PARTNER PORTALU
  • BGK

Smart cities w transporcie drogowym: trendy, rozwiązania, dobre praktyki

  • Michał Wroński    4 grudnia 2018 - 09:35
Smart cities w transporcie drogowym: trendy, rozwiązania, dobre praktyki
Elektryczne autobusy można spotkać m.in. na ulicach Inowrocławia (fot. mat. UM Inowrocław)

Coraz większy udział w emisji CO2 ma w Polsce transport drogowy. Rośnie też jego udział w emisji pyłów, ołowiu czy tlenków azotu. To stwarza realne wyzwanie, z którym muszą się zmierzyć zarządzający miastami. Odpowiedzią na ten stan rzeczy może być wdrożenie inteligentnych rozwiązań transportowych.




  • Rozwój transportu drogowego w dotychczasowym kształcie niweluje podejmowane na innych polach działania zmierzające do ograniczenia emisji CO2.
  • Konieczna jest zatem zmiana modelu funkcjonowania transportu drogowego tak, aby skorzystali na tym zarówno mieszkańcy, jak i środowisko.
  • Potrzebne są rozwiązania czyniące bardziej atrakcyjnym dla pasażera transport zbiorowy, a jednocześnie – na poziomie stosowanych technologii – czyniące go coraz mniej emisyjnym.
  • Odpowiedzią na ten postulat jest smart mobility. 
  • O rozwoju smart city w kontekście poprawy jakości powietrza będzie mowa podczas dwóch sesji w trakcie rozpoczynającego się dziś kongresu EEC Green. To wydarzenie towarzyszące szczytowi klimatycznemu COP24.

Jak podaje GUS, o ile w roku 2000 transport drogowy odpowiedzialny był w Polsce za emisję 26,4 mln ton CO2, to w roku 2016 było to już 51,5 mln ton. Tymczasem łączna emisja CO2 w tym czasie mniej więcej pozostawała na stałym poziomie (wahała się od 316 do 321 mln ton). Oznacza to, że rozwój transportu drogowego w dotychczasowym kształcie niweluje podejmowane na innych polach działania zmierzające do ograniczenia emisji CO2. Z tego samego opracowania wynika, że z transportu drogowego pochodziło 14,3 tysiąca ton pyłów (dla porównania, roku 2000 było to 10,4 tys. ton) i 231 tys. ton tlenków azotu (w 2000 – 216 tys. ton).

Grozi nam pogorszenie warunków życia w miastach

Odwrotu od tego, co już zostało zrobione, nie ma. Można ubolewać nad tym, że w poprzednich perspektywach finansowych UE Polska inwestowała głównie w rozwój dróg, promując transport kołowy, nie poświęcając zarazem aż tyle uwagi wspieraniu transportu szynowego (zmianę w tej kwestii przyniosła dopiero obecna perspektywa UE), ale z tych żalów niewiele już teraz wyniknie. Pozostaje modyfikować efekty tej, trwającej od lat promotoryzacyjnej polityki, wdrażając rozwiązania czyniące bardziej atrakcyjnym dla pasażera transport zbiorowy, a jednocześnie – na poziomie stosowanych technologii – czyniące go coraz mniej emisyjnym.

Na rozwoju transportu niskoemisyjnego skorzysta zarówno środowisko naturalne, jak też sami mieszkańcy miast. Ci ostatni zresztą sami dostrzegają konieczność zmian. Jak w publikacji „Transport jako element inteligentnego miasta” podkreśla dr hab. Barbara Pawłowska z Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego wśród obywateli UE dziewięciu na dziesięciu jest zdania, że sytuacja na drogach w ich miastach wymaga podjęcia działań w celu zmiany wzorców mobilności.

- Wybory dokonywane przez użytkowników co do sposobu przemieszczania się będą miały wpływ nie tylko na rozwój miast w przyszłości, ale również będą oddziaływały na dobrą sytuację gospodarczą obywateli i przedsiębiorstw – pisze Barbara Pawłowska.

Zwraca też uwagę, że bez korekt dotychczasowa polityka transportowa zacznie przynosić efekty odwrotne od spodziewanych. W swej publikacji podnosi, że wedle prognoz do roku 2030 zapotrzebowanie na transport pasażerów wzrośnie o 42 proc. w stosunku do roku 2000, zaś udział transportu drogowego osiągnie poziom 85 proc. (w tym ruch samochodów osobowych aż 75 proc.) Wszystko to daje podstawy przypuszczać, że „pogorszą się warunki życia w miastach, a koszty związane ze stratą czasu będę zdecydowanie wyższe niż obecnie”.

Poprawić efektywność wykorzystania środków transportu





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.