PARTNER PORTALU
  • BGK

System rowerów miejskich to za mało? Mediolan chce płacić rowerzystom

  • AW    4 stycznia 2019 - 11:59
System rowerów miejskich to za mało? Mediolan chce płacić rowerzystom
fot.shutterstock

Rowery miejskie staja się coraz popularniejsze i kolejne polskie miasta decydują się na wprowadzenie takiego rozwiązania. Z kolei europejskie miasta idą krok dalej. Mediolan chce płacić ludziom za jeżdżenie do pracy rowerami, by dzięki temu ograniczyć ruch samochodowy i poziom smogu w mieście.




Jak wylicza portal Miasto2077, w Wielkiej Brytanii zakup roweru jest częściowo dotowany, w Niemczech i Danii firma może jego koszty odliczyć od podatku, a w Austrii i Belgii firmy płacą swoim pracownikom, za dojeżdżanie nimi do pracy.

Z kolei Mediolan i kilka włoskich miejscowości wpadło na pomysł, by to miasto płaciło mieszkańcom, którzy przesiądą się z auta na rower. Ile? 25 eurocentów za każdy pokonany na rowerze kilometr.

By jednak mieć pewność, że dana osoba faktycznie jedzie rowerem do pracy, mediolański doradca do spraw mobilności chce uruchomić specjalną aplikację mobilną, która sprawdzałaby m.in. prędkości jazdy, godzinę przejazdu czy sposób zatrzymywania się.

W naszym kraju na takie rozwiązania jeszcze trudno liczyć. Jednak coraz mocniej rozwijane są systemy miejskich rowerów.

Rowery miejskie stały się integralną częścią komunikacji miejskiej. Funkcjonuje już kilkadziesiąt publicznych systemów wypożyczania rowerów funkcjonujących w największych miastach i aglomeracjach Polski. 

Twarde wyliczenia jeszcze niedawno pokazywały jednak , że systemy miejskich wypożyczalni rowerów finansowo w żaden sposób się nie opłacają. Ale to nie powstrzymuje samorządów przed inwestowaniem w tego typu rozwiązania. Statystyki pokazują, że liczby wypożyczeń jednośladów z każdym rokiem rosną. Bo liczy się także walka o środowisko i jakość powietrza.

- Ponieważ stawiamy na rozwój zrównoważonego transportu w Zielonej Górze, uruchamiamy Zielonogórski Rower Miejski. Konsekwentnie dążyliśmy do tego, by najpierw zadbać o odpowiednią infrastrukturę rowerową w mieście, a później zainwestować w profesjonalny system rowerów miejskich. Mam nadzieję, że mieszkańcy będą codziennie z niego korzystać" – mówił w sierpniu prezydent Zielonej Góry Janusz Kubicki.

W Polsce działa też od 1995 r. ogólnopolska sieć organizacji i osób działających na rzecz praw rowerzystów i popularyzacji roweru jako przyjaznego dla środowiska środka transportu w mieście i poza nim - Miasta dla Rowerów (MdR). Sieć funkcjonuje jako dobrowolne porozumienie lokalnych stowarzyszeń, grup nieformalnych oraz pojedynczych osób skupionych wokół realizacji wspólnych celów, a zarazem jako projekt Zarządu Głównego Polskiego Klubu Ekologicznego. Od początku 2011 roku Miasta dla Rowerów są ogólnopolskim stowarzyszeniem z siedzibą we Wrocławiu.

Sukcesywnie przybywa też ścieżek rowerowych. Łączna długość ścieżek rowerowych i dróg dla rowerów będących pod zarządem jednostek samorządu terytorialnego w 2017 r. w Polsce wyniosła 12,1 tys. km.

Także włodarze dają przykład do rezygnowania z samochodów służbowych.

Czytaj też: Prezydent i zastępcy bez samochodu służbowego. Nowy trend?

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • szkoda zdrowia., 2019-01-04 16:37:43

    u nas w centrum miasta ilość spalin jest tak duża, że ja rowerem boję się jeżdzić, jeżdżą takie szroty że można się przewrócić - szkoda zdrowia.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.