PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Tramwaj pojedzie pod Wawel? Pomysł budowy linii czeka już na opinię konserwatora

  • AKC    13 sierpnia 2019 - 20:26
Tramwaj pojedzie pod Wawel? Pomysł budowy linii czeka już na opinię konserwatora
Krakowski ZTP chce wybudować linię tramwajową prowadzącą do zabytkowej części miasta (fot. pixabay)

Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie przygotował opracowanie, którego celem jest określenie, czy i na jakich warunkach możliwe będzie zaprojektowanie i wybudowanie linii tramwajowej pod Wawelem. Wynika z niego, że jest to możliwe, a pomysł budowy nowej linii został zgłoszony do zaopiniowania przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.




  • ZTP proponuje, by linię tramwajową poprowadzić od Filharmonii Krakowskiej do Wawelu ulicami: Straszewskiego, Podzamcze, św. Idziego w kierunku ul. św. Gertrudy.
  • W opracowaniu przeanalizowano istniejący stan ulic, biorąc pod uwagę uwarunkowania planistyczne, przestrzenne i transportowe.
  • Zdaniem magistratu, Kraków może być niczym Praga czy Lizbona, gdzie linie tramwajowe są zlokalizowane w historycznej tkance miejskiej.

Obszar od Filharmonii Krakowskiej do Wawelu ulicami: Straszewskiego, Podzamcze, św. Idziego w kierunku ul. św. Gertrudy jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego „Bulwary Wisły”, w którym powyższe ulice figurują jako ulice lokalne, co daje możliwość na poprowadzenie linii tramwajowej, choć w dokumencie ta nie została przewidziana. Ponieważ część ul. Podzamcze i św. Idziego znajdują się w granicach Starego Miasta wpisanych na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO, a ul. Straszewskiego leży w strefie buforowej, cały obszar obejmuje park kulturowy Stare Miasto.

Centrum Krakowa generuje największy ruch, z którego blisko połowa odbywa się środkami komunikacji miejskiej. Aż 14 z 23 linii kursuje w obrębie tzw. pierwszej obwodnicy. Już kilka lat temu przebudowano jej fragment, co zwiększyło przepustowość trasy dla pojazdów komunikacji miejskiej, ale potrzebne są kolejne działania, by poprawić niezawodność sieci w ścisłym centrum i dać możliwość objazdu w przypadku awarii na istniejących ciągach. Dlatego specjaliści z ZTP widzą potrzebę stworzenia alternatywnej trasy tramwajowej dla przepełnionego przejazdu przez plac Wszystkich Świętych czy ul. Basztową w relacjach wschód-zachód.

Czytaj też: ZUE zaopiekuje się krakowską siecią tramwajową

W przygotowanej koncepcji zaproponowano jak najmniejszą ingerencję w ukształtowanie istniejącego układu drogowego z jednoczesnym dążeniem do uzyskania jak najlepszych parametrów technicznych przejazdu tramwajów. Jezdnie z torowiskiem i chodniki miałyby się znajdować w jednej płaszczyźnie. Długość planowanego odcinka linii to nieco ponad 830 m. Przewidziano nowy przystanek tramwajowy - przy ul. Straszewskiego.

Z uwagi na estetykę przestrzeni tramwaj pod Wawelem poruszałby się bez sieci trakcyjnej. Obecnie kursujące po mieście składy nie są do tego przystosowane, ale już za dwa lata w Krakowie będzie 50 odpowiednich pojazdów. Dodatkowo - w celu zredukowania drgań w sąsiedztwie zabytków - w torowisku można zastosować wibroizolacyjne maty.

Czytaj też: Warszawskie tramwaje nowej generacji „eko”. Co to oznacza dla pasażerów?

Zdaniem autorów opracowania, niezbędne będzie ograniczenie prędkości przejazdu tramwajów i uzyskanie szeregu ustępstw od warunków technicznych, jakie powinny spełniać drogi publiczne, co jednak nie dyskwalifikuje idei nowego połączenia tramwajowego. Budowa nowej linii wymusiłaby też zmiany w organizacji ruchu drogowego, szczególnie tranzytowego, ale jak podkreślono w raporcie proponowane ograniczenia (w żadnym z dwóch proponowanych wariantów) nie objęłyby mieszkańców, dojazdów do posesji i rowerzystów.  





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.