PARTNERZY PORTALU

Sosnowiec kupuje 14 nowych autobusów elektrycznych

  • PAP/rs    27 kwietnia 2020 - 18:12
Sosnowiec kupuje 14 nowych autobusów elektrycznych
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu ogłosiło przetarg na zakup 14 autobusów elektrycznych (Fot. Shutterstock.com)

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu ogłosiło przetarg na zakup - przy unijnym wsparciu - 14 autobusów elektrycznych. Nowe wozy z infrastrukturą ładowania mają zostać kupione w projekcie szacowanym na 36,5 mln zł netto, przy dotacji blisko 30 mln zł.




  • Łącznie kupionych ma zostać 14 autobusów elektrycznych, z czego pięć będzie miało 18 metrów długości, a dziewięć - 12 metrów.
  • Mają obsługiwać 11 linii kursujących po Sosnowcu, Katowicach, Dąbrowie Górniczej, Będzinie, Czeladzi oraz Wojkowicach - nr: 34, 90, 100, 160S, 182, 188, 299, 723, 818 i 902N.
  • Zamówienie obejmuje też trzy ładowarki pantografowe oraz osiem przewodowych typu plug-in - podobnych do tej, z której sosnowieckie PKM korzysta już na dworcu przy ul. Mościckiego.

Jak poinformował rzecznik magistratu w tym mieście Rafał Łysy, będą to pierwsze autobusy w Zagłębiu-Dąbrowskim malowane zgodnie z systemem identyfikacji Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, do której należą tamtejsze miasta. Wozy nie będą - jak wszystkie poprzednie w Zagłębiu - biało-czerwone, lecz żółte.

Łącznie kupionych ma zostać 14 autobusów elektrycznych, z czego pięć będzie miało 18 metrów długości, a dziewięć - 12 metrów. Mają obsługiwać 11 linii kursujących po Sosnowcu, Katowicach, Dąbrowie Górniczej, Będzinie, Czeladzi oraz Wojkowicach - nr: 34, 90, 100, 160S, 182, 188, 299, 723, 818 i 902N.

Zamówienie obejmuje też trzy ładowarki pantografowe oraz osiem przewodowych typu plug-in - podobnych do tej, z której sosnowieckie PKM korzysta już na dworcu przy ul. Mościckiego. Jedna z trzech ładowarek pantografowych stanie przy ul. Mościckiego, a pozostałe w bazie PKM przy ul. Lenartowicza, gdzie trafi też osiem mniejszych urządzeń i gdzie budowane jest przyłącze o mocy 2,4 MW.

Sosnowieckie PKM korzysta już z autobusów elektrycznych. Trzy pojazdy jeżdżą w spółce od kwietnia 2018 r.; w lutym br. miały już na licznikach łącznie ok. 500 tys. km. Są wykorzystywane przez siedem dni w tygodniu, po ok. 21 godzin; władze PKM deklarują zadowolenie z tych pojazdów.

O przyznaniu dofinansowania do zakupu kolejnych elektryków przewoźnik informował pod koniec listopada ub. roku. Był to efekt rozstrzygnięcia przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) konkursu wniosków o dofinansowanie niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Sosnowiecka spółka znalazła się wśród 13 wybranych w całej Polsce wnioskodawców, którzy otrzymają pieniądze na zakup pojazdów. Wniosek i całą dokumentację przygotowali jej pracownicy. Jak deklarowali wówczas, chcieliby, aby autobusy trafiły do bazy PKM w ciągu roku od podpisania umowy z CUPT.

Obecne zakupy będą efektem kolejnego taborowego projektu unijnego sosnowieckiego PKM. Poprzedni, warty 129,1 mln zł, zapewnił 89,1 mln zł dotacji do zakupu 78 nowych autobusów, w tym 35 hybrydowych, a także trzech elektrycznych wraz z systemem ładowania. Wszystkie są eksploatowane.

W 2018 r. PKM rozpoczął konsultacje przed planowanym zakupem w latach 2019-2021 łącznie 70 sztuk niskopodłogowych autobusów. Spółka nie określiła wówczas, jak zamierza sfinansować te plany. Po aktualizacji programów operacyjnych z 2018 r., fundusze unijne nie mogą już dofinansowywać autobusów napędzanych wyłącznie silnikami wysokoprężnymi, choćby były zgodne z nowymi normami.

Sosnowiecki PKM jest jednym z czterech największych tego typu samorządowych przedsiębiorstw komunikacji miejskiej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii - obok podobnych spółek z Katowic, Gliwic oraz Tychów. Należy do samorządów czterech zagłębiowskich miast: Sosnowca, Dąbrowy Górniczej, Będzina i Czeladzi.

Z woj. śląskiego, obok PKM z Sosnowca, dotację w tym samym konkursie POIiŚ, dotyczącym niskoemisyjnego transportu w miastach, otrzymało Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach. Spółka ta, która dotąd nie używała autobusów elektrycznych, prowadzi przetarg na 10 takich wozów i infrastrukturę do ich ładowania w projekcie za 39,1 mln zł, przy dotacji 27 mln zł.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA





×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.