PARTNER PORTALU
  • BGK

Śląskie: GZM: Kolej Metropolitalna możliwa w perspektywie 10 lat

  • PAP    9 stycznia 2020 - 19:58
Śląskie: GZM: Kolej Metropolitalna możliwa w perspektywie 10 lat
Kolej Metropolitalna to jeden z głównych projektów GZM (fot. pixabay.com)

Uruchomienie Kolei Metropolitalnej powinno być możliwe w perspektywie dziesięciu lat – ocenił w czwartek przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Kazimierz Karolczak. Samo przygotowanie studium wykonalności to cztery-pięć lat – zaznaczył.




  • W ubiegłym roku skończyły się  konsultacje związane z koncepcją Kolei Metropolitalnej.
  • Prowadzono je z Ministerstwem Infrastruktury, spółką PKP Polskie Linie Kolejowe, Urzędem Marszałkowskim Woj. Śląskiego, samorządowymi Kolejami Śląskimi i miastami.
  • Wszystkie wnioski, uwagi i zmiany do koncepcji zostały zebrane i przedyskutowane z pozostałymi uczestnikami konsultacji.

Kolej Metropolitalna to jeden z głównych projektów GZM - działającego od 2018 r. związku 41 samorządów, którego jednym z ustawowych zadań jest transport publiczny. Wykonana przez ekspertów Politechniki Śląskiej czterowariantowa koncepcja Kolei Metropolitalnej była gotowa w styczniu ub. roku; w najbliższych tygodniach ogłaszany ma być przetarg na studium wykonalności.

Przewodniczący zarządu GZM w rozmowie wyemitowanej w czwartek na antenie Radia Piekary był pytany m.in. o perspektywę prac nad przedsięwzięciem oraz o współpracę przy nim z urzędem marszałkowskim i marszałkowskimi Kolejami Śląskimi. Chociaż deklarował możliwie szybkie tempo prac zaapelował, aby nie budować nadmiernych oczekiwań.

"Proces inwestycyjny w kolei jest strasznie długi. My, po półtora roku pracy, w ub. miesiącu skończyliśmy dopiero konsultacje związane z koncepcją Kolei Metropolitalnej. Ona powstała blisko rok temu. Przez cały zeszły rok prowadziliśmy konsultacje ze wszystkimi partnerami, interesariuszami, którzy mają wpływ, jakby ta kolej mogła wyglądać" - mówił.

Karolczak wymienił, że konsultacje te prowadzono przede wszystkim z Ministerstwem Infrastruktury, krajowym zarządcą kolejowej infrastruktury, spółką PKP Polskie Linie Kolejowe, Urzędem Marszałkowskim Woj. Śląskiego, samorządowymi Kolejami Śląskimi i miastami. "To był naprawdę ciężki rok pracy; powstał suplement do tego dokumentu" - zaznaczył.

Uściślił, że wszystkie wnioski, uwagi i zmiany do koncepcji zostały zebrane i przedyskutowane z pozostałymi uczestnikami konsultacji. "Na dzisiaj mamy już ten dokument zebrany i zaakceptowany; w końcu, po półtorej roku pracy możemy zamówić studium wykonalności - i tu, uwaga, studium wykonalności to jest cztery-pięć lat" - zastrzegł.

"Cztery-pięć lat będzie trwała praca nad rozwiązaniami technicznymi, które będą realne i będą mogły posłużyć do wypracowania projektu budowlanego" - wyjaśnił przewodniczący zarządu GZM. Pytany, czy to oznacza, że pociągi będą mogły zacząć jeździć w ciągu dziesięciu lat ocenił, że to realny scenariusz. "Taki scenariusz zakładam" - zadeklarował.

W innym punkcie rozmowy Karolczak, odnosząc się do formułowanych wcześniej uwag marszałka woj. śląskiego Jakuba Chełstowskiego nt. perspektyw koniecznych nakładów inwestycyjnych szacowanych na 16 mld zł wskazał, że GZM ma na finansowanie tego celu ok. 400 mln zł rocznie, a także że znaczna część inwestycji leży po stronie PKP PLK.

W czerwcu ub. roku kolei GZM i PKP PLK podpisały list intencyjny, w którym kolejowa spółka zadeklarowała m.in. wsparcie merytoryczne w pracach nad studium wykonalności Kolei Metropolitalnej. Wymieniono tam również inwestycje realizowane lub planowane przez PLK, istotne dla przyszłej Kolei Metropolitalnej.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (7)

  • Piotr, 2020-01-15 07:06:00

    Czytałem że pociąg z Katowic przez T. Góry na lotnisko Pyrzowice, ma jechać 1,3 godz. ;) Czy oni się wszyscy głowami z ..... pozamieniali ?? Kto zrezygnuje z transportu kołowego i zwiekszania mega korków na trasie Katowice - Sosnowiec !!
  • Inżynier, 2020-01-10 13:25:32

    A „etap zero” CPK, obejmujący budowę 140 km nowych linii kolejowych, i to linii dużych prędkości, pomiędzy Warszawą, CPK i Łodzią, ma powstać już za 7 lat.
  • alojzketa, 2020-01-10 12:24:47

    Przecież to jest porażka GZM na całej linii. Jeden z podstawowych celów tworzenia metropolii leży. Przecież SKM za niedługo będzie nawet Rzeszów budować. Metropolia 2,5 miliona ludzi a władze same zmuszają do korzystania z indywidualnego transportu... Wstyd.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.