PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Tramwajowa recepta dla polskich miast. Skorzystają wszyscy

  • Piotr Stefaniak    26 lutego 2019 - 17:00
Tramwajowa recepta dla polskich miast. Skorzystają wszyscy
Czy kolejnych kilka miast stać będzie, z pomocą państwa, na budowę linii tramwajowych? (Fot. Pixabay)

Wprowadzenie ogólnokrajowego programu rządowego polegającego na systemowym współfinansowaniu 35-proc. dotacją inwestycji samorządowych w linie tramwajowe i obsługujący je tabor proponuje Instytut Sobieskiego. Dzięki temu, jeżeli samorządy to zainicjują i znajdą środki na współfinansowanie, linie tramwajowe mogłyby zostać zbudowane w pierwszej kolejności w Białymstoku, Bielsku-Białej, Kielcach, Radomiu i Tarnowie. Instytut rekomenduje je także dla kilkunastu innych miast liczących co najmniej 100 tys. mieszkańców.




  • Przekierowanie nawet kilku procent podróży na transport szynowy powoduje znaczne rozluźnienie ruchu na ulicach. Beneficjentami mniejszego zagęszczenia ruchu są także osoby podróżujące samochodem.
  • Pierwszy nabór wniosków dotyczyłby po jednej linii dla każdego z pięciu miast (Radom, Kielce, Bielsko-Biała, Białystok i Tarnów), w których wybudowano by ok. 45 km nowych linii.
  • Przy 35-proc. udziale budżetu państwa w budowie infrastruktury i zakupie (po ok. 14 składów tramwajów w każdym mieście) państwo musiałoby dołożyć ok. 700 mln zł.

Wnioski te pochodzą z analizy "Tramwaj dla polskich miast". Jej autorem jest dr Łukasz Zaborowski.

Ogólne założenie

Tramwaj to nie tylko środek transportu, lecz także – a może przede wszystkim – narzędzie szeroko pojętej odnowy urbanistycznej, stwierdza autor raportu.

Dowodzą tego przykłady wielu średniej wielkości i dużych miast francuskich. Tramwaj wyrugowany niegdyś z ich przestrzeni jako przestrzały, hałaśliwy i spowalniający ruch uliczny od kilku lat powraca "jako zwiastun nowoczesności - sprawny i komfortowy środek transportu".

Okazuje się być najszybszym środkiem przemieszczania się. Wprowadzenie tramwaju w miejsce autobusu skutkuje kilkudziesięcioprocentowym przyrostem użytkowników na danej trasie. Ponadto wywołuje bodziec wizerunkowy, w wyniku którego zwiększa się wykorzystanie całego systemu transportu publicznego.

Zasadą współczesnego tramwaju jest bowiem maksymalna dostępność przestrzenna, przypomina autor. Nie użytkuje on szerokich arterii z ruchem kołowym, lecz wnika w centra miast, nierzadko w wąskie ulice stref pieszych. Podobnie wpisuje się we wnętrza osiedli mieszkaniowych, campusów uczelnianych, a nawet galerii handlowych.

Transport publiczny, w szczególności szynowy, to przyszłość miast. Albo będą one przyjazne dla człowieka – czyli pieszego – albo postępować będzie ucieczka mieszkańców i działalności gospodarczej na przedmieścia.

Warszawa stawia na tramwaje i kolej. Co z autobusami?

Uwarunkowania techniczne

W ocenie koncepcji sieci tramwajowych w miastach należy mieć świadomość ograniczeń technicznych i prawnych, jakim podlega prowadzenie linii.

Jednym z nich jest szerokość torowiska, która jest sumą szerokości tramwaju oraz pasów bezpieczeństwa - wewnętrznego między torami w przypadku linii dwutorowej i dwóch zewnętrznych.

Z szerokością torowiska związane jest pojęcie skrajni - pustej przestrzeni, która pozwala na ruch tramwaju bez ryzyka kontaktu z budowlami bądź innymi obiektami (np. drzewami) znajdującymi się obok torowiska. Skrajnia jest odpowiednio większa na łukach, gdzie pudło wychyla się na bok w stosunku do osi toru. Stosowane w nowych systemach szerokości pudeł tramwajowych wynoszą 2,2 - 2,6 m.

Inną rzeczą jest szerokość toru, od której zależy, jak wąskie łuki może pokonać pojazd. To zaleta linii wąskotorowych: łatwiej wpisać je w ciasne skrzyżowania w mieście. Jednak w obecnie projektowanych nowych systemach stosuje się zwykle tory "normalne", jak w zwykłej sieci kolejowej, gdzie szyny odległe są od siebie o 1435 mm.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Krzysztof Kuriata Wrocław, 2019-02-26 18:15:53

    Nasze są najlepsze twierdzę to jako opiekun osoby na wózku inwalidzkim

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.