PARTNER PORTALU
  • BGK

Strefy płatnego parkowania: Ile miasta zarabiają na parkingach?

  • Piotr Toborek    23 lutego 2016 - 10:47
Strefy płatnego parkowania: Ile miasta zarabiają na parkingach?
Opłaty za parkowanie obowiązują w centrach wszystkich dużych miast w Polsce (fot.www.zdzit.olsztyn.eu)

• W Warszawie strefa płatnego parkowania w 2015 roku przyniosła 83,7 mln zł zysku.
• Kraków "zebrał" ponad 40 mln zł, ale chce zwiększyć wpływy z opłat za parkowanie.
• W niektórych miastach wpływy ze stref płatnego parkowania są jednak znacznie mniejsze. W Gdańsku np. to zaledwie 4 mln zł.




W 2015 r. Warszawa zarobiła na strefie płatnego parkowania 83,7 mln zł, w tym 12,6 mln zł z mandatów za brak należnej opłaty.

Przez cały ubiegły rok wpływy z opłat gotówką w parkomatach wyniosły 47,3 mln zł. 13,2 mln zł wpłacono za pomocą karty bankowej, a 9,6 mln zł to wpłaty mobilne za pomocą SMS. 880 tys. zł miasto zebrało z opłat za abonamenty dla mieszkańców.

W 2015 r. kontrolerzy ZDM wystawili blisko 300 tys. dokumentów opłaty dodatkowej, potocznie nazywanych mandatami. Egzekucja tych należności przyniosła 12,6 mln zł.

Wpływy z opłat za parkowanie są przeznaczane m.in. na remonty i utrzymanie dróg, sygnalizacji świetlnej, oświetlenia czy obiektów mostowych.

A jak jest w innych miastach, czy płatne parkowanie przynosi podobne zyski jak w stolicy?

Kraków chce podwyżek

Krakowie są one spore, w 2015 roku przychód wyniósł 47,6 mln zł brutto, w 2014 roku było mniej, bo 35,7 mln zł.

Jeśli chodzi o koszty obsługi, to w 2015 roku wyniosły niecałe 20 mln zł, miasto zarobiło więc „na czysto” 27 mln złotych, nie wliczając w to wpływów z mandatów.

Plany Krakowa związane z zyskami z parkowania są „bogate”. W budżecie miasta na 2016 rok znalazł się nawet zapis mówiący, że „dochody związane z poszerzeniem strefy płatnego parkowania okazały się jednak niższe niż szacowano”.

Wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel zapowiada, że w tym roku spółka ma zarobić jeszcze więcej. W jaki sposób? – Na następny rok planujemy osiągnąć kwotę przychodu równą 50 mln złotych. Pracownicy będą skuteczniej działać w obszarze strefy, pilnując, aby ci, którzy ze strefy korzystają, płacili za to – mówił portalowi lovekraków Trzmiel.

W osiągnięciu większych zysków mogłoby pomóc również uwolnienie niezmienianych od lat maksymalnych kwot za parkowanie w strefach. To już jednak leży w rękach ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. Obecnie obowiązujące przepisy zostały uchwalone 13 lat temu. Maksymalnie kierowcy płacą: 3 zł za pierwszą godzinę, za kolejne dwie o 20 proc. więcej, a za czwartą znów 3 zł.

W ubiegłym roku resort infrastruktury, jeszcze pod rządami minister Marii Wasiak, zapytał władze kilku miast, co sądzą o zmianie wysokości stawki za parkowanie w strefie.

W Krakowie opowiedziano się za zmianą przepisów. Jak napisano w uzasadnieniu "zamrożony na poziomie 3 zł koszt parkowania przestał być czynnikiem wpływającym na wybór środka transportu oraz czas parkowania w centrum”.

Władze Krakowa zaproponowały także, żeby nowe stawki wynosiły 6 zł za pierwszą godzinę postoju, 7 zł za drugą i 8,20 zł za trzecią.

Zasugerowały także, by zezwolić na dynamiczne regulowanie cen, tak by można było oddziaływać na zachowanie kierowców.

Poprzednia minister nie podjęła jednak żadnych decyzji, nowe władze resortu przyznają, że rozpoczęły w tej sprawie intensywne prace.

– Nowy resort prowadzi intensywne prace nad nadaniem samorządom większej swobody w kształtowaniu cennika w strefach. Trwają rozmowy z różnymi stowarzyszeniami, organizacjami i zainteresowanymi grupami. Decyzje jeszcze nie zapadły, ale przygotowujemy spójny dokument, który pomoże je podjąć – mówi "Wyborczej" Łukasz Smółka, szef gabinetu politycznego w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • WDZIVNY, 2016-02-23 19:21:39

    Smieszne taryfy. Nic dziwnego, że ktoś przyjezdny np. do Krakowa z trudem znajduje miejsce do parkowania i błądzi po mieście by takowe znaleźć. Uważam, w wyznaczone centrum miasta powinno pobierać za jedną godz, conajmniej 10 zł., za następną 15 i dalej 20, taK by nie opłacało się blokować w centrum... miejsca do parkowania. Oczywiście wyłączyć z tego pojazdy z oznaczeniem kaleka.  rozwiń



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.