PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Skoro droższe bilety, to i droższe parkowanie? Nie wszędzie tak jest

  • Piotr Wiewióra    30 stycznia 2020 - 06:00
Skoro droższe bilety, to i droższe parkowanie? Nie wszędzie tak jest
SPP we Wrocławiu (Fot. wroclaw.pl)

Jednym z powodów tworzenia stref płatnego parkowania w centrach miast jest zachęcenie mieszkańców, żeby częściej korzystali z transportu zbiorowego. Teoretycznie więc – jeśli ma być sprawiedliwie – decydując się na podwyżkę cen biletów w komunikacji miejskiej, władze lokalne powinny też podnieść opłaty za parkowanie w centrum. Jednak nie wszystkie samorządy poszły tą drogą.




  • Nie zmienia się koszt parkowania w centrum Płocka. Władze zapewniały w ostatnich miesiącach, że podwyżek nie planują, ale obecnie twierdzą już, że ich w tym roku nie wykluczają.
  • O podniesienie opłat za korzystanie ze strefy, a także kar za brak biletu do tego uprawniającego zawnioskowała niedawno wiceprzewodnicząca częstochowskiej rady miasta. I prace nad zmianami trwają.
  • W Kielcach radni odrzucili w zeszłym roku propozycje podwyżek zarówno w strefie, jak i komunikacji miejskiej. Tę drugą kwestię udało się jednak w końcu przegłosować. Teraz radni domagają się jak najszybszych zmian w cenniku spp.

 We wrześniu 2019 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące parkowania. Władzom miast powyżej 100 tys. mieszkańców umożliwiły tworzenie tzw. śródmiejskich stref płatnego parkowania, gdzie opłaty mogą być znacznie wyższe niż w zwyczajnej części strefy. Maksymalną dopuszczalną wysokość w śródmiejskiej strefie ustalono na 0,45 proc. płacy minimalnej. W 2019 roku było to więc ok. 10 zł za godzinę, a w tym już 11,7 zł (przy 0,15 proc. w zwykłej części, czyli 3,9 zł/h).

Ponadto nowe przepisy wprowadziły znaczące podniesienie kary za brak biletu uprawniającego do pozostawienia samochodu w płatnej strefie. Wcześniej było to maksymalnie 50 zł, teraz to 10 proc. minimalnego wynagrodzenia, czyli już 260 zł.

Miasta decydują się na podnoszenie tych opłat m.in. po to, żeby zniechęcić do parkowania w centrum kierowców, którzy nie muszą tego robić, i uwolnić część miejsc oraz ograniczyć emisję spalin generowanych przez pojazdy. Jako alternatywę wskazują komunikację miejską – tańszą, mniej uciążliwą dla środowiska i przede wszystkim nie powodującą korków.

Teoretycznie podwyżka cen biletów komunikacji miejskiej powinna pociągnąć za sobą decyzję o podniesieniu opłat za parkowanie w spp. W większości przypadków, m.in. w największych miastach jak Warszawa, Kraków czy Gdańsk - o czym szerzej informowaliśmy tutaj - tak się właśnie stało, ale są też przykłady miast, które się z tej tendencji – przynajmniej na razie – wyłamały.

Sprawdzony model nie wymaga zmiany?

Tak jest m.in. w przypadku Płocka. Władze tego miasta zdecydowały się w ubiegłym roku na podwyżkę cen biletów za korzystanie z komunikacji miejskiej. Od 1 maja 2019 r. za ulgowy bilet pasażer płaci 1,60 zł, a za normalny 3,20 zł, czyli odpowiednio 20 i 40 groszy więcej niż poprzednio. Ponadto bilet miesięczny podrożał o 25 procent.

- Podwyżkę uzasadniały ostatnie inwestycje w KM: znaczne odnowienie taboru, m.in. samochody z napędem hybrydowym (tylko w tym roku odbierzemy 15 nowych pojazdów, a tym cztery hybrydy; a cała nasza flota liczy dziś 112 autobusów), wyposażenie wszystkich pojazdów w biletomaty, kupno stacjonarnych biletomatów, budowa nowej hali warsztatowej – wyjaśnia Hubert Woźniak z Referatu Informacji Miejskiej UM Płocka, dodając, że były to pierwsze podwyżki od wielu lat.

Ale wysokość opłat za parkowanie w strefie pozostała taka sama. Jeszcze w 2018 roku na łamach lokalnych mediów płoccy urzędnicy podkreślali, że dotychczasowy model po prostu się sprawdza, więc nie trzeba żadnych zmian.





REKLAMA


Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.



×
KOMENTARZE (5)

  • Białystok nie mądry ?, 2020-01-31 10:11:55

    o ile dobrze wiem, to w Białymstoku za każde 30 minut parkowania należy zapłacić zaledwie 0, 60 zł - natomiast bilet normalny na autobus miejskiej komunikacji zbiorowej ma kosztować 4 zł. - efektem takiej polityki władz Białegostoku jest zakorkowane centrum, zastawione samochodami wszystkie wolne pl...ace (bezpłatne i nielegalne parkingi), trawniki zamienione na klepiska, gęsty smog i hałas w śródmieściu , bo cała wioska zjeżdża do naszego miasta swoimi, często mocno toksycznymi autami - przecież mogliby je zostawić na wiejskim przystanku i przyjechać do Białegostoku pociągiem lub PKS-em.  rozwiń
  • PLUS DODATNI !, 2020-01-30 09:54:33

    Do trucie zbiorowe.: POPIERAM , ONI NAWET WYSZLIBY NA PLUS , BO NIE MUSIELIBY PŁACIĆ ZA DROGI PARKING - pomimo iż do miasta jeżdżą rzadko , to zaoszczędziliby jakieś pieniądze.
  • trucie zbiorowe., 2020-01-30 09:35:38

    Do Małgosia: oj Małgośka , nie zgadzam się z twoim poglądem : bo mieszkam w śródmieściu, gdzie codziennie przyjeżdża ogromna ilość aut (szrotów) z całego województwa ( 3 największe szpitale, marszałek woj , politechnika , uniwersytet, medyczny , galerie i wiele innych) - wioska mnie truje , dlaczeg...o ja mam być pokrzywdzony ? Nic złego nie stałoby się wsiowym , gdyby przyjechali do miasta PKS-em lub pociągiem, zostawiając swoje szroty na wiejskim przystanku (w tzw. centrum przesiadkowym).  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.