PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Spór o pociągi dla Kolei Małopolskich. Protestują Przewozy Regionalne

  • MIW    21 września 2018 - 13:25
Spór o pociągi dla Kolei Małopolskich. Protestują Przewozy Regionalne
Pociągi, które mają zostać przekazane Kolejom Małopolskim, zostały zakupione w 2011 r. w ramach projektu współfinansowanego z unijnych funduszy z RPO na lata 2007-2013. (fot. mat. UM Woj. Małopolskiego)

Przewozy Regionalne protestują przeciwko planom przekazania przez samorząd Małopolski pięciu pociągów spółce Koleje Małopolskie. Uchwała w tej sprawie ma trafić pod głosowanie na sesji sejmiku 24 września. W opinii Przewozów Regionalnych jej podjęcie skutkować będzie „nieuzasadnionym krzywdzeniem” tej spółki poprzez niewywiązywanie się województwa z zawartych umów.




  • Projekt uchwały zakłada wniesienie do Kolei Małopolskich przez samorząd województwa 5 mln zł i pięciu pociągów. Jak można przeczytać w projekcie uchwały jest to konieczne dla „dostatecznego zabezpieczenia taboru do obsługi ruchu kolejowego”.
  • Protestujące przeciwko tej uchwale Przewozy Regionalne na początku tego roku wezwały samorząd Małopolski do udostępnienia spółce dwóch nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.
  • Zdaniem prezesa Przewozów Regionalnych przyjęcie przez sejmik Małopolski w/w uchwały będzie nie tylko naruszeniem przez województwo zobowiązań umownych, ale również praktyką naruszającą reguły konkurencji.

Uchwała, nad którą 24 września głosować będą radni sejmiku województwa małopolskiego zakłada wniesienie przez samorząd województwa do spółki Koleje Małopolskie wkładu pieniężnego w wysokości 5 mln złotych na pokrycie udziałów obejmowanych przez województwo oraz wkładu niepieniężnego w postaci pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych o łącznej wartości 50,1 mln zł).

- Mając na uwadze dynamicznie rozwijający się rynek przewozów w Województwie Małopolskim, występuje konieczność dostatecznego zabezpieczenia taboru do obsługi ruchu kolejowego – czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały.

Pociągi, które mają zostać przekazane Kolejom Małopolskim, zostały zakupione w 2011 r. w ramach projektu współfinansowanego z unijnych funduszy z RPO na lata 2007-2013.

Czytaj: Czy marszałkowie pożegnają się z Przewozami Regionalnymi?

- Trwałość tego projektu upłynęła we wrześniu 2017 r., co oznacza, że aportowanie pojazdów zakupionych ze środków pomocowych nie będzie stanowiło czynności sprzecznej z obowiązkiem zachowania trwałości i jest dopuszczalne w tym zakresie. Obecnie pojazdy stanowiące przedmiot aportu są eksploatowane przez „Koleje Małopolskie” w drodze umowy użyczenia (nieodpłatnie), a spółka posiada ponad dwuletnie doświadczenie w ich utrzymaniu i serwisowaniu. Przekazanie pojazdów w formie aportu uprości procedury związane z bieżącym użytkowaniem taboru oraz organizowaniem przewozów kolejowych – napisano w projekcie uchwały.

Z takim przedstawieniem sprawy nie zgadzają się jednak Przewozy Regionalne.

W przesłanym oświadczeniu przypominają, że na początku tego roku wezwały samorząd Małopolski do „wykonania obowiązku udostępnienia Spółce” dwóch czteroczłonowych, nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, do czego województwo zobowiązało się w umowie PSC (public service contract – przyp. red.).

Podkreślają, że postępowanie województwa „w zakresie braku wywiązywania się ze zobowiązań przyjętych w porozumieniu oraz umowie PSC, podlega kontroli w odniesieniu do zachowania należytej staranności” zgodnie z zapisami Kodeksu Cywilnego. Powołują się też na wystąpienie pokontrolne Najwyższej Izby Kontroli, z którego wynika, że począwszy od początku obowiązywania rozkładu jazdy 2015/2016 spółka Koleje Małopolskie otrzymywała od samorządu województwa (w drodze umów użyczenia lub dzierżawy) znacznie większą liczbę taboru kolejowego niż Przewozy Regionalne.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • 1234, 2018-09-22 00:48:38

    Tylko pracownik PR,czy Polo coś! Czy Olo jest w stanie tak pisać. A jak wy się nazywacie???
  • Ja, 2018-09-22 00:41:06

    Do kolo:
  • kolo, 2018-09-21 14:42:07

    Ufajmy, że już niedługo skończy się dotowanie tej miernej i miernie zarządzanej spółki jaką są koleje małopolskie.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.