PARTNER PORTALU
  • BGK

Służby specjalne o specustawie mieszkaniowej. Mało przejrzysta, może sprzyjać korupcji

  • MIW    9 maja 2018 - 20:30
Służby specjalne o specustawie mieszkaniowej. Mało przejrzysta, może sprzyjać korupcji
(fot. Shutterstock.com)

Korzystne dla deweloperów, lecz nie gwarantujące, że przystąpią oni w ogóle do programu Mieszkanie Plus, a na dodatek potencjalnie korupcjogenne oraz ograniczające przejrzystość w procesie inwestycyjnym - tak proponowane przez Ministerstwo i Rozwoju zapisy projektu ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (popularnie zwanej Lex Deweloper) ocenił Maciej Wąsik, sekretarz kolegium do spraw służb specjalnych.




  • Sekretarz kolegium ds. służb specjalnych wytyka, że Lex Deweloper daje radom i wójtom prawo wydawania pozwoleń na budowę z pominięciem planu zagospodarowania przestrzennego, co może stanowić „pokusę do podejmowania decyzji w oparciu o czynniki pozaprawne”.
  • Maciej Wąsik podnosi też, że przy wydawaniu decyzji lokalizacyjnej władze gminy będą mogły wydać decyzję pozytywną nawet przy „zdecydowanym sprzeciwie” organów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo, ochronę środowiska albo ochronę zabytków.
  • Dlatego też sugeruje, by rozważyć wprowadzenie ułatwień tylko dla budynków stawianych przez podmioty publiczne na podstawie ustawy o Krajowym Zasobie Nieruchomości.

Pismo Wąsik skierowane zostało do Artura Sobonia, sekretarza stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju. Sekretarz kolegium ds. służb specjalnych zwraca w nim uwagę, że zgodnie z art. 6 projektu ustawy rada gminy może wydać zgodę na budowę budynku mieszkalnego, spełniającego wskazane w ustawie kryteria, nawet wbrew obowiązującemu planowi miejscowemu. Podkreśla ponadto, że zgoda ta nie jest uzależniona od uzyskania jakichkolwiek zgód.

- Przepis ten skraca znacznie proces inwestycyjny, jednak daje ogromną swobodę deweloperom, którzy już teraz często budują wbrew elementarnemu ładowi przestrzennemu wykorzystując brak planów zagospodarowania przestrzennego, czego przykładem może być zabudowa warszawskiej dzielnicy Białołęka - czytamy w opinii. W dalszej części pisma mowa jest o tym, że CBA wskazuje na znaczny brak przejrzystości proponowanego rozwiązania.

Czytaj: Ruchy miejskie alarmują: Lex Deweloper zniszczy polskie miasta. Piszą apel do premiera

- Tak duża swoboda rady gminy w przyznawaniu pozwoleń na budowę z pominięciem planu zagospodarowania przestrzennego może stanowić pokusę do podejmowania decyzji w oparciu o czynniki pozaprawne. Brak natomiast kryteriów pozwalających na ocenienie słuszności tej decyzji znacznie utrudnia funkcję kontrolną odpowiednich służb - argumentuje sekretarz kolegium ds. służb specjalnych. Podnosi ponadto, że art. 7 projektu pozwala na wydanie przez wójta zgody na budowę budynku mieszkalnego w terenie, gdzie nie ma obowiązującego planu miejscowego.

- Tutaj również proces inwestycyjny zostaje skrócony i przyśpieszony, ale również tutaj uzależnienie pozwolenia od zgody wójta bez ustanowienia procedury lub warunków wydania tej zgody naraża osoby sprawujące funkcje publiczne na zagrożenie zachowaniami korupcyjnymi - ocenia Maciej Wąsik.

Czytaj: Jerzy Kwieciński: Specustawa mieszkaniowa ma drastycznie skrócić czas uzyskiwania zgód i pozwoleń budowlanych

Następnie zwraca uwagę, że choć zgodnie z art. 11 projektu na inwestora nałożony jest obowiązek budowy w otoczeniu infrastruktury edukacyjnej, to jednak już art. 12 go z tego obowiązku zwalnia jeśli zapewni przez 5 lat koszt transportu i opieki nad dziećmi z racji oddalenia placówki edukacyjnej. Co prawda w art. 29 i 30 jest mowa o porozumieniu między gminą, a inwestorem względem infrastruktury edukacyjnej, ale jej warunki nie zostały sprecyzowane i nie ma sankcji na jej niezawarcie.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.