PARTNER PORTALU
  • BGK

Śląskie: Od 15 grudnia nowa mijanka na linii kolejowej Katowice - Rybnik

  • PAP    5 grudnia 2019 - 13:59

Od wprowadzenia 15 grudnia nowego rozkładu jazdy pociągi będą mogły jeździć jednotorową linią Katowice – Rybnik nieco częściej niż dotąd. Zarządca kolejowej infrastruktury uruchomi wówczas odbudowaną mijankę na przystanku Łaziska Górne Brada.




Jak wynika z czwartkowej informacji PKP Polskich Linii Kolejowych, mijanka w Bradzie, między stacjami Mikołów a Orzesze, od 15 grudnia br. zapewni sprawniejszy ruch pociągów między Katowicami a Rybnikiem. Zakończenie prac oznacza m.in. zwiększenie przepustowości, czyli linią będzie mogło przejechać więcej pociągów pasażerskich i towarowych.

"Efektem zleconych przez PKP PLK prac już jest przebudowany przystanek Łaziska Górne Brada. Pasażerowie od połowy listopada korzystają z nowego dwukrawędziowego peronu. Został on podwyższony, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągów" - zaznaczyła Katarzyna Głowacka z biura prasowego PLK.

"Jest nowa wiata, poszerzona o miejsce dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Dojście na peron zapewnia pochylnia. Pasażerom służą nowe tablice informacyjne, nagłośnienie i oświetlenie. Dla zwiększenia bezpieczeństwa zamontowano monitoring" - dodała Głowacka.

Wymieniła też, że budowa mijanki na jednotorowym odcinku Katowice Piotrowice - Leszczyny wymagała m.in. budowy odcinka nowego toru i przebudowy sieci trakcyjnej. Zamontowano nowe rozjazdy na przystanku Łaziska Górne Brada i na posterunku odgałęźnym Czerwionka Dębieńsko.

Do odbudowy mijanki w Bradzie PLK przymierzały się od pewnego czasu. W przeszłości tory biegły z obu stron tamtejszego peronu, w ostatnich latach tylko z jednej. Odbudowa mijanki oznacza zwiększenie elastyczności prowadzenia ruchu pociągów na tej silnie obciążonej jednotorowej linii.

Wykonawcę przeprowadzonych prac wyłonił drugi przetarg PKP PLK na to zadanie, obejmujący m.in. odbudowę w trybie "projektuj i buduj" nawierzchni kolejowej drugiego toru wraz z siecią trakcyjną wzdłuż przystanku Brada, odbudowę dwóch rozjazdów, nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowę peronu.

Ubiegłorocznym przetargiem objęto też prace w innych miejscach linii 140: jej przebudowę na dwóch odcinkach o długości ok. 1,1 km oraz 0,5 km, wymianę rozjazdu w Czerwionce Dębieńsku oraz przebudowę obiektów inżynieryjnych - wiaduktu, dwóch przepustów oraz mostu. Całość tych prac oszacowano na 24,6 mln zł brutto.

Zgodnie z informacją PLK nt. ofert, które spłynęły w połowie ub. roku, przy budżecie zamówienia na 24,6 mln zł brutto, opiewały one od 29,2 mln zł brutto do 46,9 mln zł brutto. Najtańszą ofertę złożyła tyska firma Siltor; temu wykonawcy udzielono też zamówienia.

PLK wykonały to zadanie jako część projektu inwestycyjnego "Zwiększenie przepustowości wybranych linii kolejowych poprzez optymalizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym i układów stacyjnych" - finansowanego według Głowackiej z budżetu PLK i dokapitalizowania.

Pierwszy przetarg w jego ramach, obejmujący wyłącznie przebudowę przystanku Brada, odbył się w 2017 r. Został unieważniony, ponieważ przy założonym budżecie nieco ponad 11 mln zł brutto, dwie oferty opiewały na 19,5 mln zł oraz 20,6 mln zł brutto.

Już wtedy oczekiwanie na realizację planów zarządcy kolejowej infrastruktury odnośnie linii nr 140 deklarowały okoliczne samorządy. Magistrat Rybnika akcentował, że będzie to ważna inwestycja dla miasta.

Rybnicki samorząd przekonywał, że możliwość krzyżowania pociągów w kolejnym miejscu jednotorowej linii oznacza przyspieszenie pociągów, które zbyt często dziś czekają na zwolnienie toru przez pociąg jadący z przeciwka. Dzięki zwiększaniu liczby mijanek np. jeśli jeden pociąg opóźnia się, nadjeżdżający z drugiej strony może dojechać dalej, do następnej mijanki.

Samorządy subregionu zachodniego woj. śląskiego od dłuższego czasu zabiegają o poprawę warunków prowadzenia ruchu na jednotorowej linii do Katowic. Same zapewniły też dodatkowe połączenia w obrębie subregionu - dofinansowując aglomeracyjne pociągi między Rybnikiem a Wodzisławiem Śląskim.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.