PARTNER PORTALU
  • BGK

System GIS, wodociągi i kanalizacja: inwentaryzacja sieci i awarie on-line

  • AW    3 grudnia 2015 - 12:59
System GIS, wodociągi i kanalizacja: inwentaryzacja sieci i awarie on-line
Wdrożony w MPWiK w Warszawie Zintegrowany System Zarządzania Majątkiem Sieciowym ciągle jest ulepszany

2/3 przedsiębiorstw branży wodno-kanalizacyjnej nadal bazuje wyłącznie na dokumentacji papierowej, co utrudnia np. szybkie znajdywanie działek. Dlatego też modernizacje infrastruktury wod.- kan. coraz częściej idą w parze z wdrażaniem systemu GIS (systemu informacji geograficznej).




Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Esri Polska, która przepytała prawie 200 osób odpowiedzialnych za zarządzanie zakładami komunalnymi w Polsce, 37 proc. zakładów wodno-kanalizacyjnych posiada rozwiązania oparte o system informacji geograficznej (GIS) do zarządzania siecią wodociągową i kanalizacyjną, a 25 proc. planuje wdrożyć podobny system w przeciągu 2 lat.

Szybsza informacja o awariach, szybsze wydawanie decyzji

Szczególnie duże zakłady wodno-kanalizacyjne dostrzegają korzyści płynące z systemów GIS, które pozwalają na sprawne zarządzanie całą siecią komunalną. Jako główne zalety tego typu rozwiązań wskazuje się przede wszystkim możliwość szybkiej i łatwej inwentaryzacji sieci.

GIS pozwala także na szybką identyfikację wycieków i dostarcza informacje o tym, które zasuwy należy zamknąć aby usunąć awarię. Dzięki systemom informacji geograficznej skrócony zostaje także czas realizacji wniosków przyłączeniowych.

- Dzięki wdrożeniu rozwiązania GIS dużo szybciej możemy określić warunki techniczne projektowania i budowy przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych. Proces ten trwał zwyczajowo 30 dni, teraz jesteśmy w stanie opracować je w ciągu 7 dni – mówi Małgorzata Komuda - Ołowska, dyrektor zakładu komunalnego w Halinowie.

Papierologia wciąż dominuje

Mimo iż ponad 1/3 badanych instytucji może pochwalić się systemem mapowym do zarządzania przedsiębiorstwem wodno-kanalizacyjnym, to nadal 62 proc. zakładów funkcjonuje w oparciu o dokumentację papierową.

Mniejsze przedsiębiorstwa nadal w większości przypadków polegają na wiedzy swoich pracowników.

- Nadal bardzo często wiedzę o szczegółowej lokalizacji infrastruktury wodnokanalizacyjnej posiadają pojedyncze osoby pracujące na terenie zakładu od wielu lat. Niespodziewana rezygnacja z pracy takich wartościowych pracowników może skutkować poważnymi konsekwencjami i prowadzić np. do częstszych awarii związanych z uszkodzeniem infrastruktury w wyniku braku wiedzy o jej dokładnej lokalizacji. – mówi Krzysztof Kozłowski, dyrektor działu administracji samorządowej w Esri Polska.

Jak dodaje, w przypadku szybko rozwijających się gmin czy miast posiadanie planów w formie arkuszy papierowych znacznie utrudnia odnajdywanie poszczególnych działek i nanoszenie zmian dokonywanych w terenie.

Dlatego też, potrzeba modernizacji infrastruktury wodno-kanalizacyjnej coraz częściej idzie w parze z wdrażaniem systemu GIS.

Z badań przeprowadzonych przez Esri Polska wynika, że co czwarty zakład komunalny w Polsce deklaruje chęć zakup nowoczesnego rozwiązania do zarządzania zakładem komunalnym.

Przedsiębiorstwa rozważają między innymi integrację bazy danych z bazą danych klientów działu księgowości, co pozwoli np. na zbadanie realnego zapotrzebowania na wodę w danym gospodarstwie. Taka wiedza pozwoli zakładom np. na podjęcie decyzji o tym, która awaria powinna zostać usunięta w pierwszej kolejności aby zminimalizować straty finansowe związane z wyciekiem. Innym usprawnieniem jest utworzenie internetowej strefy klienta, która pozwoli na informowanie klienta o przerwach w dostawach wody, zgłaszanie awarii i dokonanie płatności online.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.