Śląski ZTM otworzył oferty na przejazdy autobusowe na następne 8 lat

- Zarząd Transportu Metropolitalnego jest jednostką budżetową GZM i największym organizatorem transportu zbiorowego w Polsce.
- Na ulice 41 miast i gmin Metropolii oraz kilkunastu kolejnych z nią sąsiadujących wysyła ok. 1,5 tys. autobusów, tramwajów i trolejbusów.
- Wszystkie te pojazdy, należące do ok. 40 operatorów, obsługują ok. 450 linii i zatrzymują się na prawie 7 tys. przystanków. W 2019 r. pokonały ponad 100 mln km, obsługując ok. 250 mln przejazdów.
W tym roku Metropolia objęła udziały największych tamtejszych operatorów komunikacji miejskiej: należących do samorządów miast Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Gliwicach, Katowicach, Sosnowcu i Tychach. Dzięki temu, podobnie jak w przypadku należącego w całości do Metropolii PKM Świerklaniec, spółki te dostaną zlecenia w formule in-house, z pominięciem przetargów.
Pod kątem m.in. dotychczasowych pozostałych, prywatnych przewoźników, ogłoszono w lipcu br. duży przetarg na obsługę połączeń, obejmujący obsługę łącznie 166 mln tzw. wozokilometrów ponad 300 pojazdami. Postępowanie zakłada nowe w GZM podejście do zarządzania przewozami: zamiast zamawiania, jak dotąd, obsługi poszczególnych, linii zamawiana jest pula dostępnych wozokilometrów. Ma to oznaczać większą elastyczność w zarządzaniu komunikacją miejską, np. przy organizowaniu przewozów zastępczej komunikacji autobusowej.
Przetarg podzielono na siedem wydzielonych geograficznie segmentów. W środę - jak wynika z informacji na platformie zamówień ZTM - otwarto złożone dla nich oferty.
W segmencie I (m.in. Bytom, Gliwice, Ruda Śląska, Tarnowskie Góry, Zabrze) przewidziano 25,7 mln wozokm z budżetem 219,1 mln zł. Zgłosiło się lokalne konsorcjum firm Kłosok i Nowak Transport, które zaproponowało cenę 186,9 mln zł.
W segmencie II (m.in. Będzin, Bytom, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Piekary Śląskie, Siemianowice Śląskie, Siewierz, Sławków, Sosnowiec) przewidziano 28,8 mln wozokm z budżetem 208,2 mln zł. Zgłosiły się PKS Grodzisk Mazowiecki z ceną 185,8 mln zł brutto i lokalne konsorcjum LZ Lazar, PKS Południe, Irex, Meteor, Irex-1 oraz Irex-2 z ceną 196,8 mln zł.
W segmencie III (m.in. Bytom, Gliwice, Katowice, Miasteczko Śląskie, Piekary Śląskie, Siemianowice Śląskie, Tarnowskie Góry) przewidziano 21,3 mln wozokm z budżetem 194,6 mln zł. Zgłosiły się lokalne konsorcjum Nowak Transport, PKS Południe i LZ Lazar z ceną 167,4 mln zł oraz PKS Grodzisk Mazowiecki z ceną 173,0 mln zł.
W segmencie IV (m.in. Będzin, Bytom, Chorzów, Czeladź, Piekary Śląskie, Pyskowice, Siemianowice Śląskie, Tarnowskie Góry, Zabrze) przewidziano 19,5 mln wozokm z budżetem 143,6 mln zł. Zgłosiło się lokalne konsorcjum firm Pawelec i Kłosok z ceną 149,4 mln zł.
W segmencie V (m.in. Katowice, Mikołów, Mysłowice, Sosnowiec) przewidziano 18,5 mln wozokm z budżetem 148,2 mln zł. Spłynęła jedna oferta firm Transgór i A21 za 143,3 mln zł.
W segmencie VI (m.in. Bytom, Chorzów, Imielin, Katowice, Mikołów, Mysłowice, Piekary Śląskie, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Świętochłowice, Tychy) przewidziano 25 mln wozokm z budżetem 206,2 mln zł. Wpłynęły oferty lokalnego konsorcjum Irex, Meteor, Irex-1, Irex-2 i Transgór za 213,5 mln zł oraz firmy Mobilis za 221,5 mln zł.
W segmencie VII (m.in. Bytom, Chorzów, Katowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Świętochłowice, Zabrze) przewidziano 26,8 mln wozokm z budżetem 244,6 mln zł. Dwie oferty złożyły lokalne konsorcjum Pawelec i A21 z ceną 225,2 mln zł oraz firma Mobilis z ceną 247,8 mln zł.
ZTM uważa, że przetarg przyczyni się do zwiększenia komfortu podróżowania komunikacją miejską, standaryzując wiele istotnych dla pasażerów kwestii. Wśród nich są wymagania względem pojazdów. Uwzględniono zapisy dotyczące m.in. roku produkcji, normy spalin, a także wyposażenia - w tym klimatyzacji, ogrzewania, ładowarek USB i dostępu do WiFi (przy założeniu stopniowego podnoszenia standardów, z czasem).
Standaryzacja obejmie także wygląd zewnętrzny i wewnętrzny pojazdów, w tym kolory i tzw. System Informacji Pasażerskiej. Rosnąć ma też komfort podróży osobom z niepełnosprawnościami lub o ograniczonej mobilności. Skala projektu obejmuje ogółem ponad 300 autobusów. Usługi przewozowe mają być świadczone, na podstawie ogłoszonego postępowania, od 2022 r.
Organizacja transportu publicznego to zadanie własne miast i gmin, w obrębie GZM przekazane przez samorządy członkowskie zrzeszającej je Metropolii. Utrzymywane jest ze składki zmiennej opłacanej co roku przez gminy oraz z biletów. Od maja br. uruchamiane są stopniowo finansowane bezpośrednio przez GZM tzw. linie metropolitalne, które mają być jedną z pierwszych zmian układu komunikacji publicznej w Metropolii.
Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.