PARTNER PORTALU
  • BGK

Strefy czystego transportu. Samorządy czekają

  • Piotr Toborek    11 października 2019 - 06:00
Strefy czystego transportu. Samorządy czekają
Jako pierwszy strefę wprowadził Kraków, ale de facto musiał się z tej decyzji wycofać (fot. pixabay)

W Sztokholmie strefa czystego transportu istnieje od 18 czerwca 1995 r. i obecnie obejmuje całe centrum miasta. W Niemczach i Holandii strefy działają od ponad 10 lat. Wygląda na to, że po nieudanej próbie powołania strefy w Krakowie w Polsce poczekamy na takie rozwiązania jeszcze długo.




  • Ustawa o elektromobilności pozwoliła na tworzenie w polskich miastach stref czystego transportu. Ale jak twierdzi NIK, gdyby gminy wykorzystały uprawnienia, jakie nadaje im ustawa, do centrów miast nie wjechałyby nawet rowery.
  • Jako pierwszy strefę wprowadził Kraków, ale de facto musiał się z tej decyzji wycofać.
  • W Europie strefy istnieją od ponad 20 lat. Takie rozwiązania stosują już także na Ukrainie – ścisłą strefą jest centrum Lwowa.

Ciągle głównym „wrogiem” w staraniach o czyste powietrze pozostają przestarzałe źródła ogrzewania, coraz więcej mówi się jednak o szkodliwej emisji transportu. Znamienne jest, że Polski Alarm Smogowy, który dotychczas kojarzony był tylko z działalności przeciwko „kopciuchom”, wziął na sztandary także emisję komunikacyjną.

- W dużych miastach transport to poważne źródło zanieczyszczeń i chyba go lekceważymy, skupiając się tylko na emisji z kotłów przydomowych – mówi Andrzej Guła z Krakowskiego Alarmu Smogowego.

Jak podkreśla, w tym przypadku mamy „dysfunkcyjność prawa, jest ono ułomne i nie daje możliwości tworzenia w miastach skutecznych stref czystego transportu”. Andrzej Guła mówi o ustawie o elektromobilności, która umożliwiła wprowadzenie w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców stref czystego transportu.

Francuska winieta Crit’Air (plakietka dla pyłu i tlenku azotu) (fot. green-zones.eu) Francuska winieta Crit’Air (plakietka dla pyłu i tlenku azotu) (fot. green-zones.eu)

Pierwsza strefa czystego transportu powstała na początku roku w Krakowie. Problem w tym, że ustawa jest bublem, o czym pisała w raporcie Najwyższa Izba Kontroli.

- Ministerstwo Energii ma pomysł na rozładowanie korków w miastach. Jeśli gminy wykorzystają uprawnienia, jakie nadaje im ustawa, do centrów nie wjadą nawet rowery. To dlatego, że obecny kształt zapisów ustawy o elektromobilności wyklucza wjazd do stref czystego transportu niemal wszystkim. Przepisy dotyczące czystych stref w centrach dużych miast, jeżeli je wprowadzić wprost, to ilość pojazdów, które spełniają wymogi, jest tak mała, że w praktyce w ogóle wyeliminowalibyśmy transport i komunikację samochodową w centrach miast - oceniała NIK.

W Krakowie mieszkający w granicach strefy i prowadzący na jej terenie działalność przedsiębiorcy zaskarżyli powstanie strefy i rada miasta musiała zmienić swoją uchwałę, przez co strefa realnie nie działa.

Andrzej Guła dodaje jednak, że nie jest tak, iż miasta nic nie mogą zrobić, np. Kraków prowadzi aktywną politykę parkingową, która prowadzi do ograniczenia liczby pojazdów w centrum. - Samorząd może sporo zrobić, może mobilizować mieszkańców do przesiadania się do środków transportu publicznego - tłumaczy.

Strefy w europejskich miastach





REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • ART, 2019-10-11 11:16:16

    Trzeba jezcze dodać że na prośby mieszkańców Rzecznik Praw Obywatelskich przeanalizował ystawę o Strefue Płatnego Tea sportu i uznał ustawę w części dotyczącej nadawania uprawnień do wykupu abonamentu tzw. mieszkańca za dyskryminującą i niezgodną z konstytucją. Sprawę skierował do Naczelnego Sądu ...Administracyjnego który uznał zaskarżoną uchwałę za nieważną i nakazał jej natychmiastową zamianę. Miasto Kraków nie uznało wyroku i odołało się od niego. Od prawie 2 lat mamy niekonsktytucyjną, dyskryminującą mieszkańców ustawę uchwalona przez Radę Miasta Krakowa i to najlepiej pokazuje jak Kraków dba o swoich mieszkańców. W międzyczasie jeszcze uchwalili poszerzenie strefy i drakońskie podwyżki opłat do 10 zł za 1 godzinę.  rozwiń
  • w.potega@neostrada.pl, 2019-10-11 11:05:29

    Całe miasta trzeba czynić strefami czystego powietrza. Sposobem jest ograniczanie jazd samochodami personalnymi, wożącymi kierowcę i powietrze, przemieszczającymi pył, ścierającymi opony, tarcze hamulcowe i sprzęgła, generującymi hałas... Gdy było mniej samochodów to smog nam nie dokuczał. Potrzebuj...emy inwestycji w miejski transport zbiorowy; także ohraniczeń w laniu betonu i asfaltu. Najpierw niech politycy zaczną jeżdzić zbiorowym transportem, w tym radni. Czy pani Grusman jeździ do pracy tramwajem? Przykład to najskuteczniejsza edukacja.  rozwiń
  • michaś, 2019-10-11 09:20:52

    walczymy o czyste powietrze - a przez przejście graniczne z Białorusią w Terespolu codziennie wjeżdża do naszego kraju kilkaset samochodów i co drugi bez ważnych przeglądów technicznych z niesprawnym układem wydechowym i układem hamulcowym - a do tego z własnym wydechem alkoholowym - dziwne że poli...cja po wyjeździe z przejścia granicznego reaguje tylko na zapalone światła na drodze do Białej Podlaskiej - sprawa jest znana od dawna, ale bez reakcji odgórnej ...  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.