PARTNER PORTALU
  • BGK

Szybka Kolei Aglomeracyjna w Małopolsce. O 1200 samochodów mniej. Prawie dwie trzecie nowych pasażerów

  • KDS    23 października 2017 - 14:43
Szybka Kolei Aglomeracyjna w Małopolsce. O 1200 samochodów mniej. Prawie dwie trzecie nowych pasażerów
Pasażerowie SKA najczęściej dojeżdżają pociągami do pracy i szkoły (fot. malopolska.pl)

O 1200 mniej samochodów na ulicach Krakowa oraz dwie trzecie więcej pasażerów w pociągach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Takie wyniki płyną z badania „Zmiany zachowań komunikacyjnych pasażerów po uruchomieniu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Małopolsce”, które przeprowadzili naukowcy z Politechniki Krakowskiej.




• Badanie zostało przeprowadzone na przełomie lutego i marca 2017 roku na 2921 osobach podróżujących po wszystkich liniach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

• Uczestnicy odpowiedzieli w nim na 11 pytań dotyczących m.in. motywacji podróży, źródła i celu podróży, przystanku początkowego i końcowego, czasu dotarcia do przystanku początkowego oraz wykorzystanego środka transportu.

• Okazuje się, że dzięki uruchomieniu, liczba samochodów wjeżdżających każdego dnia do Krakowa spadła o 1200.  

 

- Na rzecz jazdy pociągiem z dojazdu własnym samochodem zrezygnowało łącznie aż 42,7 proc. ankietowanych pasażerów SKA1. Prawie 29 proc. zamieniła natomiast autobus komunikacji miejskiej na pociąg Kolei Małopolskich. W przypadku SKA2 i SKA3 pasażerowie zrezygnowali głównie z oferty prywatnych przewoźników. Wcześniej tą formą transportu podróżowało kolejno 74,1 proc. oraz 75,6 proc. ankietowanych. Co istotne, w kontekście zarówno korków jak i smogu, dzięki uruchomieniu wszystkich działających linii SKA każdej doby do Krakowa wjeżdża o 1200 samochodów mniej - podkreślają autorzy badania.

Oszczędności - czasu i pieniędzy

Z badania wynika, że głównym powodem dla którego pasażerowie wybierają kolej jest oszczędność czasu i pieniędzy. Przesiadka z samochodu na pociąg to koszt mniejszy nawet o połowę. 

- Dla 91,6 proc. ankietowanych oszczędności finansowe wskutek zmiany środka dotychczasowego transportu na rzecz SKA wynoszą co najmniej 25 proc. Jadąc pociągiem pasażerowie zyskują także na czasie. Ponad 75 proc. pasażerów dociera do celu niemal o połowę szybciej (oszczędzają od 45 proc. do 25 proc. czasu podróży) - podkreślają autorzy badania. 

Duże znaczenie dla wzrostu liczby pasażerów SKA miała budowa parkingów Park&Ride oraz integracja transportu zbiorowego. Z badania wynika, że ponad 33,2 proc. pasażerów SKA1 oraz 51,3 proc. pasażerów SKA2 dojeżdża do przystanku początkowego własnym samochodem. Pieszo na pociąg dociera około 40 proc. podróżnych. 65 proc. osób dotarcie do przystanku początkowego zajmuje mniej niż 10 minut. W przypadku 90 proc. czas nie przekracza 20 minut.

Badanie „Zmiany zachowań komunikacyjnych pasażerów po uruchomieniu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Małopolsce” zostało przeprowadzone przez Politechnikę Krakowską w lutym i marcu 20017 roku na 2921 osobach podróżujących po wszystkich liniach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

W sierpniu Koleje Małopolskie – spółka Województwa Małopolskiego - przewiozła 10 mln pasażerów.

- W ciągu ostatnich lat na małopolskich torach dokonała się prawdziwa rewolucja. Jest ona wynikiem naszych konsekwentnych działań, by podnieść jakość oferty przewozowej w regionie. Dziś nie trzeba nikogo przekonywać, że kolej jest transportem przyszłości i warto w nią inwestować. Rocznie z pociągów jeżdżących po regionie korzysta prawie 12 mln pasażerów. Warto dodać, że jeszcze trzy lata temu ich liczba nie przekraczała nawet 5,5 mln – mówi marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa.

W związku z systematycznym wzrostem liczby pasażerów wybierających podróż koleją, województwo małopolskie zapowiedziało zakup czterech nowych pociągów. Przetarg może zostać ogłoszony jeszcze w tym roku, tak aby pojazdy trafiły na tory przed końcem 2018 roku 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.