PARTNER PORTALU
  • BGK

Śląskie: Metropolia bez uchwały ws. realnych stawek finansowania komunikacji

  • PAP/JS    30 listopada 2018 - 17:26
Śląskie: Metropolia bez uchwały ws. realnych stawek finansowania komunikacji
Ostatecznie spośród biorących udział w głosowaniu przedstawicieli 31 miast i gmin, za składkami wyliczonymi przez organizatorów (łączna wysokość zmiennej części składki rocznej wszystkich członków Metropolii wyniosłaby 546,3 mln zł) zagłosowało tylko 19 (fot. mat. KZK GOP)

Od 1 stycznia Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) ma przejąć organizację całości komunikacji miejskiej na jej obszarze od trzech dotychczasowych organizatorów. W piątek (30 listopada) jej zgromadzenie nie przyjęło jednak uchwały urealniającej wysokość składek gmin na ten cel.




  • Spośród biorących udział w głosowaniu przedstawicieli 31 miast i gmin, za składkami wyliczonymi przez organizatorów zagłosowało tylko 19.
  • To nie dało wymaganej podwójnej większości.
  • Niezależnie od wyniku tego głosowania przyjęty mechanizm przejmowania komunikacji przez Metropolię oznacza, że pierwsze zmiany mogą nastąpić po 1 stycznia.

Chodzi o uchwałę ws. ustalenia wysokości składki zmiennej na zadanie związane z organizacją transportu publicznego w Metropolii w 2019 r. Wyrażając na nią zgodę miasta i gminy członkowskie Metropolii zaakceptowałyby swoje przyszłoroczne wydatki związane z finansowaniem komunikacji miejskiej - organizowanej już przez GZM.

Przy założeniu, że Metropolia przejmie funkcję organizatora od 1 stycznia 2019 r. (według ustawy może to następować z początkiem każdego roku), zgodnie ze statutem GZM, do połowy 2018 r. zgromadzenie związku musiało ustalić wysokość części zmiennej składek rocznych poszczególnych gmin na kolejny rok.

W połowie br., wobec kwestii proceduralnych oraz braku wielu danych, wysokość tę oparto o koszty komunikacji z 2018 r. - z pominięciem wielu czynników, jak prognozy cen kosztów paliwa, inflacji itp. Dotychczasowi samorządowi organizatorzy, tworząc projekty swoich planów finansowych, musieli następnie określić niezbędną składkę, co zrobili przygotowując odpowiednie plany finansowe na przyszły rok.

Czytaj też: Śląska metropolia pracuje nad wspólnymi standardami dla dróg rowerowych

Była to jedyna możliwa droga wynikająca z ustawy stanowiącej metropolię w woj. śląskim. Ustawa określa bowiem, że w ślad za przekazywaniem Metropolii określonych zadań przekazuje się do Metropolii środki, które służyły ich wykonywaniu. Dotychczasowi organizatorzy przygotowali więc plany finansowe na gruncie ich dotychczasowego funkcjonowania.

Oznacza to, że plany te powstały na bazie dotychczasowego kształtu funkcjonowania komunikacji (z obecnymi trasami, rozkładami itp.), jednak z uwzględnieniem wszystkich znanych i prognozowanych czynników finansowych. Przyszłoroczne składki na komunikację wzrosły w ten sposób o kilka-kilkanaście procent lub więcej.

Spośród większych miast członkowskich Bytom dopłaciłby do komunikacji w 2019 r. 36 mln zł, Chorzów - 22,9 mln zł, Dąbrowa Górnicza - 38,2 mln zł, Gliwice - 31,8 mln zł, Katowice - 108,7 mln zł, Ruda Śląska - 25,8 mln zł, Sosnowiec - 58,5 mln zł, Tychy - 40 mln zł oraz Zabrze - 40,6 mln zł.

Przeciwko skali wzrostu składek zaprotestowała część miast. Jak mówił w piątek prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński, organizatorzy nie dostarczyli samorządom pełnej wiedzy, skąd wynikają proponowane przez nich wielkości podwyżek (w przypadku tego miasta o ok. 7-8 mln zł); część samorządów ma też problemy związane z powiadomieniem o wysokości podwyżek już w trakcie zaawansowanych prac nad budżetami na 2019 r.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.