PARTNER PORTALU

Strefy czystego transportu w polskich miastach jednak powstaną

W Polsce wciąż nie ma formalnie ustanowionych stref czystego transportu. Nikt nie chce wziąć na siebie odpowiedzialności za decyzje wyrzucające samochody z miast. Tymczasem takie strefy w rzeczywistości istnieją, choć ograniczenie ruchu nie jest w nich związane z zanieczyszczeniem powietrza. Wystarczy zmienić ich nazwę, żeby przyzwyczajać mieszkańców do ograniczeń ekologicznych.




  • Ograniczenia ruchu w strefach czystego transportu to decyzja polityczna. Rząd i samorządy odsuwają od siebie odpowiedzialność, pamiętając, że duża cześć elektoratu to kierowcy. 
  • Według rządu jedną z przeszkód we wprowadzeniu stref jest to, że mniej zamożna część społeczeństwa porusza się do zużytymi i zanieczyszczającymi powietrze autami. Tymczasem inne kraje mówią już o strefach nie niskiej, lecz zerowej emisji.
  • O „Nowych modelach mobilności w popandemicznej rzeczywistości” (to tytuł panelu) dyskutowano na Europejskim Kongresie Gospodarczym.

Samorządowcy nie chcą tworzyć stref czystego transportu, bojąc się reakcji dużej części mieszkańców. – W roku 2018 samorządowcy mówili, że jeżeli nie będzie daty, przymusu, to strefy nie powstaną i nie powstały – zauważa Agata Rzędowska, dziennikarka Green News, w trakcie sesji „Nowe modele mobilności w popandemicznej rzeczywistości”, która odbyła się na XIII Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.

Agata Rzędowska, dziennikarka Green News. Fot. PTWP Agata Rzędowska, dziennikarka Green News. Fot. PTWP

Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, dodaje, że samorządowcy chcą zrzucić odpowiedzialność na parlament i oczekują wprowadzenia stref ustawą, a rząd także boi się wziąć odpowiedzialność na siebie. - Nie boimy się odważnych decyzji, ale nie można się oglądać, kto jest bardziej winny; musimy mówić jednym głosem - stwierdził Artur Szymczyk, wiceprezydent Lublina.

Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych. Fot. PTWP Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych. Fot. PTWP

Bartłomiej Orzeł, pełnomocnik premiera ds. czystego powietrza, zapowiedział, że sprawa stref czystego transportu powróci. Jego zdaniem zakazy muszą być jednak tak skonstruowane, żeby brać pod uwagę normy czystości spalin Euro, ale także zamożność społeczeństwa, bo grupa mniej zamożnych obywateli ma do dyspozycji tylko kilkunastoletnie samochody.

- Niemożność zastosowania rozwiązań wyrzucających z rynku stare samochody to zabobon - odpowiedział Marcin Korolec i zauważył, że zamiast ograniczeń wiekowych można wprowadzić rozwiązania jakościowe, zakazujące wykorzystywania najbardziej zatruwających środowisko silników.

Bartłomiej Orzeł, pełnomocnik premiera ds. czystego powietrza. Fot. PTWP Bartłomiej Orzeł, pełnomocnik premiera ds. czystego powietrza. Fot. PTWP

– Warunkiem stworzenia skutecznych i efektywnych stref czystego transportu jest zbudowanie dobrego systemu komunikacji – uważa Bartłomiej Orzeł. Pandemia postawiła także transport publiczny w trudniejszej sytuacji, bo zwiększenie roli pracy zdalnej zmniejszyło liczbę pasażerów, a obawa przed rozprzestrzenianiem się wirusa w autobusach czy tramwajach spowodowała, że część z nich przesiadła się na samochody. A mniejsza liczba pasażerów zmniejsza rentowność transportu.  

Artur Szymczyk, wiceprezydent Lublina. Fot. PTWP Artur Szymczyk, wiceprezydent Lublina. Fot. PTWP

Jacek Mizak, doradca w Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, zauważa, że w wielu miastach już istnieją strefy ograniczonego ruchu lub wręcz wyłączone z ruchu kołowego i te strefy mogłyby być zalążkiem stref czystego transportu. Przede wszystkim trzeba by zacząć od nadania im odpowiednich nazw, które z takimi strefami by się kojarzyły. W praktyce niczego by to nie zmieniło w organizacji ruchu, ale ruszyłby proces zmiany świadomości mieszkańców.

Jacek Mizak, doradca w Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych. Fot. PTWP Jacek Mizak, doradca w Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych. Fot. PTWP

Według Jacka Mizaka już przegapiliśmy pewien etap, bo w krajach, gdzie budowa stref ograniczonego transportu ruszyła wcześniej, dziś mówi się już o strefach całkowicie wolnych od emisji.



Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę


×
KOMENTARZE (2)

  • Rei, 2021-09-30 12:36:51

    Strefami się zajmują. Temat zastępczy. Temat główny to penalizacja oszustw: usuwania filtrów dpf, podbijania przeglądów pojazdom które takie emisje powodują jak kilka innych razem, itp
  • Witold Potęga, 2021-09-29 11:12:46

    Samochody elektryczne nie są czyste, jeśli uwzględnimy produkcję prądu oraz akumulatorów. Mówmy o preferencjach dla pieszych, rowerzystów i zbiorowego transportu oraz o 15-minutowych miasteczkach.


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!