PARTNER PORTALU
  • BGK

Sól drogowa jest tania, ale szkodliwa. Nie sposób z niej zrezygnować, ale można ją ograniczyć

  • Michał Nowak    6 grudnia 2017 - 13:00
Sól drogowa jest tania, ale szkodliwa. Nie sposób z niej zrezygnować, ale można ją ograniczyć
Mało który środek potrafi zapewnić "czarne drogi" zimą. Sól się sprawdza, ale ma wiele innych mankamentów. (fot. Shutterstock)

Zima w wielu województwach dała już o sobie znać, a służby drogowe zbroją się w niezbędny sprzęt. Na ulicach i chodnikach znowu pojawi się sól, od której cierpi m.in. roślinność i miejska infrastruktura. Co więcej, ucieczki od soli nie ma, choć samorządy na swój sposób starają się to zmieniać.




• Sól jest tania, efektywna i szkodliwa dla środowiska. Ale w Polsce przepisy nie dają wielu innych możliwości na walkę ze śniegiem.  

• Od soli bardziej efektywny i przyjazny dla środowiska jest chlorek wapnia, ale jest też znacznie droższy, a samorządy już inwestują miliony złotych w zimowe utrzymanie dróg.

• Pozostają działania alternatywne, jak odgarnianie śniegu łopatą i kruszenie lodu (tak robi Poznań) albo zabezpieczanie roślinności matami absorbującymi sól (przykładem jest Kraków).

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że sprzęt do zimowego utrzymania dróg krajowych jest już w gotowości. Około 2300 pojazdów czeka na opady śniegu, zaś zgromadzona sól drogowa wypełniła 290 magazynów o łącznej pojemności 430 tys. ton.

Samorządy również uzbroiły się w pługi i solarki, a także tony piasku i soli. Gdańsk w tym roku na zimowe utrzymanie dróg zabezpieczył blisko 20 mln zł. Podobnie w Poznaniu na ten cel wydane będzie prawie 24 mln zł. Kraków zabezpieczył 15 mln zł. Inne miasta również poczyniły solidne inwestycje i zabezpieczyły się na opady śniegu.

Problem jest jednak taki, że samo sypanie soli oczyszcza drogi i chodniki, ale negatywnie wpływa na wszystko inne: obuwie pieszych, samochody kierowców, roślinność i nie tylko. Samorządy coraz częściej zdają sobie z tego sprawę i próbują przeciwdziałać, ale nie jest to wcale łatwe wyzwanie.

Sól, piach, żwir albo drogi chlorek wapnia

- Mieszkańcy oczekują standardu na drogach pt. „czarny-suchy”, a to wymaga niestety stosowania środków chemicznych pod postacią soli. Tego typu środki negatywnie wpływają na drzewa, rośliny, karoserie samochodów, ale nawet na sam asfalt, bo sól niszczy drogi. Obecnie można zaobserwować trend ograniczania soli na drogach, ale to musi się wiązać również z tym, że ludzie muszą zacząć wolniej jeździć. Bo drogi zimą zawsze będą śliskie – mówi Zbigniew Bahryj, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu.

Dodaje, że w Opolu zamiast soli stosowany jest częściowo chlorek wapnia, który działa szybko i nie wpływa chociażby na niszczenie karoserii samochodów.

- Stosujemy chlorek wapnia przy niższych temperaturach. W ubiegłym roku mieliśmy dwie ulice, na których stosowaliśmy go cały czas. Ale była też sytuacja, gdy nagle zarzuciło nas śniegiem w skali całego miasta i sól nie mogła sobie z tym poradzić. Wtedy pomocny okazał się chlorek wapnia, który przez cały dzień stosowaliśmy na wielu drogach – tłumaczy Zbigniew Bahryj. Zaznacza jednak, że barierą dla całkowitego zastąpienia soli chlorkiem wapnia jest jego wysoka cena.

- Istnieją środki organiczne do posypywania dróg, które są mniej szkodliwe dla zieleni, ale nie można ich używać, bo nie są wymienione w rozporządzeniu ministerstwa jako dopuszczone do stosowania na drogach – zwraca uwagę dyrektor MZD w Opolu.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE
Ze względu na ciszę wyborczą komentowanie zostało wyłączone.

  • Mirek, 2017-12-26 14:25:33

    Fakt! To co ta sól robi z karoserią woła o pomstę do nieba, ja w tym roku specjalnie z 3M sobie wosk do profili zamkniętych osobny w chemiczna-hurtownia zamówiłem i mam nadzieję, że takie zabezpieczenie jednak sprawi, że z rdzą po zimie nie będzie problemów
  • Elżbieta Flisak, 2017-12-06 23:01:15

    Dyrektor Bahryj tak oszczędzał zeszłej zimy na jakichkolwiek środkach, nawet tanich i nieszkodliwych, że drogi rowerowe, w tym kluczowa wylotowa ddrip wzdłuż Budowlanych, były skute lodowymi koleinami przez ponad miesiąc, a potem niewiele lepiej. Można się było zabić. Radziłabym staranniej wybierać ...AUTOrytety do wypowiedzi, ten pan wszakże zasłynął forsowaniem trasy średnicowej przez Zielone Płuca Opola, a teraz jeszcze robi sobie objazdy właśnie przez wyspę Bolko i ubiera węzły samochodowe 800 metrów od ścisłego centrum w postać węzłów przesiadkowych. Ojczyznę wolną...  rozwiń
  • ja, 2017-12-06 14:23:24

    Generalna dyrekcja jest już gotowa i nic dziwnego. Kilka dni temu A4 była prawie nieprzejezdna więc GDDKiA z mediów dowiedziała się, że zima i w tym roku oznacza że może padać śnieg. Ale najważniejsze jest nie zaskoczenie, tylko wyciąganie wniosków. Brawo za gotowość i tak trzymać!

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.