych regulacji. W opinii Senatu cele określone w omawianych regulacjach odnoszące się do egzekwowania prawa, ustanawiające szczegółowe zasady dotyczące delegowania kierowców, mogą być realizowane bardziej skutecznie na poziomie państw członkowskich, z zastrzeżeniem prawodawstwa unijnego, należy zatem uznać, że proponowane regulacje naruszają zasadę pomocniczości.

31 maja KE opublikowała pakiet ośmiu inicjatyw legislacyjnych dotyczących transportu drogowego. Nowe przepisy nakładałyby m.in. na firmy transportowe obowiązek wypłacania płacy minimalnej - zgodnie z zasadami delegowania pracowników - kierowcom wykonującym przewozy międzynarodowe. Regulacje te miałyby być stosowane, jeśli kierowca spędzi więcej niż trzy dni w miesiącu w danym kraju.

W opinii polskiego rządu, jeśli przepisy weszłyby w życie, znacznie pogorszyłoby to pozycję polskich przedsiębiorców na rynku UE, którzy przestaliby być konkurencyjni wobec zachodnich przewoźników. Wzrosłyby także koszty transportu w Europie, czym docelowo obarczeni zostaliby unijni konsumenci. W Polsce branża transportowa wytwarza 10 proc. krajowego PKB. Sektor zatrudnia 1 mln pracowników, czyli 7,5 proc. wszystkich zatrudnionych w kraju. Propozycji KE przeciwnych jest kilkanaście państw członkowskich, w tym m.in. Węgry, Słowacja, Czechy, Portugalia, Hiszpania i Polska.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.