PARTNER PORTALU
  • BGK

Stadler, PESA, Modertrans i Bozankaya w przetargu na 30 tramwajów dla Łodzi

  • Michał Wroński    25 października 2019 - 15:08
Stadler, PESA, Modertrans i Bozankaya w przetargu na 30 tramwajów dla Łodzi
Nowe tramwaje mają się pojawić w Łodzi do roku 2022 (fot. UM Łódź)

Stadler, PESA, Modertrans oraz turecka Bozankaya – to czwórka producentów, którzy zgłosili się do ogłoszonego przez Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi przetargu na dostawę 30 niskopodłogowych tramwajów. Pojazdy mają być dostarczone w 2022 roku.




- Pojazdy będą niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w monitoring i wiele innych udogodnień, które sprawią, że podróżowanie po mieście komunikacją zbiorową stanie się jeszcze bardziej komfortowe - mówi Agnieszka Kowalewska-Wójcik, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Łodzi.

Za 30 tramwajów spełniających te (i parę innych) wymagania Bozankaya chce 263,4 mln zł, Modertrans - 268,5 mln zł, Stadler - 339,4 mln zł, zaś Pesa - 332,3 mln zł. Jak przyznaje łódzki ratusz jedynie dwie pierwsze oferty mieszczą się w założonym budżecie. Wszystkie oferty zostaną teraz dokładnie sprawdzone.

- Ocenie będzie podlegała zarówno cena jak i funkcjonalność wagonu - mówi Zbigniew Papierski, prezes MPK Łódź.

Uwagę zwraca obecność w gronie zainteresowanych firm producenta z Turcji, choć ścieżki dla spółek znad Bosforu zostały już w Polsce przetarte. W połowie 2018 roku umowę na dostawę 12 pojazdów (z opcją na kolejne 12) z tureckim Durmazlarem podpisały władze Olsztyna.

Przypomnijmy, pierwszy z wyprodukowanych w fabryce w Bursie tramwajów ma się pojawić w stolicy Warmii i Mazur wiosną 2020 roku. Tamten kontakt nie był co prawda tak głośno komentowany jak podpisanie przez Tramwaje Warszawskie umowy na ponad 200 pojazdów z Hyundai Rotem Company, ale warto odnotować, że to właśnie Olsztyn otworzył drzwi (a może raczej tory) dla producentów z Azji. Ci zaś, jeśli wierzyć prognozom ekspertom, coraz mocniej będą zabiegać o kontrakty w naszej części Europy.

Jak wskazał Maciej Dulak, ekspert ds. transportu Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego zadanie azjatyckim firmom ułatwia brak długotrwałej strategii po stronie zamawiających tabor szynowy samorządów czy należących do nich spółek przewozowych. Także sama wielkość poszczególnych zamówień, często sprowadzająca się do kilku lub kilkunastu pojazdów, nie ułatwia życia producentom taboru. Podobnie jak i fakt, że samorządowi przewoźnicy w ramach postępowań nie startują w konsorcjach, co im samym pozwoliłoby osiągnąć znaczące oszczędności, a producentom dałoby szansę na dużo wyższą marżę.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Jacek, 2019-10-27 21:12:44

    ostatnie zdanie: samym przewoźnikom pozwoliłoby osiągnąć znaczące oszczędności, a producentom dałoby szansę na dużo wyższą marżę - raczej albo jedno albo drugie.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.