PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Smog: Elektromobilność zlikwiduje zanieczyszczenie powietrza w miastach?

  • PAP/AT    14 lutego 2019 - 11:43
Smog: Elektromobilność zlikwiduje zanieczyszczenie powietrza w miastach?
Jednym z elementów działań rządu na rzecz poprawy jakości powietrza jest ustawa z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (fot. flickr.com/Greenpeace Polska)

Naukowcy szacują, że za 60-80 proc. zanieczyszczeń powietrza w Warszawie odpowiada transport drogowy. Jedną z odpowiedzi rządu na ten problem jest promocja elektromobilności, jednak czy to wystarczy?




  • Według danych Warszawskiego Alarmu Smogowego w stolicy normy trujących i szkodliwych dla zdrowia i życia ludzi pyłów PM10 i PM2,5 bywają przekroczone przynajmniej dwu-, a niekiedy i trzykrotnie.
  • Jednym z elementów działań rządu na rzecz poprawy jakości powietrza jest ustawa z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która zmierza do upowszechnienia w Polsce elektromobilności oraz transportu z wykorzystaniem paliw alternatywnych.
  • Jednak czy takie działania wystarczą aby zlikwidować smog w miastach i zachęcić do zmiany samochodów z silnikami spalinowymi na bardziej przyjazne dla środowiska pojazdy?

Według danych Warszawskiego Alarmu Smogowego w stolicy normy trujących i szkodliwych dla zdrowia i życia ludzi pyłów PM10 i PM2,5 bywają przekroczone przynajmniej dwu-, a niekiedy i trzykrotnie. Taka sytuacja ma miejsce przez jedną trzecią roku.

Z powodu smogu i powikłań wynikających ze złej jakości powietrza, w Polsce umiera 45-48 tys. osób rocznie. Za największe emisje zanieczyszczeń, w tym pyłów zawieszonych PM2,5, PM10 oraz benzo(a)pirenu odpowiada sektor bytowo-komunalny i transport.

Czytaj też: Smog w Warszawie ma pokonać Biuro Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej

Pod koniec stycznia br. unijna komisarz ds. przemysłu Elżbieta Bieńkowska wezwała polski rząd do działań w związku z rosnącą liczbą starych samochodów z silnikami Diesla na rynku. Zwróciła uwagę, że coraz większa liczba takich aut przyczynia się do pogarszania się jakości powietrza.

W liście do ministra transportu Andrzeja Adamczyka komisarz wskazywała też na coraz większą liczbę starych samochodów z silnikami diesla, które trafiają z Zachodu do Europy Środkowo-Wschodniej. Ma to być jednym ze skutków "dieselgate", bo przez wprowadzane w miastach restrykcje konsumenci w takich krajach jak Niemcy, pozbywają się samochodów na olej napędowy.

Jednym z elementów działań rządu na rzecz poprawy jakości powietrza jest ustawa z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która zmierza do upowszechnienia w Polsce elektromobilności oraz transportu z wykorzystaniem paliw alternatywnych. Ma to nastąpić poprzez stworzenie systemu zachęt do zakupu aut elektrycznych, rozwój infrastruktury do ładowania, wsparcie tych technologii w transporcie publicznym. Ustawa nakłada na samorządy obowiązek rozwoju ekologicznego transportu.

Czytaj też: Piotr Kuczera o smogu: Potrzebny nakaz podłączania się do sieci ciepłowniczej lub gazowej

Dodatkowo podczas COP24 w Katowicach ogłoszono Katowickie Partnerstwo dla Elektromobilności ("Driving Change Together - Katowice Partnership for Electromobility"), które ma łączyć partnerów w działaniach na rzecz czystego transportu. Deklaracja zakłada tworzenie sieci partnerstw miast, regionów, państw czy firm i organizacji, których celem ma być m.in. wymiana doświadczeń na temat rozwoju elektromobilności.

Unia Europejska wymaga, by do 2020 r. zbudowano infrastrukturę pozwalającą na płynne poruszanie się pojazdów elektrycznych w zaludnionych aglomeracjach. Przyjęty przez polski rząd plan rozwoju elektromobilności zakłada zbudowanie prawie 7 tys. punktów ładowania.

Jednak czy takie działania wystarczą aby zlikwidować smog w miastach i zachęcić do zmiany samochodów z silnikami spalinowymi na bardziej przyjazne dla środowiska pojazdy? W przyszły czwartek (21 lutego) odpowiedzą na to pytanie wiceminister środowiska Michał Kurtyka, prof. Politechniki Krakowskiej Marek Brzeżański, alergolog prof. Cezary Pałczyński, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Kazimierz Karolczak, prezes Warszawskiego Alarmu Smogowego Konrad Marczyński i dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych Maciej Mazur.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (9)

  • Szpagin, 2019-02-15 10:57:58

    Do winnych brak ?: dwie wieze najwazniejsze . . . .
  • Szpagin, 2019-02-15 07:14:03

    Do winnych brak ?: tak czy siak , truć nie wolno ! jak faszysci niemcy truli to stawali przed trybunalem w norymbergii , teraz jak tzw dobra zmiana truje to co ? to obiecanki-macanki itp duperele . . . .
  • winnych brak ?, 2019-02-14 19:52:59

    Do Szpagin: Wydaje się , że dobrym pomysłem byłoby powołanie sejmowej komisji śledczej ds. zbadania przyczyn i sutków smogu samochodowego w Polsce, ze szczególnym wyjaśnieniem przebiegu procesu legislacji i skutków ustawy o publicznym transporcie zbiorowym z 2010r, co mogłoby przyczynić się do napr...awy tragicznie kiepskich przepisów w tym zakresie.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.