PARTNER PORTALU
  • BGK

Transport autonomiczny (nie)dalekiej przyszłości. Plusów na razie mniej niż minusów

  • Tomasz Klyta    26 października 2019 - 06:00
Transport autonomiczny (nie)dalekiej przyszłości. Plusów na razie mniej niż minusów
Autobus autonomiczny testowany w Gdańsku (fot. UM Gdańsk/Jerzy Pinkas)

Nie jeżdżą brawurowo, nie grozi im stłuczka z powodu zasłabnięcia czy zamyślenia się kierowcy, są ekologiczne. Mowa o autobusach autonomicznych. Zastosowanie ich na szeroką skalę, np. w komunikacji publicznej, jest jak na razie niemożliwe z co najmniej kilku powodów. Nie pozwalają na to m.in. polskie przepisy i ograniczenia technologiczne. Kolejnym problemem może się okazać także to, że - przynajmniej na razie - spotykają się z oporem społecznym. A jednak - kolejne miasta przymierzają się do ich testowania.




  • Zgodnie z polskim prawem pojazd autonomiczny musi mieć... kierowcę. Ale to nie jedyna przeszkoda prawna w użytkowaniu np. autonomicznych autobusów na polskich drogach. Ministerstwo Sprawiedliwości zapewnia, że intensywnie pracuje nad zmianami w prawie.
  • Posiadanie floty pojazdów autonomicznych, które korzystałyby z dróg publicznych, to na razie tylko marzenie. Na przeszkodzie stoi przede wszystkim technologia komunikacyjna.
  • Zakup autobusu autonomicznego, mogącego zabrać 12 osób i mającego zasięg około 80 km, to wydatek około 1 mln zł. Czy jest sens inwestowania w takie pojazdy? Kolejne samorządy chcą je testować.

W marcu 2018 r. w miejscowości Neuhausen w Szwajcarii rozpoczął kursowanie pierwszy na świecie autobus autonomiczny na regularnej trasie miejskiej. Porusza się po drogach publicznych, korzysta z tych samych przystanków co inne autobusy komunikacji publicznej. Jeździ po 8 godzin dziennie, a od momentu uruchomienia przewiózł około 30 tys. pasażerów (wynik o tyle imponujący, że Neuhausen liczy tylko około 10 tys. mieszkańców). W tym czasie autobus nie miał żadnego wypadku ani stłuczki. Poradził sobie nawet ze zmienną pogodą w zimie.

Kiedy takie rozwiązanie będzie możliwe w Polsce? Niestety nieprędko. Promyk nadziei dały jednak testy autobusu autonomicznego, które przeprowadziło miasto Gdańsk. Przez miesiąc taki pojazd przewiózł około 3 tys. osób. Do podobnych testów przymierzają się kolejne miasta, w tym m.in. Rzeszów i Jaworzno.

Brak przepisów to pierwszy problem

W polskich przepisach dopiero od lutego 2018 r. funkcjonuje definicja pojazdu autonomicznego - znajdziemy ją w ustawie o ruchu drogowym. Po pierwsze jednak, prawo zezwala tylko na testy takich pojazdów i to po spełnieniu szeregu warunków. Nie można ich dopuścić do regularnego ruchu.

Po drugie, pojazdy autonomiczne muszą mieć...kierowców. Zgodnie z ustawą, trzeba zapewnić osobę, która w "dowolnym momencie będzie mogła przejąć kontrolę nad pojazdem". Na rozwiązania legislacyjne czekają jeszcze takie kwestie jak decyzja o dopuszczeniu do ruchu czy ubezpieczenie pojazdu.

Ministerstwo Sprawiedliwości zapewnia, że intensywnie pracuje nad sytuacją prawną dotyczącą pojazdów autonomicznych. Resort współpracuje ze wspomnianym Rzeszowem, który planuje przeprowadzenie testów. Na razie jednak nie ma konkretnych rozwiązań legislacyjnych.

"Prawo powinno podążać za postępem technicznym, dlatego wiceminister Marcin Warchoł patronuje pracom nad tym zagadnieniem. Zlecił analizę porównawczą sytuacji prawnej, dotyczącej autonomicznych pojazdów w innych krajach, m.in. Francji, Holandii i Austrii. Na przykład we Francji powstał projekt ustawy, która kompleksowo reguluje tę problematykę, zmieniając liczne akty prawne. Projektem zajmuje się obecnie francuski parlament" - odpowiada Ministerstwo Sprawiedliwości na pytania PortalSamorzadowy.pl.

Nie ma technologii. Wątpliwa opłacalność





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.