PARTNER PORTALU
  • BGK

Śląska metropolia zaczyna organizować komunikację

  • PAP/JS    2 stycznia 2019 - 17:31
Śląska metropolia zaczyna organizować komunikację
Jednym z pierwszych zadań nowego szefa ZTM będzie skalkulowanie zaangażowania finansowego samorządów w dotowanie komunikacji (fot. Andrzej Wawok/PTWP)

Od 1 stycznia br. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) przejęła całość organizacji komunikacji miejskiej w regionie.




  • Jednym z pierwszych zadań nowego szefa ZTM będzie skalkulowanie zaangażowania finansowego samorządów w dotowanie komunikacji.
  • W nowy rok Metropolia weszła bez doszacowanych składek gmin w tym zakresie.
  • To pokłosie nieprzyjęcia 30 listopada br. przez zgromadzenie GZM uchwały ws. ustalenia wysokości składki zmiennej na zadanie związane z organizacją transportu publicznego w Metropolii w 2019 r.

Zgodnie z intencją 41 tworzących Metropolię miast i gmin, od nowego roku odpowiada ona - poprzez ZTM - za całość komunikacji miejskiej na swoim obszarze. W ostatnich tygodniach przedstawiciele GZM przypominali, że zmiana organizatora komunikacji ma nie być po 1 stycznia odczuwalna dla pasażerów.

Od 1 stycznia na biletach, przystankach czy informacjach taryfowych w pojazdach sukcesywnie zaczęła pojawiać się jedynie nowa nazwa organizatora - ZTM. Oczekiwane zmiany w siatce połączeń i rozkładach mają być podejmowane w dalszej kolejności - na podstawie odpowiednich opracowań, nad którymi prace są właśnie finalizowane.

Jednocześnie w środę służby prasowe GZM poinformowały, że w trwającym konkursie na nowego szefa ZTM spłynęły cztery oferty. O rezygnacji dotychczasowego szefa ZTM, Marka Kopla, GZM informowała na początku grudnia. Będzie on pełnił swoją funkcję do końca stycznia, aby dokończyć proces przejmowania i integrowania trzech dotychczasowych związków komunikacyjnych w strukturach ZTM.

Jednym z pierwszych zadań nowego szefa ZTM będzie skalkulowanie zaangażowania finansowego samorządów w dotowanie komunikacji - wobec tego, że w nowy rok Metropolia weszła bez doszacowanych składek gmin w tym zakresie.

To pokłosie nieprzyjęcia 30 listopada br. przez zgromadzenie GZM uchwały ws. ustalenia wysokości składki zmiennej na zadanie związane z organizacją transportu publicznego w Metropolii w 2019 r. Wyrażając na nią zgodę miasta i gminy członkowskie Metropolii zaakceptowałyby swoje przyszłoroczne wydatki związane z finansowaniem komunikacji miejskiej - organizowanej już przez GZM.

Przygotowując przejęcie funkcji organizatora od 1 stycznia 2019 r. (według ustawy o związku metropolitalnym w woj. śląskim może to następować z początkiem każdego roku), zgodnie ze statutem GZM w połowie 2018 r. zgromadzenie związku ustaliło wysokość części zmiennej składek rocznych poszczególnych gmin na kolejny rok. Wobec kwestii proceduralnych oraz braku wielu danych, wysokość tę oparto pierwotnie o koszty komunikacji z 2018 r. - z pominięciem wielu czynników, jak prognozy cen kosztów paliwa, inflacji itp.

Jednocześnie ustawa określa, że w ślad za przekazywaniem Metropolii zadań przekazuje się do Metropolii środki służące ich wykonywaniu. Dotychczasowi organizatorzy przygotowali więc plany finansowe na gruncie ich dotychczasowego funkcjonowania - na bazie dotychczasowego kształtu funkcjonowania komunikacji (z obecnymi trasami, rozkładami itp.), jednak z uwzględnieniem wszystkich znanych i prognozowanych czynników finansowych.

Przyszłoroczne składki na komunikację wzrosły w ten sposób o kilka-kilkanaście procent lub więcej. Przeciwko skali wzrostu zaprotestowała część miast. Ich przedstawiciele argumentowali, że organizatorzy nie dostarczyli samorządom pełnej wiedzy, skąd wynikają proponowane wielkości podwyżek; w części miast i gmin powstały też problemy związane z powiadomieniem o wysokości podwyżek już w trakcie zaawansowanych prac nad budżetami na 2019 r.

Choć dotychczasowy szef ZTM odpowiadał, skąd wzięły się podwyżki w obrębie największego dotychczasowego związku, a część prezydentów opowiadała się za przyjęciem podwyższonych składek i ich późniejszą weryfikacją, w głosowaniu nie zostały one przyjęte. W efekcie Metropolia (poprzez ZTM) przejęła od 1 stycznia organizację komunikacji bez zaktualizowanych składek, czyli bez pełnego finansowania.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • wojna o kasę ? -czyją ?, 2019-01-03 15:54:21

    według mojej wyobrażni , jeżeli tzw. "busiarska wolnoamerykanka" nadal będzie miała prawo kursować na obecnych zasadach, czyli także tylko na najlepszych trasach i godzinach, to te samorządy musiałyby przeznaczyć bardzo dużo pieniędzy na publiczny transport zbiorowy, o ile oczywiście miałb...y być na cywilizowanym poziomie. - bo kasę zgarnęłaby wolnoamerykanka, a linie deficytowe zostałyby na garnuszku samorządów - tak mamy przy aktualnych przepisach ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, a chyba jedynie Duch Święty wie, czy te tragicznie kiepskie przepisy byłyby naprawione przez PiS, przecież kadencja parlamentu zbliża się do końca, a dobrego projektu nowelizacji wciąż nie widać, pomimo, że mamy już ponoć 9 podejście - więc chyba należałoby przypuszczać, że mogłaby toczyć się jakaś wielka walka o jej kształt - niestety wydaje się , że jak na razie przegranym byłby cały polski naród, bo jak chyba należałoby rozumieć projektodawca nadal chciałby zachować przepisy które spowodowały tragiczny stan pozamiejskiej drogowej publicznej komunikacji zbiorowej w Polsce.  rozwiń
  • ..., 2019-01-02 18:24:29

    Z tego tekstu czytelnik za chiny nie dowie się czy jedynym zadaniem Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii ma być zakup autobusów, bazy technicznej i zaplecza - czy też tak jak w odpadach zoganizowanie przetargów tych co będą ciągnąć zyski z biletów i dotacji publicznych... Redakcjo PS napisz konkret...nie o co chodzi z tym "organizowaniem" komunikacji... Bo w normalnych krajach to miasta szczycą się własną publiczną komunikacją, własnym taborem a nie "wyłanianym" w przetargach demobilem na kółkach...  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.