PARTNER PORTALU
  • BGK

Tory za drogie dla Przewozów Regionalnych

  • pap    15 października 2013 - 19:41
Tory za drogie dla Przewozów Regionalnych

Zaproponowany przez PKP PLK nowy cennik usług dostępu do torów nie satysfakcjonuje Przewozów Regionalnych. Jak poinformował we wtorek przewoźnik, mimo że PKP PLK twierdzi, iż stawki spadną o 20,4 proc., to dla PR obniżka wyniesie tylko 10,3 proc.




Jak twierdzą Przewozy Regionalne, ze szczegółowej analizy propozycji zarządcy kolejowej infrastruktury wynika, że w przypadku PR koszty uruchamiania pociągów spadną jedynie nieznacznie, a niektóre opłaty nawet wzrosną. Spółka twierdzi, że w podobnej sytuacji znajdują się inni przewoźnicy samorządowi.

Jak poinformowały PR, zgodnie z propozycją opłaty dla najpopularniejszych na liniach lokalnych pojazdów wzrosną. W przypadku jednoczłonowych autobusów szynowych przeciętnie o 4 proc., dla dwuczłonowych szynobusów o około 3 proc., a dla trójczłonowych składów spalinowych średnio o 7 proc.

Przewozy Regionalne podkreślają, że większość połączeń obsługują trójczłonowymi jednostkami elektrycznymi, dla których spadek wyniesie 12 proc., przy średnim spadku dla pozostałych typów pociągów pasażerskich na liniach zelektryfikowanych o 21,3 proc. PR wyliczyły więc, że w ich przypadku średnia obniżka wyniesie 10,3 proc.

"Najbardziej odczuwalnie obniżone zostaną opłaty za dostęp do infrastruktury dla pociągów o masach, których Przewozy Regionalne i inni przewoźnicy samorządowi nie uruchamiają w ogóle" - ocenił prezes PR Ryszard Kuć.

"Biorąc pod uwagę publiczne informacje mówiące o obniżce kosztów dostępu do infrastruktury kolejowej o 20 proc., obawiamy się, że zostaniemy pokrzywdzeni takim poziomem stawek. Jeżeli rzeczywistym zamiarem PKP PLK jest obniżka kosztów dostępu do infrastruktury kolejowej o 20 proc, to również stawki w poszczególnych kategoriach powinny zostać obniżone o tę wartość" - dodał prezes PR.

Podkreślił, że zarządca infrastruktury powinien też zaproponować przewoźnikom rekompensaty z tytułu utraconych przychodów, ponieważ z powodu licznych remontów na liniach kolejowych liczba pasażerów spadła. Z powodu remontów "na wielu trasach od kilku lat nie możemy zaproponować pasażerom takiej oferty przewozowej, jaka w pełni odpowiadałaby ich potrzebom" - stwierdził Kuć.

Przewozy Regionalne to największy w Polsce przewoźnik kolejowy; uruchamia średnio 1,8 tys. pociągów w ciągu doby, z których korzysta dziennie ok. 300 tys. pasażerów. Spółka należy do 16 samorządów wojewódzkich.

17 września zarząd PKP PLK zatwierdził propozycję nowych stawek, które miałyby obowiązywać od grudnia 2013 r. przez cztery lata. Propozycję musi jeszcze zatwierdzić regulator rynku - Urząd Transportu Kolejowego.

Zmianę sposobu naliczania stawek wymusił na Polsce Europejski Trybunał Sprawiedliwości, który uznał wiosną br., że stosowany przez PKP PLK sposób jest nieprawidłowy. ETS wskazał, że zgodnie z unijnym prawem opłaty te powinny być ustalone po kosztach, które wynikają bezpośrednio z udostępnienia infrastruktury. Tymczasem - jak zauważył ETS - Polska umożliwiła przy obliczaniu opłat uwzględnienie kosztów, które nie mogą być uznane za bezpośrednio ponoszone jako rezultat wykonywania przewozów pociągami.

Wysokość stawek dostępu do infrastruktury jest powodem sporów między PKP PLK a przewoźnikami. Przewoźnicy regularnie postulują ich obniżenie i wskazują, że są one jednymi z najwyższych w Europie, choć stan torów należy do najgorszych. Według wyliczeń branży, przewoźnicy kolejowi mogliby skutecznie konkurować z transportem drogowym dopiero w sytuacji, gdyby stawki opłaty za dostęp do infrastruktury spadły co najmniej o jedną trzecią.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.