PARTNER PORTALU
  • BGK

Tramwaje Śląskie kupiły tramwaje Modertrans

  • JP    23 grudnia 2017 - 15:43
Tramwaje Śląskie kupiły tramwaje Modertrans
Firma Modertrans wygrała przetarg spółki Tramwaje Śląskie. Fot. Modertrans

Samorządowa spółka Tramwaje Śląskie wybrała ofertę wozów z mniejszym udziałem niskiej podłogi, lecz znacznie tańszą. Powinny wyjechać na tory do połowy 2020 roku.




Nowe tramwaje to element wartego ok. 885 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Przedsięwzięcie zakłada m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km linii oraz zakup nowych tramwajów.

Kupując nowe wozy spółka ogłosiła dwa postępowania. Mniejsze z nich zakłada zakup 10 nowych tramwajów jednoczłonowych (osiem jednokierunkowych i dwa dwukierunkowe), częściowo niskopodłogowych (co najmniej 20 proc. niskiej podłogi), o długości powyżej 13,5 m. Prawo opcji w tym postępowaniu obejmuje do pięciu kolejnych tramwajów jednoczłonowych, jednokierunkowych.

Kryteriami oceny ofert w tym przetargu są: cena w 77 proc., długość niskiej podłogi przedziału pasażerskiego w 15 proc. i rozwiązania techniczne (związane konstrukcją pantografu i liczbą drzwi) - w 8 proc.

Oferty złożyły firmy Modertrans (28,7 mln zł netto) i H. Cegielski (36,6 mln zł netto - przy większym udziale niskiej podłogi). Tramwaje, które przeznaczyły na realizację zamówienia podstawowego 26,5 mln zł netto, w ostatnich dniach uznały za najkorzystniejszą tańszą z tych ofert.

Złożył ją producent, którego wagony jeżdżą już po górnośląskich i zagłębiowskich torach. To zarówno mocno zmodernizowane stare tramwaje typu 105N, jak i trójczłonowe, dwukierunkowe pojazdy z częściowo niską podłogą (w krótkim środkowym członie).

Czeka jeszcze przetarg na wieloczłonowe

Tramwaje Śląskie dotąd nie wybrały jeszcze najkorzystniejszej oferty w większym przetargu - na zakup 27 nowych przegubowych tramwajów jednokierunkowych, wieloczłonowych, niskopodłogowych (co najmniej 60 proc. niskiej podłogi) o długości ok. 25 m oraz 8 podobnych wozów o długości ok. 32 m. W przetargu tym Tramwaje zastrzegły prawo opcji zamówienia do pięciu kolejnych tramwajów 25-metrowych.

Oferty w tym przetargu złożyły: konsorcjum Stadler-Solaris oraz spółka Pesa. Opiewają one odpowiednio na: 227,8 mln zł netto oraz 221 mln zł netto (dla zamówienia podstawowego). Budżet zamówienia podstawowego Tramwaje określiły na 213,3 mln zł netto.

Kryteriami oceny są cena w 80 proc., a także rozwiązania techniczne (konstrukcje układu hamulcowego, kół i pantografu) oraz długość niskiej podłogi przedziału pasażerskiego - po 10 proc.

766,8 mln zł za cały projekt

Projekt pn. "Zintegrowany projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego" ma zostać zrealizowany przy wsparciu środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

11 grudnia br. w Katowicach podpisano umowę na dofinansowanie z tego źródła I etapu przedsięwzięcia. Ujęto w nim dwa zadania związane z budową nowych linii (ul. Grundmanna w Katowicach i przedłużenie linii na Zagórzu w Sosnowcu), 24 zadania związane z modernizacją istniejącej infrastruktury (kilka z nich jest już w toku), zakup 45 nowych tramwajów i zakup pojazdów specjalistycznych.

Maksymalny koszt całkowity tego etapu wyliczono na 766,8 mln zł brutto, w tym koszt kwalifikowany, czyli prac mogących zawierać się w unijnym projekcie, na 623,6 mln zł netto. Zapewnione już unijne dofinansowanie to 393,3 mln zł (ok. 63 proc. kosztu kwalifikowanego).

Etap drugi projektu Tramwajów Śląskich to jedno zadanie budowy nowej linii (połączenie do Placu Wolskiego w Bytomiu) i 12 zadań związanych z modernizacją istniejącej infrastruktury. Ostatnim etapem ma być budowa nowej linii tramwajowej do południowych dzielnic Katowic.

Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje 28 linii w 12 miastach. Łączna długość torowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km w zajezdniach). Codziennie w dni robocze na trasy wyjeżdża tam ok. 200 wozów.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.