PARTNER PORTALU
  • BGK

Spada liczba regularnych połączeń, gminy uruchamiają własne połączenia

  • PAP/AKC    10 maja 2019 - 13:28
Spada liczba regularnych połączeń, gminy uruchamiają własne połączenia
By zapewnić mieszkańcom komunikację, samorządy uruchamiają transport gminny (fot. ilustracyjne: arch/PKS Nowa Sól)

PKS-y i inni przewoźnicy wykonują coraz mniej przewozów autobusowych tzw. regularnych i biletowanych, bo lokalne linie są nierentowne. W tej sytuacji samorządy uruchamiają transport gminny, który uzupełnia połączenia pomiędzy dużymi miastami na Dolnym Śląsku.




  • Z danych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego wynika, że w ciągu ostatnich 14 lat liczba zezwoleń na wykonywanie tzw. przewozów regularnych, czyli tych biletowanych i stałych zmniejszyła się trzykrotnie.
  • W 2004 roku wydano ich 1232, w 2011 roku było ich 802, a w zeszłym roku - 441.
  • Z kolei dynamicznie wzrosła - ponad dwukrotnie - liczba zezwoleń na wykonywanie tzw. przewozów specjalnych. To m.in. dowóz pracowników do zakładów pracy w specjalnych strefach ekonomicznych. W 2004 roku było ich 256 w regionie, a w zeszłym 2018 roku wydano 603 pozwolenia.

- W sumie w 2018 roku urząd wydał ponad tysiąc pozwoleń. Z każdym rokiem przybywa przewoźników pracujących dla pracodawców, którzy mają swe zakłady między innymi w specjalnych strefach ekonomicznych i zlecają usługi transportowe. Ponad czterysta pozwoleń na przewozy regularne, biletowane w naszym regionie to również nie tak mało, choć zauważalna jest tendencja spadkowa - powiedział rzecznik urzędu Michał Nowakowski.

Połączenia pomiędzy dużymi miastami w regionie są obsługiwane zarówno przez oddziały PKS, jak i firmy prywatne wyspecjalizowane w przewozach na liniach relacji: m.in. Jelenia Góra - Wrocław, Lubin - Wrocław czy Wałbrzych - Wrocław. Nie brakuje też ze stolicy regionu połączeń z Kłodzkiem, Legnicą i Świdnicą oraz pobliskimi miastami powiatowymi, jak Oleśnica, Trzebnica, Wołów.

Sytuacja poszczególnych PKS-ów na Dolnym Śląsku z każdym rokiem staje się jednak coraz trudniejsza. Wiele z nich upadało - całkiem likwidowano firmy lub zamykano poszczególne, nierentowne lokalne linie.

Przykładem firmy, która obroniła się na rynku komercyjnym jest PKS Oława - przed laty jeden z największych oddziałów w regionie, a obecnie to spółka należąca do starostwa powiatowego.

Czytaj też: Problemy komunikacyjne opolskiego: jeden przewoźnik się wycofuje, drugi na skraju bankructwa

Prezes PKS Oława Erwin Monastyrski przyznał, że aktualna dobra kondycja spółki wynika też z faktu, iż oferuje ona nie tylko i wyłącznie usługi publicznego transportu osobowego, ale też prowadzi inną działalność, m.in. transport ciężarowy, wynajem pojazdów, usługi warsztatowe i naprawcze.

- Przewozy biletowane, o których mówi się w projekcie rządowego wsparcia, to jedna z najtrudniejszych i najmniej rentownych form działalności. Opieramy się głównie na przewozie młodzieży szkolnej, dlatego okres wakacyjny jest najtrudniejszy - mówił Monastyrski.

Zaznaczył, że choć nadal w dwóch powiatach - oławskim i strzelińskim, w których wciąż prowadzi działalność spółka, działa ponad sto połączeń, to jednak w ostatnich latach kilkadziesiąt zostało zlikwidowanych właśnie z powodu nierentowności.

- Nowe propozycje rządowe dają szanse na odtworzenie tych linii, choć trzeba pamiętać, że nie od razu uda się przywrócić zainteresowanie i rentowność linii. Ludzie jakoś sobie poradzili bez tej usługi, dlatego teraz musi ona być częsta, regularna, dobrze wykonana, by po jakimś czasie dopiero przyciągnąć stałych klientów - powiedział Monastyrski.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.